Mytedræber: Danskerne forventer ikke flirt ved julefrokosten

Julefrokosten er på mange arbejdspladser årets højdepunkt

Men hvad er det, der gør netop julefrokosten til den helt store begivenhed? Er det maden, den festlige stemning eller flirten med kollegerne? En ny undersøgelse fra sælgernes fagforening Business Danmark afliver en af de mest sejlivede myter og slår fast, hvordan danskerne har det med firmajulefrokosten.

Sæsonen for firmajulefrokoster er lige på trapperne. Den årlige begivenhed er berygtet for at sætte mangen et parforhold på prøve, fordi stemningen blandt kollegaerne måske bliver lidt for løssluppen. Men passer det virkelig, at danskerne ser julefrokosten som årets scorefest?

En ny undersøgelse foretaget af fagforeningen Business Danmark gennem Epinions danmarkspanel tegner et helt andet billede. Undersøgelsen viser nemlig, at kun én procent af danskerne kommer til julefrokosten for at flirte med kollegerne. I stedet ser danskerne i højere grad julefrokosten som en mulighed for at lære kollegerne bedre at kende og spise god mad.

- For år tilbage blev der nok skejet mere ud med alkohol og utroskab, og der blev leveret nogle rå sandheder til chefen hen på de små timer. Men julefrokosten har lige så stille ændret karakter, så danskerne i dag går mere op i at pleje relationer og nyde den gode julemad med kollegerne. Så fordommene om den klichefyldte julefrokost, der hvert år fylder medierne, holder altså ikke, siger landsformand i Business Danmark, Jens Neustrup Simonsen.

At Amors piler ikke fyger og smelter hjerter ved julefrokosterne, skyldes ifølge Jens Neustrup Simonsen en professionalisering af virksomheds- og karrierekulturen.

- Danskerne er blevet mere selvbevidste. Vi tænker mere på karrieren og hvordan vi fremstiller os selv og i hvilket selskab. Men det betyder ikke, at romantikken er forsvundet på arbejdspladserne, den kommer bare til udtryk i andre rammer og på andre tidspunkter, siger Jens Neustrup Simonsen.

Julemaden hitter i Midt- og Sydjylland - nordjyderne er mindre begejstrede for at feste med kollegaerne

Den gode julemad spiller en særlig stor rolle for de danskere i Region Midtjylland og Syddanmark. Her svarer henholdsvis 28 og 24 procent, at de elsker julefrokosten på grund af maden. Til sammenligning er det kun 5 procent af nordjyderne, der er vilde med sild, fiskefilet og andre af julefrokostens faste klassikere.

Nordjyderne er samtidig mindre begejstrede for det kollegiale samvær. Hver fjerde nordjyde foretrækker at bruge fritiden på noget andet end at være social med kollegerne. Men selvom der er skepsis at spore blandt nordjyderne, er den generelle tendens dog, at danskerne gerne bruger fritiden sammen med kollegerne. Og det er positivt, mener Jens Neustrup Simonsen.

- Vi ved, at et godt forhold til kollegerne er vigtigt, hvis man skal trives på sin arbejdsplads. Julefrokosten er en god anledning til at tale om lidt andre ting, som ikke er jobrelateret. På den måde kan vi udvikle et mere personligt forhold til kollegaerne, og det øger det som regel lysten til og glæden ved at gå på arbejde, siger Jens Neustrup Simonsen.

Fakta

Hvilke af følgende udsagn passer bedst på, hvordan du har med julefrokosten i din virksomhed?*

Region

Hovedstaden

Region Sjælland

Region Syddanmark

Region Midtjylland

Region Nordjylland

Jeg forbinder det med en sjov dag, hvor man lærer sine kolleger bedre at kende

Jeg glæder mig til at feste med mine kolleger

Jeg elsker julefrokoster på grund af maden

Jeg gider ikke bruge min fritid med mine kolleger

Jeg bryder mig ikke om at være fuld med mine kolleger

Jeg frygter pinlige episoder

Jeg føler et pres fra mine kolleger om, at jeg skal drikke alkohol

Jeg forventer at skulle flirte med én eller flere af mine kolleger

Ingen af ovenstående udsagn passer på mig

Ved ikke

*Spørgsmålet er kun besvaret af danskere, som har et arbejde.

Om undersøgelsen

Data er indsamlet på Epinions Danmarkspanel. Der er i alt gennemført 1.000 webinterviews med danskere i alderen 18-75 år, i perioden 16. oktober og 25. oktober 2017. Undersøgelsen er udsendt repræsentativt i forhold til køn, alder, region og uddannelse.

Fuld repræsentativitet på de fire baggrundsvariable er sikret ved efterfølgende vægtning.

Pressechef