Parker firmabilen i coronakrisen og spar skatten

Usikkerheden blandt lønmodtagere er i disse tider stor. Mange frygter en fyreseddel med efterfølgende økonomiske udfordringer.  Og det er noget, som virkelig kan mærkes hos Business Danmark - fagforeningen for salg og marketingmedarbejdere - hvis juridiske afdeling lige nu oplever tre gange så mange henvendelser som ellers.

Mange henvendelser handler om, hvordan man økonomisk kommer gennem coronakrisen, herunder muligheden for undgå skat af firmabilen, når man alligevel er sendt hjem for at arbejde?

Og ja det er en oplagt mulighed for de cirka 90.000 firmabilsejere i Danmark.

- Mange firmabilsejere er sælgere, og de henvender sig, fordi den fri firmabil belaster månedsbudgettet hårdt, da provisionen falder brat eller fordi de oplever et voldsomt lønfald, når de sendes hjem på lønkompensation. Har man ikke brug for sin fri firmabil i den nuværende situation – som ingen ved hvor længe varer - så kan man fraskrive sig retten til at bruge den privat i april og dermed undgå beskatning for en overflødig bil, siger chefadvokat i Business Danmark, Frank Kanlund, og påpeger, at du skal kunne dokumentere over for Skat, at bilen ikke er i brug.

Gør det før 1. april

Arbejdsgiveren sparer kun brændstof, når firmabilen står stille, men firmabilisten kan forbedre husholdningsbudgettet markant. Ifølge Nordania Leasings skatteberegner får en medarbejder 3.500 kr. mere til sig selv, når en firmabil med et beskatningsgrundlag på 350.000 kr. står ubrugt hen.

Der er fire ting, du skal overveje og huske, siger Frank Kanlund.

- Allerførst skal du gøre op med dig selv, om du har mest brug for bilen eller pengene og om du har andre transportmuligheder.

- Kan du undvære bilen, skal du fraskrive dig brugsretten inden 1. april, fordi firmabilskatten afregnes månedsvis. Lige nu ved ingen, om hjulene snurrer igen efter påske. Hvis det er tilfældet, kan du bare tage bilen i brug igen og afregne firmabilskat for en hel måned, som du plejer. Så er det bare ærgerligt, at du ikke har kunnet bruge bilen den første halvdel af april, siger han.

- Du skal også lave en aftale med din arbejdsgiver om, at bilen afleveres hele april, og der derfor ikke skal afregnes firmabilskat over din lønseddel. Det koster ikke din arbejdsgiver noget - og husk at sende en mail, hvor du minder lønafdelingen om aftalen.

- For at være sikker på at undgå beskatning er det sikrest at lade bilen stå hos virksomheden, så Skat ikke efterfølgende kan hævde, du har haft bilen til rådighed alligevel, siger han.

For yderligere henvendelser venligst kontakt Kommunikationschef Michael Krag-Svendsen på
Michael.Krag-Svendsen@businessdanmark.dk eller tlf. 2637 6117

Business Danmark er fagforeningen for salg og marketingmedarbejdere, med cirka 30.000 medlemmer. Siden 2006 har Business Danmark kåret årets firmabil i Danmark.