Firmabil: Pas på Skats genberegnings-finte ved prisfald

Priserne på bilmarkedet er markant på vej ned. Men du skal stadig se dig rigtig godt for, hvis du skal skifte firmabil. Vi forklarer hvorfor

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

Fredag den 13. januar kunne Jyllands-Posten breake det historiske prisfald på mere end 100.000 for forskellige versioner af Tesla 3 og model Y. En historie, der har givet og fortsat vil give efterdønninger og prisjusteringer i hele bilbranchen – både for nye og brugte biler – i en tid hvor biler ellers generelt er blevet dyrere.

Det gælder også for Tesla, som gradvist har skruet priserne vejret i kølvandet på coronaen og kapitaliseret på leveringskrisen. Siden 2020 har Tesla-aktien mangedoblet sin værdi, frem til Elon Musks omdiskuterede giga milliardopkøb af Twitter i efteråret 2022. Her raslede aktien ned med hele 66 pct. og faldet er fortsat helt frem til Teslas globale prisnedsættelse på model 3 og Y, hvor priserne nu er tilbage på 2020-niveau.

Prisfaldet kommer fremtidige bilejere og firmabilister til gode. Men indtil priserne på bilmarkedet har sat sig, skal du være ekstra vaks og vågen, hvis du lige nu skal skifte leaset firmabil.

Banken vinder altid

Din firmabilskat tager nemlig bestik af beskatningsgrundlaget på det præcise tidspunkt, hvor bilen er indregistreret – eventuelt justeret for hvad lignende biler sælges til på brugtvognsmarkedet senest tre måneder efter levering - kendt som genberegningsreglen.

Reglen om genberegning er dog stykket så finurligt sammen, at du som firmabilist skal betale mere i skat, hvis bilpriserne stiger, men aldrig kan profitere, hvis prisen falder som i den nuværende situation - i forhold til prisen ved 1. indregistrering.

- Man har altså lavet en regel, som under forhold med lang levering og ekstreme prisstigninger, giver firmabilister enorme skattesmæk, hvis prisen ved kontrolberegningen er højere, end da bilen blev leveret og indregistreret tre måneder forinden. Omvendt forhindrer reglen, at skatten sættes ned, hvis prisen ved kontrolberegningen er lavere. Det giver jo slet ingen mening, pointerer Jens Neustrup Simonsen, landsformand i fagforeningen Business Danmark.

Det er skidt nyt, hvis du har fået en ny firmabil kort før prisfaldet. Modtog du for eksempel en Tesla Y Long Range 1. januar i år til en beskatning på 589.000 kr., så er det din minimusbeskatning - selv om en senere kontrolberegning inden for tre måneder viser, at den samme bil pludselig kun koster 430.000 kr. En beskatning du så hænger på de første tre år af leasingperioden.

- Det er som at gå på casino, hvor banken altid vinder – i dette tilfælde er det bare Skattefar. Genberegningsreglerne har i den grad gjort det usikkert og dyrt at være bruger af en leasing-firmabil de seneste år. Vi var helst genberegningsreglen foruden, men når den er der, så bør den også kunne være til firmabilistens fordel, forklarer han.

Vil genberegnes efter de nye priser

En, der er utilfreds med den nuværende genberegningsmodel, er salgsingeniør Jesper Poulsen, som sidst i november 2022 modtog han sin nye Tesla Y. Altså halvanden måned før prisnedsættelserne på model Y på op til 159.000 kr..

- Nu har Tesla jo sat priser ned og markedsprisen falder. Jeg kan simpelthen ikke forstå, at det ikke skal komme mig til gode, når værdien af min firmabil skal genberegnes inden for den næste måned, når jeg omvendt skulle have betalt mere i skat, hvis priserne var steget, siger han.   

Også key account manager, Jørgen Appelquist er utilfreds med genberegningsreglerne. Han fik i sommers genberegnet sin Tesla model Y til langt over de nuværende priser. Han ville ønske, at reglerne tillod, at hans bil kunne blive genberegnet på ny - eller i det mindste at dem, der lige har fået en ny firmabil, som Jesper Poulsen, kan få den genberegnet og betale skat efter de nye priser.

- Hvorfor kan man egentlig ikke få sin firmabil genberegnet og falde i skat, når prisen pludselig falder markant efter, man har modtaget den, mens man godt kan stige i skat ved en genberegning? Det giver jo slet ingen mening, siger han.

Udskyd indregistrering til markedet har sat sig

Business Danmark anbefaler, at du først får indregistreret din kommende leasede firmabil, når du kan se, at priserne har forplantet sig til de andre bilmærker, og priserne har sat sig på brugtvognsmarkedet.

Samme melding kommer FDMs politiske chef Torben Kudsk med til private bilkøbere.

- Et godt råd til forbrugerne er at se, hvad der sker. Er man i markedet efter en ny Tesla så køb. Har man bestilt et andet bilmærke eller er i markedet til en brugt bil, kan det til gengæld være en god idé lige at se tiden an. Teslas prisnedsættelse kan vise sig at blive startskuddet til gode tider for forbrugerne og den grønne omstilling, skriver han på LinkedIn.

Som reaktion på Tesla har en af Danmarks største bilforhandlere, Ejner Hessel, prompte sat priserne ned på deres bilmærker.

Fakta om genberegning

Skat skriver følgende på deres hjemmeside: ”For køretøjer, der er omfattet af reglerne om genberegning, skal der genberegnes, hvis den tilbagediskonterede afgiftspligtige værdi overstiger den oprindelige afgiftspligtige værdi. Dette kaldes kontrolberegningen”. 

Motorstyrelsen bekræfter i en mail til Business Danmark, at det i praksis betyder, at beskatningen fastsat ved 1. indregistrering fastholdes, selv om bilens pris ved en efterfølgende kontrolberegning skulle falde.

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

7 Kommentarer

  • Peter Ipsen , Rapportér som upassende

    Undskyld 😉 men jeg tror ikke på leasingselskaberne skal betale ekstra registreringsafgift ved genberegning og dermed øgede udgifter. De betaler salgsprisen - genberegning er via salgsannonce på bilen fra forhandler der sætter en overpris på bilen. Problemet her er OGSÅ at INGEN ved om bilen så rent faktisk blev solgt til annonceret overpris ! Det lugter ikke godt når man ikke fra leasingselskabernes side vil oplyse HVEM der har vurderet samt HVILKE OG HVOR MANGE eksempler der ligger til grund. Derudover kan genberegning laves omgående bilen indregistreres - der SKAL ikke gå 3 måneder - det har jeg SKAT`S ord for på skrift 😀

  • Peter Ipsen , Rapportér som upassende

    OG GLEM IKKE spørgsmålet om den anden STORE vinder ved høje genberegninger udover SKAT = leasing selskaber køber til PRISEN og fakturerer den høje genberegning !! Kan godt blive harm og mistænksom på dem der sættes på denne beregningsopgave når man IKKE MÅ SE beregningen der ligges til grund 🤔

  • Administrator, Rapportér som upassende

    Hej Peter. Genberegningen rammer både bruger og leasingselskab og pengene ryger i statskassen. Brugeren får forhøjet sin skat og leasingselskaber skal betale registreringsafgift af den forhøjede genberegnede pris. Bh. Michael Krag-Svendsen, kommunikationschef Business Danmark

  • Flemming Nielsen, Rapportér som upassende

    Hmmm…. Genberegning-finten var overskriften. Hvad er finten så?? Hvis det er en udsættelse af registreringstidspunk der tænkes på er det en noget tynd artikel. Det er jo det samme som blot at udsætte et køb af firmabil. Tror ikke at et firma vil indkøbe dig en firmabil og så lade den stå ubrugt i eks. 3 måneder for at se om man får bedre tider.

  • Administrator, Rapportér som upassende

    Hej Flemming. Det er mere en advarsel mod Skats genberegnings-finte - nemlig, at politikerne har sikret at din genberegning stiger hvis bilprisen stiger, men aldrig kan falde, selv om bilprisen falder. Bh. Michael Krag-Svendsen, kommunikationschef Business Danmark

  • Steffen Petersen, Rapportér som upassende

    Det er jo netop derfor at den jer genberegning skal skrottes lige på stedet. Den pris der eksisterer ved omregistrering skal gælde teten af tiden. Det svarer jo lidt til at man køber et hus til 3 millioner og så kommer ejendomsmægleren 3 mdr efter og siger at huset luge er blevet revurderet til 3,5 millioner og man skal betale 500.000 mere her og nu. Så derfor skal denne genberegning fjernes her og nu. Fremsætter snarest mit borgerforslag fra sidste år igen og håber på de 50.000 underskrifter der skal til denne gang.

  • Administrator, Rapportér som upassende

    Kan kun være enig. Den store udfordring er som du ved at få borgerforslaget så langt ud, at det får stemmer nok, men det vil i hvert fald skabe opmærksomhed. Bh. Michael Krag-Svendsen, kommunikationschef Business Danmark

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Kommentarerne bliver offentlig tilgængelige og kan fremsøges via en søgemaskine, så undgå personfølsomme oplysninger.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.