Volvo V60 Årets BusinessBil 2019

Ingen over og ingen ved siden af. Den nye Volvo V60 Momentum er kåret til Årets BusinessBil 2019, som den mest suveræne vinder i kåringens historie.

Volvo håber på at få nyt momentum i firmabil-klassen efter, at fagforeningen Business Danmark og Jyllands-Posten netop har kåret Volvo V60 D4 aut. med det sigende modelnavn Momentum, som Årets BusinessBil 2019.

Det er 13. år i træk, at hverdagens firmabil-brugere har trukket i arbejdstøjet sammen med Business Danmark og Jyllands-Posten for at finde den mest komplette og velkørende firmabil.

Efter to dages intensiv test af et finalefelt på 10 biler, hvor luksusmærker som BMW og Audi samt firmabilsklassikere fra blandt andre Ford, VW og Opel var en del af feltet, var juryen - bestående af syv professionelle firmabilister, to motorjournalister og en fysioterapeut - ikke et sekund i tvivl om 2019-vinderen.

Den sprøde, men tavse, Volvo V60´er med 190 hestekræfter scorede næsten dobbelt så mange jury-stemmer, som de nærmeste duellanter, sidste års vinder Opel Insignia og firmabil-klassikeren VW Passat, der tidligere har vundet testen tre gange.

Komfort og sikkerhed vægter tungt

Valget faldt på den svenske cruiser, fordi dens komfort og ergonomi er på allerhøjeste niveau, påpeger Lars Bundgaard, der er formand for trafikpolitisk udvalg i Business Danmark. Parametre der er vigtige for firmabilister, som tilbringer mange arbejdstimer bag rattet.

- Komfort er altafgørende for firmabilister, så man når frisk frem til næste forretningsmøde. Her klarer V60 sig fremragende. Den har bare testfeltets bedste sæder, komfortabel affjedring, stærke køreegenskaber, er støjsvag og har en lækker instrumentering. Alt i alt en luksuriøs bil til en rimelig firmabilbeskatning, siger Lars Bundgaard og fortsætter:

-Samtidig er Volvo V60 en utrolig sikker bil. City safety systemet sikrer både føreren, andre bilister, cyklister, fodgængere og større dyr på vejene ved at bremse bilen, hvis der er optræk til frontalsammenstød med en modkørende bil, selv hvis du kører rundt om et hjørne, siger han.

Volvo V60 har det bedste sæde

Særligt bilsædets ergonomi og indstillingsmuligheder er vigtig for at forebygge ryg- og nakkeskader, som er udbredt blandt firmabilister. Her var de professionelle brugere, motorjournalister og fysioterapeut, Stig Holm enige om, at Volvo V60 har klassens bedste førersæde, som også forebygger piskesmældsskader ved påkørsel bagfra.

Stig Holm, leder af Arbejdsmiljøcentret i Kolding, som stod for den ergonomiske bedømmelse, havde Volvo V60 som favorit foran Opel Insignia og VW Passat.

- Det er sæderne, som gør forskellen, hvis du sidder tusindvis af kilometer bag rattet hvert år, og niveauet er klart hævet i forhold til tidligere år, siger han.

Mens de specielle ergo-sæder er med i udstyrspakken på nogle modeller, som bl.a. Opel Insignia og Peugeot 508, som har AGR-sæder, der er godkendt af tyske ryglæger, er det ekstraudstyr på andre. Volvo V60 stillede op med basissæderne, som alligevel imponerede.

Stig Holm anbefaler, at man prioriterer et ergonomisk specialsæde, komfortabel affjedring, et lavt støjniveau, adaptiv fartpilot, navigationsanlæg og aircondition, fordi det fjerner irriterende forstyrrelser og holder dig friskere på farten.

Tekniske data Volvo V60 D4 aut. Momentum

Beskatningsmæssig værdi 376.201 kr.
Forbrug: 21,7 km/l,
CO2per km: 125 g
Motor: 2,0 dieselmotor
Hk: 190
Nm: 400/1.750 nm
0-100 km/t: 7,9 sek.
Topfart: 220 km/t.
Anhængervægt: 1.739 kg

Fakta om kåringen

• Kåringen af BusinessBil finder i år sted for 13. gang, og for ottende gang sker det i samarbejde mellem fagforeningen Business Danmark og Jyllands-Posten.
  • Juryen bestod i år af syv professionelle firmabilister, to motorjournalister og en fysioterapeut.
  • Test og kåring foregår over to dage i Middelfart, hvor juryen bl.a. vurderer bilerne som arbejdsplads ud fra dens køreegenskaber, komfort, sædeergonomi, udstyr og økonomi.

Testbilerne i alfabetisk rækkefølge

I år deltog 10 biler. Seks stationcars, en hatchback og tre SUV’er – alle med dieselmotor og automatgear. Beskatningsværdierne er for basisversionerne under 400.000 kr.

BMW X2 xDrive 20d aut. Advantage 190 hk
Beskatningsmæssig værdi 420.200 kr.

Ford Mondeo St. car 2,0 TDCI ST-Line 180 hk
Beskatningsmæssig værdi 341.795 kr.

Mazda6 stationcar 2,2 Optimum aut.184 hk
Beskatningsmæssig værdi 356.317 kr.

Opel Insignia Country Tourer 2,0 Turbo Innovation 170 hk
Beskatningsmæssig værdi 362.000 kr.

Peugeot 508 GT-Line BlueHDI 163 hk
Beskatningsmæssig værdi 398.490 kr.

Volvo V60 D4 aut. Momentum, 190 hk
Beskatningsmæssig værdi 376.201 kr.

Volvo XC40 D3 aut. Momentum, 150 hk
Beskatningsmæssig værdi 360.900 kr.

VW Passat Variant Highline Premium 2,0 TDI DSG 150 hk
Beskatningsmæssig værdi 363.215 kr.

VW Tiguan 2,0 SCR Highline Plus 150 hk
Beskatningsmæssig værdi 373.595 kr.

12 tidligere vindere

2007: Mazda6 2,0

2008: VW Passat 2,0 TDI

2009: VW Passat 2,0 TDI

2010: Opel Insignia 160 CDTI

2011: Audi A4 2,0 TDI

2012: VW Passat 1,6 BMT

2013: Volvo V40D2

2014: Skoda Octavia 2,0 TDi elegance Combi

2015: Ford Mondeo 2,0 TDCi 180 Titanium

2016: Ford Mondeo 2,0 TDCi 180 Titanium

2017: Renault Talisman Talisman 160 hk DCi Intense

2018: Opel Insignia Sportstourer 2,0 turbo D Dynamic Best Line Plus. aut.

mks@businessdanmark.dk