Bilister vægter miljø over egen sikkerhed

Miljødagsordnen har taget danske bilister med storm. De vil hellere have biler, der kører langt på literen, end biler, der forhindrer ulykker, viser ny analyse lavet for fagforeningen Business Danmark af YouGov.

Når registreringsafgiften på biler i denne regeringsperiode skal omlægges, bør miljø vægte højere end sikkerhed. Det mener 54 procent af de danske bilister, ifølge en ny repræsentativ befolkningsundersøgelse lavet blandt 1.012 danskere. Kun 34 pct. mener, at sikrere biler bør være i fokus, mens 12 pct. svarer ved ikke. Men det er problematisk, mener Business Danmark, fordi pris og miljøvenlighed også vejer tungere end sikkerhedsudstyr, når danskernes køber bil.

- Politikerne har formået at sætte miljøet så højt på dagsordenen, at danskerne ligefrem tilsidesætter egen og andres sikkerhed. I dag er den høje danske registreringsafgift årsag til, at ekstra sikkerhedsudstyr kun langsomt vinder frem i biler i Danmark. Derfor er det ansvarlige politikeres forpligtigelse at præmiere høj sikkerhed, lyder det fra Lars Bundgaard, formand for Business Danmarks trafikudvalg.

Rabat til nødbremser

Business Danmark har også spurgt bilisterne om, hvilke nye sikkerhedssystemer, der bør favoriseres ved omlægningen af registreringsafgiften.

Bilisterne fremhæver først og fremmest de automatiske nødbremsesystemer, som den europæiske trafiksikkerhedsorganisation Euro NCAP vil have gjort til standard i alle nye biler. Systemerne fungerer på den måde, at et kamera overvåger, om der er fare for kollision, og automatisk bremser bilen, hvis bilisten ikke selv griber ind. Det kan forebygge ulykker, blandt andet den mest udbredte og oversete trafikskade piskesmæld, som typisk opstår ved påkørsel bagfra ved lav fart. Fra 2015 vil de nye biler kun kunne opnå topkarakter i Euro NCAP's crashtest, hvis bremsesystemerne er indbygget i bilerne. Business Danmark anbefaler derfor, at bremsesystemerne fritages for afgift.

Godt 56 pct. af de adspurgt peger på nødbremsesystemer som det vigtigste. Herefter følger fartalarmer, der advarer, hvis der køres for stærkt, advarselssystemer mod vognbaneskift og systemer der automatisk kalder op til en alarmcentral, hvis bilen involveres i en ulykke.

En intern medlemsundersøgelse fra Business Danmark viste i august at sidste års stramning af firmabilbeskatningen har fået firmabilisterne til at vælge billigere biler og slække på ekstraudstyret. Det bremser yderligere indførelsen af ny bilteknologi i Danmark, fordi firmabilerne sælges videre til private efter 3-4 år.

Business Danmark er fagforening og a-kasse for ansatte inden for salg og marketing, som kører rigtig mange kilometer på jobbet.

Kontaktoplysninger

Michael Krag-Svendsen, pressechef Business Danmark, tlf. 2637 6117