• Firmabil
  • Skat

Firmabil: Pas på Skats genberegnings-finte ved prisfald

Priserne på bilmarkedet er markant på vej ned. Men du skal stadig se dig rigtig godt for, hvis du skal skifte firmabil. Vi forklarer hvorfor
  • 18.01.2023
  • Michael Krag-Svendsen

Del artikel

Priserne på bilmarkedet er markant på vej ned. Men du skal stadig se dig rigtig godt for, hvis du skal skifte firmabil. Vi forklarer hvorfor

Fredag den 13. januar kunne Jyllands-Posten breake det historiske prisfald på mere end 100.000 for forskellige versioner af Tesla 3 og model Y. En historie, der har givet og fortsat vil give efterdønninger og prisjusteringer i hele bilbranchen – både for nye og brugte biler – i en tid hvor biler ellers generelt er blevet dyrere.

Det gælder også for Tesla, som gradvist har skruet priserne vejret i kølvandet på coronaen og kapitaliseret på leveringskrisen. Siden 2020 har Tesla-aktien mangedoblet sin værdi, frem til Elon Musks omdiskuterede giga milliardopkøb af Twitter i efteråret 2022. Her raslede aktien ned med hele 66 pct. og faldet er fortsat helt frem til Teslas globale prisnedsættelse på model 3 og Y, hvor priserne nu er tilbage på 2020-niveau.

Prisfaldet kommer fremtidige bilejere og firmabilister til gode. Men indtil priserne på bilmarkedet har sat sig, skal du være ekstra vaks og vågen, hvis du lige nu skal skifte leaset firmabil.

Banken vinder altid

Din firmabilskat tager nemlig bestik af beskatningsgrundlaget på det præcise tidspunkt, hvor bilen er indregistreret – eventuelt justeret for hvad lignende biler sælges til på brugtvognsmarkedet senest tre måneder efter levering - kendt som genberegningsreglen.

Reglen om genberegning er dog stykket så finurligt sammen, at du som firmabilist skal betale mere i skat, hvis bilpriserne stiger, men aldrig kan profitere, hvis prisen falder som i den nuværende situation - i forhold til prisen ved 1. indregistrering.

- Man har altså lavet en regel, som under forhold med lang levering og ekstreme prisstigninger, giver firmabilister enorme skattesmæk, hvis prisen ved kontrolberegningen er højere, end da bilen blev leveret og indregistreret tre måneder forinden. Omvendt forhindrer reglen, at skatten sættes ned, hvis prisen ved kontrolberegningen er lavere. Det giver jo slet ingen mening, pointerer Jens Neustrup Simonsen, landsformand i fagforeningen Business Danmark.

Det er skidt nyt, hvis du har fået en ny firmabil kort før prisfaldet. Modtog du for eksempel en Tesla Y Long Range 1. januar i år til en beskatning på 589.000 kr., så er det din minimusbeskatning - selv om en senere kontrolberegning inden for tre måneder viser, at den samme bil pludselig kun koster 430.000 kr. En beskatning du så hænger på de første tre år af leasingperioden.

- Det er som at gå på casino, hvor banken altid vinder – i dette tilfælde er det bare Skattefar. Genberegningsreglerne har i den grad gjort det usikkert og dyrt at være bruger af en leasing-firmabil de seneste år. Vi var helst genberegningsreglen foruden, men når den er der, så bør den også kunne være til firmabilistens fordel, forklarer han.

Vil genberegnes efter de nye priser

En, der er utilfreds med den nuværende genberegningsmodel, er salgsingeniør Jesper Poulsen, som sidst i november 2022 modtog han sin nye Tesla Y. Altså halvanden måned før prisnedsættelserne på model Y på op til 159.000 kr..

- Nu har Tesla jo sat priser ned og markedsprisen falder. Jeg kan simpelthen ikke forstå, at det ikke skal komme mig til gode, når værdien af min firmabil skal genberegnes inden for den næste måned, når jeg omvendt skulle have betalt mere i skat, hvis priserne var steget, siger han.

Også key account manager, Jørgen Appelquist er utilfreds med genberegningsreglerne. Han fik i sommers genberegnet sin Tesla model Y til langt over de nuværende priser. Han ville ønske, at reglerne tillod, at hans bil kunne blive genberegnet på ny - eller i det mindste at dem, der lige har fået en ny firmabil, som Jesper Poulsen, kan få den genberegnet og betale skat efter de nye priser.

- Hvorfor kan man egentlig ikke få sin firmabil genberegnet og falde i skat, når prisen pludselig falder markant efter, man har modtaget den, mens man godt kan stige i skat ved en genberegning? Det giver jo slet ingen mening, siger han.

Udskyd indregistrering til markedet har sat sig

Business Danmark anbefaler, at du først får indregistreret din kommende leasede firmabil, når du kan se, at priserne har forplantet sig til de andre bilmærker, og priserne har sat sig på brugtvognsmarkedet.

Samme melding kommer FDMs politiske chef Torben Kudsk med til private bilkøbere.

- Et godt råd til forbrugerne er at se, hvad der sker. Er man i markedet efter en ny Tesla så køb. Har man bestilt et andet bilmærke eller er i markedet til en brugt bil, kan det til gengæld være en god idé lige at se tiden an. Teslas prisnedsættelse kan vise sig at blive startskuddet til gode tider for forbrugerne og den grønne omstilling, skriver han på LinkedIn.

Som reaktion på Tesla har en af Danmarks største bilforhandlere, Ejner Hessel, prompte sat priserne ned på deres bilmærker.

Fakta om genberegning

Skat skriver følgende på deres hjemmeside: ”For køretøjer, der er omfattet af reglerne om genberegning, skal der genberegnes, hvis den tilbagediskonterede afgiftspligtige værdi overstiger den oprindelige afgiftspligtige værdi. Dette kaldes kontrolberegningen”.

Motorstyrelsen bekræfter i en mail til Business Danmark, at det i praksis betyder, at beskatningen fastsat ved 1. indregistrering fastholdes, selv om bilens pris ved en efterfølgende kontrolberegning skulle falde.

Få nyheder og trends inden for salg og marketing direkte i din mailbox.