3 bøger om pitch

Et godt pitch er lige så vigtig for en sælger, som hammeren er for en tømrer. Rammer du hovedet på sømmet, stiger dine odds for et salg.

Du har i Business Danmark adgang til over 100 bestseller bøger om salg, marketing og ledelse - hver og en kogt ned til ca. 15 minutters lydbøger på dansk.

Særligt tre af lydbøgerne fodrer dig med konkret tips til, hvordan du opbygger og afvikler dit pitch.  Få fri adgang til lydbøgerne: Pitch Perfect, Pitch Anything og One Perfect Pitch - og hør dem på henholdsvis 12, 14 og 18 minutter.

Hør lydbøger gratis

For dig, som har travlt, har vi nedenfor gengivet essensen af de tre bøger.

Bog 1: Pitch Perfect

Bog 2: Pitch Anything

Bog 3: One Perfect Pitch

Pitch Perfect

Bogens budskab: Syv principper afgør, om kunderne husker dit pitch.

  1. Få publikum med fra start
    Ligesom et førstegangsindtryk har stor betydning, har det også kolossal betydning, hvordan du kommer fra start med dit pitch. Fortæl gerne en anekdote og undlad for alt i verden at trætte lytterne med, hvor lang tid din tale vil tage.
  2. Brug visuel historiefortælling
    Brug sprogbilleder/metaforer, når du leverer dit budskab. Undersøgelser viser, at billeder huskes 60.000 gange bedre end ord, og at fakta huskes 22 gange bedre, hvis det fortælles som en del af en historie. Og så skal du øve dig i at tale i forskellige tonelejer. Tonaliteten kan have stor effekt på, hvordan dit budskab bliver modtaget.
  3. Øvelse gør mester
    En god ide er at indøve de første 60-90 sekunder af din præsentation, så du kan den udenad. Kommer du godt fra start, vil du virke sikker og overbevisende. Undlad den lange præsentation med masser af fyldeord. Det trætter kun dine lyttere.
  4. Udnyt stilhed og tal langsomt
    Når man bliver nervøs, taler man ofte hurtigt og sluge endelserne. Så husk at tale langsomt og tydeligt - stilhed og et lavt tempo i din tale har ofte den bedste effekt.
  5. Tænk på dit kropssprog
    Din krop har sit eget sprog, som enten kan understøtte eller overdøve ordene, der kommer ud af munden på dig. Stå for eksempel ikke med hænderne på ryggen, i hoften eller i lommerne.
  6. Vis din entusiasme
    Entusiasme kan vises på mange måder, men en god ide er at undlade at tale for meget om dig selv. Forsøg hellere at vise interesse for modtagerne ved at stille begavede spørgsmål og lytte.
  7. Bevar roen
    Du skal altid forsøge at holde hovedet koldt - også når du bliver spurgt om noget, du ikke havde forventet eller kan svare på. Sig at det vil du undersøge nærmere og få så samtalen tilbage i den retning, hvor du har mest styr på det.
 

Pitch Anything

Bogens budskab: Du skal have tre ting in mente, hvis dit pitch-budskab skal brænde igennem.

  1. Vi har reptilhjerner
    Reptilhjernen er den mindste af vores hjerner. Den styrer og handler på instinkter fremfor fornuft og får os til at træffe hurtige beslutninger. Hvis du vil tale til reptilhjernen, skal dit pitch aktivere modtagerens følelser.
  2. Fang og fasthold opmærksomheden
    Kunsten at fange modtagers opmærksomhed er svær. At fastholde den kræver endnu mere. Tænk grundigt over, hvordan du skaber de mest gunstige forhold, når det gælder om at fange og fastholde modtagerens opmærksomhed. Der findes mange metoder.
  3. Tro på dig selv
    Det er vigtigt, at du viser autoritet fra starten i dit pitch – så opfatter andre dig som seriøs og handlekraftig. Du skal også udvise høj moralsk habitus og troværdighed - særligt når du skal lukke en handel.
 

One Perfect Pitch

Bogens budskab:  Du får syv pointer og en konkret tjekliste til det gode pitch.

  1. Tal til følelserne
    Appeller til følelserne og sørg for, at din historie er genkendelig og nem at relatere til.
  2. Få alle med
    Sørg for at kommunikere, så alle kan følge med, og at du ikke tager noget for givet. Når man har dyb indsigt i et emne, er det let at begynde at tale ”stammesprog”, så gem de faglige formuleringer af vejen.
  3. Pitchets 3 faser
    1. Fremstil et velkendt problem. 2. Forklar, hvordan du vil løse det. 3. Fortæl, hvorfor der er behov for netop din løsning.
  4. Hvordan sættes et pitch op?
    Det er naturligvis situationsbetinget. Overvej om det er det lange eller det hurtige pitch.
  5. En sikker vinder
    Du skal lade modtageren vide, at din løsning er en sikker vinder.
  6. Uskrevne regler
    Der er ofte en række uskrevne regler i forbindelse med afvikling af dit pitch - dem skal du sætte dig ind i, så du ikke er bagud på point fra starten af.
  7. Forberedelse
    Når du har lavet dit pitch, så kør den igennem flere gange i de omgivelser, som det endelige pitch skal finde sted i.