Hver fjerde billist har fået fingeren i trafikken

Andre bilisters kørsel sætter sindene i kog ude på de danske veje

Mere end hver fjerde bilist har oplevet at få fingeren i trafikken ifølge ny undersøgelse af trafikkulturen i Danmark, som sælgernes fagforening Business Danmark står bag.

Danske bilister er ikke bange for at give deres medtrafikanter besked, når de bliver irriteret over deres kørsel. Således har 27 procent af danske bilister oplevet at få fingeren i trafikken. Det viser en ny undersøgelse af trafikkulturen i Danmark foretaget gennem Epinions Danmarkspanel på vegne af fagforeningen Business Danmark.

Det ærgrer formand for Business Danmarks trafikudvalg, Lars Bundgaard, der mener, at bilisternes konfronterende adfærd i trafikken i sidste ende kan have en negativ indflydelse på trafiksikkerheden:

”Vrede bilister er farlige, fordi de kan være årsag til trafikulykker. Hvis du er vred bag rattet, kan der være større risiko for, du kører mere aggressivt. Og det kan få uhensigtsmæssige konsekvenser i forhold til trafiksikkerheden. Denne type adfærd gør typisk, at man tilsidesætter fornuften og eksempelvis er mindre opmærksom og mister koncentrationen. Det ved vi blandt andet fra internationale undersøgelser på området,” siger Lars Bundgaard.

Business Danmark til vrede bilister: Slå koldt vand i blodet

Undersøgelsen viser desuden, at danske bilister tager forskellige våben i brug for at vise deres utilfredshed og vrede. 45 procent angiver, at de har oplevet, at andre bilister kører for tæt på bagenden af deres bil for at genere, mens 21 procent har oplevet, at en forankørende bilist har sænket farten.

”Det er vigtigt, vi tager hensyn til hinanden i trafikken. Derfor lyder vores opfordring til bilisterne, at de skal tælle til ti og slå koldt vand i blodet i stedet for at bryde ud i vrede. Hvis det kan forhindre trafikulykker i at ske, synes jeg, de ti sekunder er godt givet ud,” siger Lars Bundgaard.

• 27 procent af danske bilister har oplevet at få fingeren i trafikken
  • 45 procent angiver, at de har oplevet, at andre bilister kører for tæt på bagenden af deres bil for at genere
  • 21 procent har oplevet at en forankørende bilist har sænket farten med henblik på at irritere

Om undersøgelsen

Data er indsamlet på Epinions Danmarkspanel. Der er i alt gennemført 1.004 svar med danskere i alderen 18-75 år, i perioden 14. marts og 21. marts 2017. Undersøgelsen er udsendt repræsentativt i forhold til køn, alder, region og uddannelse.

Fuld repræsentativitet på de fire baggrundsvariable er sikret ved efterfølgende vægtning.

Pressechef