5 procent lønhop til provisionslønnede

Medarbejdere på fast løn og provision løber med lønstigningerne, mens reallønnen udhules for kollegerne på fast løn, viser nye tal fra fagforeningen Business Danmark.

Lønudviklingen inden for salg og marketing er under polarisering. I 2014 fik den ene halvdel af faggruppen, som er på fast løn, blot en kvart procent i lønstigning. Derimod fik den anden halvdel, som delvis aflønnes med provision, hele 5 procent.

Det er andet år i træk, at præstationslønnede favoriseres, når lønkronerne skal fordeles. I 2013-2014 har de fastlønnede salgs- og marketingfolk samlet fået 0,5 procent ekstra i lønposen. En lav prisudvikling på 1,4 procent i perioden har dog begrænset reallønstabet til lige under 1 procent.

I kontrast hertil har de provisionslønnede samlet fået en 8,2 procent i lønstigning over to år. Lidt overraskende skyldes størstedelen af lønfremgangen et løft i den fast grundløn, som kompensation for faldende provisioner gennem den økonomiske krise. I 2014 er provisionsadelen dog for første gang i flere år atter stigende.

Sådan steg lønnen

Set på tværs af aflønningsformerne steg lønnen i salg og marketing med 1,8 procent i 2014. Se hvordan lønnen er sammensat nedenfor, og test om du får den rette hyre med Business Danmarks lønberegner.

Fast løn:
40.124 kr. pr. måned (0,24% i lønstigning)

Fast løn + provision:
I alt 47.375 kr. pr. måned (4,98% i lønstigning). Grundlønnen, der udgør 36.649 kr. steg med 5,18%. Provisionen, der udgør 10.726 kr., steg 4,29%.

Fast løn + bonus:
I alt 50.871 kr. pr. måned (2,16% i lønstigning). Grundlønnen, der udgør 45.186 kr., steg 2,09%. Bonussen, der udgør 5.685 kr., steg 2,72%.