NABC-pitch

Din lange salgs- og investerings-pitch

NABC-pitchet er en længere variant af elevatortalen - udviklet i USA af Stanford Research Institute. Det er ofte brugt blandt folk, der søger investeringer og funding af projekter, ligesom du kender det fra DR programmet Løvens Hule.

Dette pitch tager 4-8 minutter. Men fat dig altid i korthed, og øv dig indtil pitchet sidder på rygraden og lyder naturligt overbevisende. Du skal kunne tilpasse pitchets længde med den taletid, modtageren giver dig.

Pitchets 4 ben

NABC-pitchet er bygget op om fire grundpiller; behov, løsning, fordele og konkurrencefordele:

  • Need - Hvad er modtagerens behov, er behovet erkendt og hvor vigtig er løsningen for dem?
  • Approach - Hvad går din unikke ide ud på og hvordan skal den udvikles og landes i markedet?
  • Benefits - Hvad er effekten og hvordan får din modtager gavn af ideen/produktet?
  • Competition - Hvad er det, der gør, at du er bedre end dine konkurrenter?

Man kan tilføje et ”P” for Proof. Her fortæller du, hvorfor netop du er den rigtige til at realisere ideen.

Eksempel på investeringspitch

Giv et stærkt førstehåndsindtryk
I al pitching skal du fremstå selvsikker, kompetent og passioneret fra første sekund - især hvis du vil have andre til at poste penge i din ide - måske oveni købet deres egne penge. Din indledning skal kort fange modtageren, forklare problemet og tilbyde en løsning. Vær gerne direkte og konfronterende, fx ”Mens I sidder her, uddør der to insektarter i regnskoven. Det betyder, at ... Det har vi sat os for at løse…”.

Hvordan løser jeres produkt/service problemet?
Præsenter din løsning og hvilket værdi det giver kunderne. Fremhæv det nyskabende ved din ide, og giv investoren troen på, at du kan bygge en sund forretning op om ideen. Sørg for at have styr på alle fakta og forbered dig på alle mulige og umulige spørgsmål.

Hvor er pengene?
Har inverstor først købt ind på din ide, er næste udfordring: Kan der tjenes penge på det. Fremlæg din forretningsplan med fokus på, hvorvidt omsætningen kommer fra styksalg, abonnementsordninger eller andet. Sørg for at koble forretningsplanen med en grundig markedsanalyse, der dokumenterer: Hvem dine mulige kunder er? Hvor mange er der af dem? Hvem der er dine konkurrenter?

Hvad er dine USP´ere?
Hvordan adskiller din forretningside sig fra konkurrenterne, og hvordan vil du blive kundernes foretrukne valg? Hav klare USP´ere for dit produkt, sandsynliggør din prissætning og giv et kvalificeret estimat på din omsætning og hvordan du opnår den. Vis du har styr på det, men vær ærlig om, hvad du mangler at realisere og hvad en investor kan gøre for dig. Det vidner om seriøsitet, at du er tydelig om hvilken type investor, du vil have med ombord.

Sælg dig selv og dit team
Investor skal ikke bare købe ind på din ide. Investoren skal tro på, at du - og ikke mindst dit team - kan gøre drømmen til virkelighed. Vis, at I har alle nødvendige kompetencer, personligt drive og sult. God kemi er også vigtig. Vis, hvad du står for som person. Investoren skal have lyst til at samarbejde med dig nu og fremover.

Vil du have feedback på dit NABC-pitch?

Indsend dit video-pitch og få feedback på form og indhold - eksklusivt for medlemmer.

Få feedback på dit pitch