• Bæredygtighed
  • Markedsføring

”Verdens mest bæredygtige bilproducent” politianmeldt

Kampen om den grønne kommunikation spidser til. Senest er BMW Danmark politianmeldt for greenwashing. Se webinar om bæredygtighed og hent kvikguide
  • 20.07.2023
  • Michael Krag-Svendsen

Del artikel

Kampen om den grønne kommunikation spidser til. Senest er BMW Danmark politianmeldt for greenwashing. Se webinar om bæredygtighed og hent kvikguide

”Verdens mest bæredygtige bilproducent”, ”Der er bæredygtighed i hver en bil, BMW producerer”, og ”Hele produktionskæden for BMW iX er grøn”.

Sådan markedsførte BMW Danmark sig i 2021-22, og det får nu Forbrugerombudsmanden til at politianmelde bilproducenten for at have overtrådt markedsføringsloven.

BMW kritiseres for at give forbrugerne indtryk af, at BMW’s biler er væsentligt mindre miljøbelastende end andre biler. Og den holder ikke, påpeger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen, der kalder markedsføringen vildledende.

- Når selskaber markedsfører sig med markante budskaber om, at selskabets produktion er mindre miljøbelastende end konkurrenternes, skal det naturligvis være korrekt. Ellers er det ikke kun til skade for konkurrerende virksomheder, men også for den grønne omstilling, fordi vi mister tilliden til, at sådanne budskaber er troværdige.

- Hvis virksomheder markedsfører sig med konkrete oplysninger om deres tiltag for at mindske miljøbelastningen i stedet for at anvende vidtløftige udsagn, løber de ingen risiko for at vildlede forbrugerne. Derfor anbefaler vi virksomheder at konkretisere deres markedsføring. Det har også den fordel, at vi som forbrugere bedre kan forholde os til markedsføringen, siger hun.

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at BMW´s tiltag for at producere mindre miljøbelastende biler ikke adskiller sig fra tilsvarende bilproducenters miljø- og bæredygtighedstiltag.

Den grønne kampplads

Det er langt fra første gang, at bil- og transportbranchen er blevet kritiseret for greenwashing.

I januar slap Toyota Danmark, Suzuki Bilimport og OK Benzin med en løftet pegefinger. Men siden har forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen advaret om en mere kontant linje med flere bøder og politianmeldelser.

Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med, at virksomheder overholder markedsføringsloven. Det kan ske af egen drift - eller på baggrund af klager fra forbrugere og organisationer.

Januar 2022 tikkede en mail ind fra klimaaktivist-organisationen Greenpeace, som klagede over Mercedes-Benz.

I dagblade, på sociale medier og på store stilladsreklamer havde Mercedes-Benz brugt sit stjerne-logo som en vindmølle med følgebudskabet ”Fra i år drives alle vores fabrikker kun af vedvarende energi”.

Greenpeaces anke var dog, at det gav forbrugerne et vildledende helhedsbillede, fordi størstedelen af bilernes CO2-aftryk ligger andre steder end i selve produktionen. Klagen, der endnu ikke er afgjort, retter sig også mod dem, der har rådgivet om, produceret og vist reklamen.

I en anden to år gammel klagesag mod slagteriet Danish Crown har Greenpeace valgt selv at politianmelde slagteriet for at bruge betegnelsen ”klimakontrolleret gris”. En principiel sag, der skal for landsretten senere på året.

Greenpeace valgte at politianmelde Danish Crown, fordi den tidligere klage til Forbrugerombudsmanden - som siden blev overgivet til Fødevarestyrelsen - risikerede at falde for forældelsesfristen på to år.

Hent kvikguide om grøn markedsføring

Få nyheder og trends inden for salg og marketing direkte i din mailbox.