Kun hver 8. dansker finder registreringsafgiften rimelig

61 procent af danskerne mener, at den nuværende registreringsafgift er urimelig. Mens kun 13 procent synes, den er rimelig. Det viser en Epinion-undersøgelse lavet for sælgernes fagforening Business Danmark. Samtidig ser 65 procent af danskerne helst, at registreringsafgiften baseres på tekniske parametre som miljøvenlighed og sikkerhed.

Business Danmark har for nylig spurgt til danskernes holdning til registreringsafgiften på biler, for at få en vurdering af opbakningen til at omlægge registreringsafgiften til en teknisk baseret afgift, der tager højde for fx miljøpåvirkning og sikkerhed. Resultat af undersøgelsen var markant. Kun 13 procent af danskerne mener, at Danmark har en rimelig eller yderst rimelig registreringsafgift. Samtidig mener næsten 2 ud af 3, at den nuværende registreringsafgift er urimelig eller meget urimelig.

”Vi må konstatere, at en stor del af den danske befolkning er træt af de nuværende registreringsafgifter. Det er muligt, at nogle vil have sat dem op. Og det er muligt, at nogle er kede af den stedmoderlige behandling man har givet elbiler og hybridbiler i afgiftssystemet. Men konklusionen er, at danskerne mener, at det er på høje tid, at vi får nogle rimelige afgifter på biler i Danmark, ” siger Jens Neustrup Simonsen, der er formand for Business Danmark.

En teknisk baseret afgift er vejen frem

Spørger man til, hvordan danskerne gerne så, at afgiften bør skrues sammen i fremtiden, er resultatet også markant. Kun 14 procent bakker nemlig op om det nuværende system, hvor de billigste biler har den laveste afgift og de dyreste biler den højeste afgift. Derimod ser 65 procent af danskerne gerne, at registreringsafgiften baseres på tekniske kriterier som miljøvenlighed og sikkerhedsstandarder.

”Jeg synes, at politikerne skal tage danskerne med på råd i denne sag. Vi har brug for en lavere afgift, der kan være med til at få grønnere og mere sikre biler på de danske veje. Derfor bakker vi op om en teknisk afgift. Det vil også komme el- og hybridbilerne til gode. Særligt hybridbilerne er interessante for vores kørende medlemmer, der kan få glæde af el-teknologien til de små ture og trække på benzinmotoren til de lange ture på tværs af landet,” siger Jens Neustrup Simonsen, som fremhæver, at afskrevne firmabiler ender ude hos hr og fru Jensen, og at firmabilerne derfor er nøglen til hurtigt at få moderniseret den danske bilpark.

Find en brugbar løsning nu og her

I den nuværende situation, hvor der er behov for en hurtig afklaring på registreringsafgiften både af hensyn til bilforhandlere og danskere, som står overfor at skulle købe bil. Business Danmark foreslår, at politikerne her og nu sænker registreringsafgiften markant ved at forbedre de eksisterende fradrag på sikkerhedsudstyr og brændstoføkonomien. Samtidig opfordrer Business Danmark til, at alle parter giver hinanden håndslag på, at man vil arbejde for en gennemgribende omlægning af registreringsafgifterne, så de på sigt bliver teknisk baserede.

Pressechef Michael Krag-Svendsen