Skoda Enyaq kåret som årets bedste el-firmabil

Solide Skoda Enyaq iV 80 Plus kan kalde sig Businessbilen 2023 efter en dyst mod ti andre elbiler i firmaklassen

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

Rummelig, praktisk og solid med lang rækkevidde og pænt udstyr til en fornuftig pris.

Sådan lyder sejrshyldesten for Skoda Enyaq iV 80 Plus, der nu kan smykke sig med titlen som Businessbilen 2023.

Det skete, efter at den tjekkiske SUV over to dage dystede mod ti andre elbiler, da Jyllands-Posten og fagforeningen Business Danmark kårede årets bedste firmabil. Arrangementet foregik ved Middelfart, hvor en jury bestående af syv professionelle firmabilister, en fysioterapeut og to motorjournalister testede bilerne.

Her blev Skoda Enyaq iV sammenlignet med Nissan Ariya, BMW i4, VW ID.5, Audi Q4 e-tron Sportback, Polestar 2, Kia EV6, Ford Mustang Mach-E, Tesla Model Y, Toyota bZ4x og Volvo C40 Recharge. Det er andet år i træk, at feltet kun består af elbiler. I fjor var det Audi Q4 e-tron, som vandt. Men i år blev det altså dens mere folkelige fætter på samme platform, som hentede sejren.

Vinderen Skoda Enyaq iV 80 Plus fås fra 421.000 kr., men stillede ved testen med ekstraudstyr, som fik prisen helt op på 541.000 kr. De fleste vil dog kunne nøjes med basisudgaven og opgradere med en pakke med selvkørende funktioner til 43.000 kr.

Den har en elmotor på 204 hk og klarer på papiret 510 km på en opladning. I praksis skal man dog regne med, at batteriet på 77 kWh leverer strøm til 400 km. Lynopladningen er på pæne 135 kW, som betyder, at bilen ideelt set kan oplades fra 10-80 pct. på lige under en halv time.

I testen hentede vinderen altså især points for de hverdagspraktiske egenskaber, frem for køredynamik, og som også omfatter en overskuelig betjening. Her er instrumenteringen med betjening, som ikke kun foregår på den 13 tommer store central skærm, men også med rigtige kontakter, let at håndtere.

skodeindvendig.png

Billedtekst: Vinderbilen fik ros på en betjening, som er enkel og lige til. Foto: Jonas Ahlstrøm
 

Hør mere om testen i podcasten Bilradio

Bilen spiller bare

Et af de jurymedlemmer, som stemte Skoda Enyaq iV ind, var Helle Antonia Rüsz, 40 år. Hun er key account manager hos Schjerning Farver og har en Renault Megane E-Tech plug-in-hybrid som firmabil, men der er også en Tesla Model 3 i husstanden - og hun kører sammenlagt 60.000 km årligt i jobbet og privat. Helle Antonia Rüsz havde egentligt Ford Mustang Mach-E som favorit, men endte med at stemme på Skoda’en. Bl.a. fordi Mustang Mach-E er blevet forholdsvis dyr.

- Skoda Enyaq iV kan det hele, og man får meget bil for pengene. Den er lidt kedelig, men også funktionel og alt fungerer. Det er en regulær bil, som man finder tryghed i, og gerne vil køre afsted i med sin familie, siger Helle Antonia Rüsz.

Lars Bundgaard, som er formand for trafikpolitisk udvalg i Business Danmark, lægger også vægt på den daglige oplevelse.

- Årets vinder er en bil med fine praktiske egenskaber. Her er god plads og en overskuelig betjening. Den har godt med udstyr og en lang elektrisk rækkevidde i forhold til prisen. Man sidder godt bag rattet, og bilen har kvaliteter til at kunne bruges til både arbejde og fritid, siger Lars Bundgaard.

bagagerum.png

Billedtekst: Den rummelige Skoda Enyaq iV vandt især på grund af bilens praktiske egenskaber. Foto: Jonas Ahlstrøm
 

Et godt sæde og ergonimi trækker op

Stig Holm, der er fysioterapeut og leder af Human House i Kolding, som arbejder med ledelse og arbejdsmiljø, bedømte bilernes indretning med ergonomiske briller. Hans favoritter var Volvo C40 Recharge fulgt af Audi Q4 e-tron og VW ID.5 og med Skoda Enyaq iV på en fjerdeplads.

- Volvo C40 har nem ind- og udstigning og sæder med god sidestøtte, som kan trækkes ud i bunden og understøtte benene. Her er et godt rat og en skærm, som er nem betjent. Men den måtte godt være vinklet mod føreren, siger Stig Holm.

Her tæller det op, at de gode fleksible sæder er standardudstyr. Her er dog også har roser til vinderbilen.

- Man får i Skoda Enyaq iV en virkelig god allroundbil, og er arbejdsmæssigt virkelig godt dækket ind på alle måder. Man har masser af plads og et super godt bagagerum, og så er betjeningen nem at bruge i bilen, hvor tingene fungerer intuitivt. Man har et godt overblik og føler sig sikker, siger Stig Holm og uddyber:

- Men er man over 1,85 meter, får man ikke understøttelse til benene, fordi sæderne ikke støtter nok i Skoda Enyaq iV. I modsætning til f.eks. Audi Q4 e-tron er skærmen heller ikke vinklet mod føreren, det betyder, at man skal dreje hovedet mere her. Det er ikke hensigtsmæssigt i forhold til trafiksikkerheden, siger Stig Holm.

Han har dog generelt ros til feltet af firmabiler, som er blevet bedre år for år, også siden det første kuld helt elektriske biler i sidste år.

- Generelt har sæderne fået et nøk opad. Det gælder også hele linjen, undtagen Kia EV6, hvor de er uden sidestøtte, så man sejler rundt. Det gælder også den intuitive brug af skærme. Her er Toyota bZ4x’s indretning dog noget futuristisk og svær at overskue, og man kan ikke få rattet langt nok op, mens Nissans Ariyas skærm reagerer meget langsomt, siger Stig Holm.

volvobedstesade.png

Billedtekst: Stig Holm, fysioterapeut og leder af Human House, roser Volvo C40 for det bedste sæde og den bedste føreposition i testen. Foto: Jonas Ahlstrøm
 

Vindervalget afspejler tidsånden

I vurderingen gik juryen også tæt på bilernes økonomi. Det gælder ikke alene pris og beskatningsgrundlag. Men der blev også set på den meget omtalte genberegning, hvor leasingbilers beskatningsgrundlag fastsættes efter markedspriserne tre måneder efter 1. indregistrering.

Hvis det er stor forskel på beskatningsgrundlaget og vejledende pris eller, hvis brugtpriserne for den pågældende model er meget høje, kan det give en større beskatning.

Jesper Lyndberg, som er landechef for Leasingselskabet, Alphabet Denmark, ser også valget af vinderen som et udtryk for tidsånden.

- Skoda Enyaq iV er det snusfornuftige valg, som meget godt afspejler en tid med udsigt til recession. Det er ikke en bil, som er flashy, men det er et stykke arbejdsværktøj, hvor man har lagt vægt på det praktiske. Samtidig er det en bil, der ikke bliver så hårdt ramt ved genberegning som f.eks. sidste års vinder Audi Q4 e-tron, siger Jesper Lyndberg, der før testen holdt oplæg om biløkonomi for testkørerne.

Her er de 11 testbiler

1. Audi Q4 40 e-tron Sportback Attitude
Rækkevidde: 506 km
Pris: Denne model fås fra 459.990 kr. – beskatning fra 427.500 kr.

imageev63.png

2. BMW i4 eDrive 40
Rækkevidde: 585 km
Pris: Denne model fås fra 502.828 kr. – beskatning fra 486.628 kr.

bmwlille.png

3. Ford Mustang Mach E, RWD Udvidet rækkevidde
Rækkevidde: 600 km
Pris: Denne model fås fra 583.130 kr. – beskatning fra 563.500 kr.

imageb7ep.png

4. Kia EV6, Performance AWD GT-Line
Rækkevidde: 484-506 km
Pris: Denne model fås fra: Pt. ingen pris, anslået 500.000 kr. – beskatning fra: Pt. ingen værdi, anslået 490.000 kr.

imagefgii.png

5. Nissan Ariya 87 kWh
Rækkevidde: 533 km
Pris: Denne model fås fra 447.000 kr. – beskatning fra 428.923 kr.

imageu00ir.png

6. Polestar 2 Long Range Single Motor
Rækkevidde: 542 km
Pris: Denne model fås fra 395.000 kr. – beskatning fra 375.559 kr.

imageqrz3.png

7. Skoda Enyaq iV 80 Plus
Rækkevidde: 510 km
Pris: Denne model fås fra 420.995 kr. – beskatning fra 389.146 kr.

imageanl5hh.png

8. Tesla Model Y AWD LR
Rækkevidde: 533 km
Pris: Denne model fås fra 550.200 kr. – beskatning fra 550.220 kr.

teslalille.png

9. Toyota bZ4X Active
Rækkevidde: 513 km
Pris: Denne model fås fra 419.990 kr. – beskatning fra 387.990 kr.

toyotalille.png

10. Volvo C40 Recharge Twin Engine Plus
Rækkevidde: 436 km
Pris: Denne model fås fra 418.180 kr. – beskatning fra 383.100 kr.

volvolille.png

11. VW ID.5 Performance
Rækkevidde: 493 km
Pris: Denne model fås fra 409.995 kr. – beskatning fra 404.085 kr.

id5lille.png

Tidligere vindere af Årets Businessbil

Det var 17. gang, at Business Danmark kårede Årets Firmabil. Det skete med en jury bestående af syv professionelle firmabilister fra Business Danmark, to motorjournalister og en fysioterapeut, som bedømmer ergonomi. Testen foregik over to dage i Middelfart, hvor køreegenskaber, komfort, sæder, økonomi og udstyr blev vurderet. I år deltog 11 biler alle elektriske crossovere i mellemklassen.

2022: Audi Q4 40 e-tron Attitude
2021: Peugeot 508 SW Plugin Hybrid
2020: BMW 320d Touring
2019: Volvo V60 D4 aut. Momentum
2018: Opel Insignia Sportstourer 2,0 turbo D
2017: Renault Talisman 160 hk DCi
2016: Ford Mondeo 2,0 TDCi 180
2015: Ford Mondeo 2,0 TDCi 180
2014: Skoda Octavia 2,0 TDi 
2013: Volvo V40D2
2012: VW Passat 1,6 BMT
2011: Audi A4 2,0 TDI
2010: Opel Insignia 160 CDTI
2009: VW Passat 2,0 TDI
2008: VW Passat 2,0 TDI
2007: Mazda6 2,0

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

2 Kommentarer

  • Flemming Nielsen, Rapportér som upassende

    Er der et sted hvor man kan læse juryens vurdering af de øvrige biler, samt rækkefølge af tildelte point for alle modellerne.

  • Administrator, Rapportér som upassende

    Hej Flemming. De tre biler som kom i finalen, høstede henholdsvis 23, 20 og 17 point. Skoda gjorde altså ikke rent bord, men sejren var lidt klarere end sidste år, hvor Audi E-tron vandt et meget tæt opgør med 1 points forskel. De enkelte jurymedlemmers vurderinger offentliggøres dog ikke, heller ikke de indledende stemmer.. Men du er altid velkommen til at ringe på 26376117, hvis du er nysgerrig på specifikke modeller. Bh. Michael Krag-Svendsen, kommunikationschef Business Danmark

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Kommentarerne bliver offentlig tilgængelige og kan fremsøges via en søgemaskine, så undgå personfølsomme oplysninger.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.