Ny kampagne: Hvem gør noget for kunderne?

Ny kampagne fra Business Danmark, der er fagforening for salgs- og marketingfolk, skal skabe stolthed om det kommercielle Danmark, og så indleder den jagten på, hvad det egentlig vil sige at sætte kunden i fokus. For alle taler om kunderne i centrum, men hvem gør egentlig noget ved det? Samtidig med kampagnen lancerer Business Danmark en ny identitet med nyt logo og ny hjemmeside.

Business Danmark lancerer i disse dage en kampagne, der skal minde os alle om, at en forudsætning for det gode salg er den gode kundeoplevelse. Kampagnen, der er lavet i samarbejde med det digitale kommunikations- og reklamebureau Advice, lanceres med en kampagnefilm, der med et glimt i øjet viser, at der i alle virksomheder tales meget om kunderne, men spørgsmålet er, hvem der egentlig sætter handling bag ordene? Det har Business Danmark sat sig for at undersøge sammen med iværksætter Kasper Elbæk, som besøger en række danske virksomheder, der er lykkedes med at skabe den gode kundeoplevelse, hver på sin måde, men altid med udgangspunkt i en forståelse for kundens behov. Den første webisode bringer os til Spar Nord. En bank i rivende udvikling. Hvad mon de har gjort rigtig, siden kunderne strømmer til?

Om baggrunden for kampagnen siger Martin Kildgaard Nielsen, adm. direktør i Business Danmark.

- Salgs- og marketingdisciplinerne ændrer sig dramatisk disse år, samtidig med, at efterspørgslen efter digitale kommercielle kompetencer boomer. Det er en dagsorden, der peger direkte ind i vores organisation. Det er afgørende for både Danmark og vores medlemmer, at danske virksomheder lykkes med at skabe den gode kundeoplevelse, hvis de skal overleve, vokse og skabe job i en global, digital verden. Vi skal blive endnu bedre til forstå kundernes behov og opbygge langvarige og loyale kundeforhold. Det betyder også, at kravene til den moderne sælger og marketing professionelle vokser dag for dag. Derfor har vi indledt jagten på de gode eksempler, som vi alle kan lære noget af, hvis vi vil være bedre.

Vil tale det kommercielle Danmark op og være relevant for medlemmerne

Medlemmer og alle andre vil udelukkende møde kampagnen på nettet, men den forsvinder ikke ud i den blå luft, når annonceringen stopper. Kampagnen indgår i et større strategi- identitetsskifte hos Business Danmark, hvor organisationen ikke blot har fået nyt logo og ny hjemmeside, men også vil arbejde for at løfte det kommercielle Danmark og sætte fokus på den rolle salg og marketing spiller for vækst og beskæftigelse.

I den forbindelse lancerer Business Danmark sit eget Commercial Academy, som sikrer medlemmerne adgang til den nye viden inden for salg og marketing, og ruster dem til at navigere i den nye digitale virkelighed. Som den første fagforening i Danmark giver Business Danmark nu medlemmerne adgang til at se, høre og læse 100 populære businessbøger på 15 minutter via det, der hedder Microlearn.

- Det har været vigtigt for os, at vi ikke bare laver en sjov kampagne, men at den har et strategisk afsæt i, hvilken rolle, vi vil spille som fagforening i samfundet, og hvordan vi kan være relevante for vores medlemmer i fremtiden. Derfor er kampagnen startskuddet til, at vi for alvor vil skabe en dagsorden, hvor vi taler salget og det kommercielle Danmark op. Det gør vi på vegne af vores medlemmer, men også fordi, at det er vigtigt, at vi anerkender, hvor vigtigt det kommercielle Danmark er for os alle sammen. fortæller Martin Kildgaard Nielsen.

For Advice, der har været involveret i udviklingen af både strategi, identitet og kampagnen, har opgaven med Business Danmark en spændende og udfordrende opgave.

- Det er ikke hver dag, man bliver inviteret helt ind i maskinrummet og er med hele vejen fra udviklingen af en ny strategi, identitet, digital platform og lanceringskampagne. Derfor er vi da også spændte på modtagelsen af både identitet og kampagne, men jeg mener, at Business Danmark med sin strategi, sit fokus på det kommercielle Danmark og tanken om at se fremtidens salg og marketing som en del af den samlede kundeoplevelse taler både til sine medlemmer og til en bredere samfundsdagsorden, hvor de har en naturlig plads at spille, siger Ralf Lodberg, der er CCO og partner hos Advice, og en af nøglepersonerne bag kampagnen.

Om film og webisode

Brandfilmen: Alle taler om dem – men hvem gør noget

Produceret af Advice Film Production og Hobby Film. Instruktør er Patrik Eklund.

Patrik Eklund har instrueret både tv-serier og kortfilm og har tidligere været nomineret til en Oscar for Istället för abrakadabra (Instead of Abracadabra)

Webisode: Jagten på kundefokus hos Spar Nord

Vi følger Kasper Elbæk, der er iværksætter. Han er CMO og grundlægger af IGoGreen.

IGoGreen er en abonnementsbaseret webshop, som leverer basis varer direkte til din postkasse.

Kasper har en fortid i tv- og mediebranchen og har tidligere været selvstændig af flere omgange.

For yderligere information kontakt

+ 45 26 37 61 17