Motorvejstoiletterne er stadig klamme

Ekstraordinært tiltag har endnu ikke hjulpet

Kun hver fjerde dansker er tilfreds med renligheden på motorvejstoiletterne, viser en ny undersøgelse foretaget for sælgernes fagforening Business Danmark. Sidste år gav transportministeren ellers rastepladserne grønt lys for at indføre betalingstoiletter for at komme de uhumske toiletforhold til livs.

Selvom transportministeren sidste år åbnede for indførelsen af betalingstoiletter på rastepladserne langs de danske motorveje, er problemet med uhumske toiletforhold stadig ikke løst. Det viser en ny undersøgelse, som Epinion har gennemført for sælgernes fagforening Business Danmark. Her er kun hver fjerde dansker tilfreds med renligheden på toiletterne på de danske rastepladser, og hele 29 procent er direkte utilfredse med forholdene.

Hos Business Danmark, der står bag undersøgelsen, er man ikke overrasket over resultatet.

”Det er jo et tilbagevende kritikpunkt fra vores kørende medlemmer, at toiletterne på de danske rastepladser er beskidte og uhumske. De har ofte ikke andre alternativer, når de er på vej ud til kunderne. Derfor blev vi også glade, da transportministeren sidste år åbnede for, at rastepladserne ved motorvejene kan indføre automatiserede betalingstoiletter efter tysk model.  Men kun to rastepladser har indtil videre udnyttet den nye mulighed og indført betalingstoiletter. Det hjælper lokalt, men samlet set, så er der lang vej endnu,” siger Lars Bundgaard, der er formand for Business Danmarks trafik- og vejpolitiske udvalg.

Rastepladsved Kolding har succes med betalingstoiletter

En af de to rastepladser i landet, der har indført betalingstoiletter, er Rastepladsen Hylkedal Vest ved Kolding. For præcis et år siden opgraderede indehaver af rastepladsen Robert Følbæk toiletforholdene efter tysk forbillede, hvor man betaler for brug af toiletten, men samtidig får en værdibon, som man kan bruge i kiosken eller cafeteriet. Og det har været en succes, fortæller han.

”Vores kunder har taget betalingssystemet til sig, og vi modtager stort set kun positiv respons. Selvom der er en enkelt eller to, som vælger at køre videre, fordi det ikke er gratis, skal man jo huske på, at pengene ikke er hældt ud i toilettet. Man får en værdibon, man kan bruge i vores cafeteria eller kiosk”, siger Robert Følbæk.

”Vi har investeret over 2 millioner kroner i de nye toiletter, og vi bruger flere ressourcer på at holde toiletterne rene og pæne end tidligere, så det er ikke en billig løsning. Vi har dog en klar fornemmelse af, at det tiltrækker flere og mere tilfredse kunder, så vi er bestemt tilfredse med den investering vi har gjort,” siger han.

I foråret fik Hylkedal Vest følgeskab af rasteplads Pedersminde tæt på Aarhus, der har indført det samme betalingssystem. Og selvom kun to rastepladser har benyttet sig af muligheden for at indføre betalingstoiletter det seneste år, planlægger flere rastepladser i hele landet at følge trop. Så måske kan både danskere og turister alligevel se frem til renere og pænere toiletter langs motorvejene.

Fakta:

Holdning til toiletfaciliternes renlighed på de danske motovejsrastepladser (2017)

Om undersøgelsen

Data er indsamlet på Epinions Danmarkspanel. Der er i alt gennemført 1.004 svar med danskere i alderen 18-75 år, i perioden 14. marts og 21. marts 2017. Undersøgelsen er udsendt repræsentativt i forhold til køn, alder, region og uddannelse. Fuld repræsentativitet på de fire baggrundsvariable er sikret ved efterfølgende vægtning.

Pressemeddelelse fra Transportministeriet om bedre toiletforhold på rastepladserne

Lars Bundgaard
Formand for Business Danmarks trafik- og vejpolitiske udvalg