Branchen: Grøn omstilling af firmabiler i fare

Firmabilister vil gerne skifte til el- eller plug-in hybridbiler, men frygten for tårnhøje skattesmæk kan presse dem over i benzin eller diesel

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

Firmabilisterne vil gerne. Arbejdsgiverne vil gerne. Og politikerne ser det gerne.

Alligevel er en historisk mulighed for en hurtig grøn omstilling af hen imod 100.000 firmabiler i fare for at blive sat år tilbage, påpeger flere kilder i branchen over for dagbladet Børsen.

- Vi ser i dag så voldsomme genberegninger på de grønne firmabiler, at skatteministeren gambler med en hel branches lyst og forudsætninger for at drive den grønne omstilling, siger Jens Neustrup Simonsen, landsformand for Business Danmark og påpeger, at det vil have negativ indflydelse for bilparken i Danmark, da firmabilerne efter få år ender i carporten hos private ejere.

Det samme frygter Gitte Seeberg, adm. dir. Autobranchen.

- Med de usikkerheder der er, vil mange tage det sikre valg og vælge enten en benzin eller dieselbil, siger hun, og betegner det som møgærgerligt.

Nye septembertal fra Autobranchen bekræfter, at leveringsudfordringer rammer elbilsmarkedet langt hårdere, mens benzinmodellerne næsten går helt fri. For mens 59 pct. af bilforhandlerne beretter om ventetider på elbiler på mindst syv måneder, heraf 26 pct. over 12 måneder, så oplever kun 15 pct. en tilsvarende ventetid på deres nye benzinbil på mindst syv måneder, heraf kun 4 pct. over 12 måneder.

Netop som valgkampen er skudt i gang flugter det på ingen måde med de politiske grønne klimaløfter og afbureaukratiseringsvisioner.

Læs: Virksomheder dropper elbiler efter høj genberegning

En hel branche ønsker afklaring

Gitte Seeberg og Jens Neustrup Simonsen har i et nyt debatindlæg på finans.dk direkte opfordret skatteminister Jeppe Bruus til at skabe ro og gennemsigtighed om firmabilbeskatningen ved at beskatte firmabiler efter listeprisen på bestillingstidspunktet.

Lange leveringstider og galoperende bilpriser har det seneste år gjort det mere usikkert og bøvlet end nogensinde at bestille en leaset firmabil – navnlig de elektriske – ligesom det sætter landets leasingselskaber på overarbejde med at genberegne beskatningsprisen, håndtere utilfredse kunder og annullere indgåede leasingaftaler.

Business Danmark har gennem flere måneder modtaget henvendelser fra frustrerede grønne firmabilister, der har fået forhøjet beskatningen mellem 25-40 pct. efter genberegning, hvilket betyder, at deres beskatningsgrundlag er steget knap 150.000 kr. i snit.

Samtidig viser tal fra Motorstyrelsen og Bilbasen, at manglen på elektriske biler presser priserne på brugtbilsmarkedet markant i vejret, hvilket rammen elbiler fire gange hårdere end benzinbiler ved genberegning af bilens beskatningsgrundlag.

Mads Rørvig, adm. dir. hos De Danske Bilimportører, har i Børsen kaldt genberegningen af firmabilsskatten et omvendt skattehul.

- Der er tale om et omvendt skattehul, hvor borgerne betaler for mange penge til staten, og genererer et provenu til staten, som den ikke havde regnet med. Vi har sendt et klart signal til ministeren om at lukke det omvendte skattehul, siger han.

Både De Danske Bilimportører og Finans & Leasing opfordrer Skatteminister Jeppe Bruus til at lade firmabilsbeskatningen tage afsæt i listeprisen, så brugere med det samme kender deres udgifter.

Læs: Du kan ikke klage over genberegning

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

4 Kommentarer

  • Mads Aa, Rapportér som upassende

    Arbejder i en virksomhed, hvor vi skal vælge grønt. Pt kører jeg hybrid selvom ren el ville passe bedst til mit kørselsmønster. Hvis beskatningen stiger nok engang fordi jeg forsøger at gøre mit (min bil er overtaget fra forgænger) stopper jeg med at lade omgående og bliver ren benzinafbrænder. Vil sgu ikke holdes for nar

  • Johnny Roager, Rapportér som upassende

    Jeg arbejder i en virksomhed der kræver vi kører AAA biler. Så hybrid eller el. Vi lader vores biler dagligt og jeg har mulighed for det i begge ender, og da jeg kører hybrid og minimum 160 km. om dagen, er ca 1/3 af disse så altid på el. Der er så mange der taler dårligt om os med hybrid. Lad os få nogle data på bordet i stedet for alle disse rygte historierne (jeg har hørt) før nogen dømmer nogen. /Johnny

  • Ole Bauneborg Sørensen, Rapportér som upassende

    Jeg synes at have læst, at mange af vores kollegaer som har en hybridbil, som firmabil, har undladt at anvende el-delen, og kan benyttet brændstofmoteren, og dermed har fået en større bil med stor rabat, uden at det nedsætter CO2 aftrykket?

  • Administrator, Rapportér som upassende

    Det vil jeg gerne høre nærmere om Ole. Hvis du har nogle oplysninger om det, så skriv til mig på mkr@businessdanmark.dk. Bh. Michael Krag-Svendsen, kommunikationschef Business Danmark

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Kommentarerne bliver offentlig tilgængelige og kan fremsøges via en søgemaskine, så undgå personfølsomme oplysninger.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.