• Firmabil
  • Skat

Tidsindstillet skattebombe for el-firmabilister

Teslas prispolitik har gjort elbiler billigere, men vilde afgifter venter forude. De bliver afgørende for, hvornår på året det er smart at skifte bil
  • 30.05.2023
  • Michael Krag-Svendsen

Del artikel

Tidsindstillet skattebombe for el-firmabilister

Teslas prispolitik har gjort elbiler billigere, men vilde afgifter venter forude. De bliver afgørende for, hvornår på året det er smart at skifte bil.

Prishop på mange tusind kroner. Det er, hvad der er i vente, hvis du om et par år skal have en ny firmabil.

Fra 2026 begynder afviklingen af afgiftsrabatten for elbiler. Det betyder, at populære biler som Tesla Y og VW ID4 forventes at blive ca. 35.000 kroner dyrere årligt, så de i 2030 ender med at koste 41-45 pct. mere end i dag, viser beregninger fra FDM.

Det er især de dyrere elbiler i firmabilsklassen, som står for skud, bemærker forbrugerøkonom i FDM, Ilyas Dogru, overfor Finans.dk.

- Alt andet lige vil en ID.4 eller en Tesla Model Y blive de facto usælgelig. Jeg tvivler på, at nogen vil købe dem til de priser, fastslår han med henvisning til, at de to modeller i 2027 forventes af koste mellem 490.000 - 537.000 kr.

Høj afgift vil punktere el-bilsalget

FDMs beregninger kan blive et realistisk fremtidsscenarie, med mindre den teknologiske udvikling gør det markant billigere at producere elbiler de næste par år. Derfor advarer DI Bilbranchen og FDM nu skatteminister Jeppe Bruus, efter at bortfaldet af tilskud i flere nabolande har fået elbilsalget til at styrtdykke, skriver Finans.

Samme toner lyder der fra formanden for Business Danmarks trafikpolitiske udvalg, Lars Bundgaard.

- De nuværende langsigtede politiske planer skaber ro om bilmarkedet, så køberne ved, hvad de kan forvente. Men politikerne er også nødt til at justere kursen efter, hvor hurtigt eller langsomt markedet udvikler sig og kan levere, siger han.

Flere organisationer har foreslået at fastfryse de nuværende afgifter på elbiler frem mod 2030 for at holde hånden under salget. Selv om skatteminister Jeppe Bruus ikke har aktuelle planer om ændringer, talte SVM-regeringen tidligere på året for at skrue op for ambitionerne for antallet af elbiler på vejene.

Du skal nøje time købet af din næste firmabil

Selv om afgiftsstigningerne ligger nogle år ude i fremtiden, skal du allerede tage bestik af indfasningen, så du kan time bestillingen af din næste firmabil, påpeger Lars Bundgaard, der forventer livlig trafik på hver sin side af årsskiftet fremover.

- Skal du købe egen bil til erhvervsbrug, gælder det om at få bilen leveret før priserne stiger efter 1. januar 2026. Og skal du lease en firmabil, skal du formentlig bestille tidligt i 2025, så du kan få den leveret og genberegnet før årsskiftet, fortæller han og betegner genberegningsprincippet som en tidsindstillet bombe under den gradvise indfasning af afgifterne på elbiler.

- Det vidner om, at genberegningsprincippet er en lappeløsning, der fungerer rigtig dårligt i et foranderligt bilmarked, og som aldrig falder positivt ud til fordel for firmabilisten. For stiger bilpriserne, så stiger skattegenberegningen også. Falder priserne derimod, kan du ikke få en lavere genberegning, siger han.

Sådan indfases afgifterne for elbiler

Elbiler bliver dyrere frem mod 2035 af to årsager: Det såkaldte bundfradrag falder og registreringsafgiften stiger. Bundfradraget reducerer det samlede beløb, der skal betales registreringsafgift af.

I dag betales der kun 40 pct. i registreringsafgift på elbiler. Fra 2026-2030 stiger afgiften årligt med 8 procentpoint og med 4 procentpoint årligt fra 2031 til 2035, hvor afgiften er 100 procent indfaset.

ElbilerRegistreringsafgiftBundfradrag
202340%165.000 kr.
202440%162.500 kr.
202540%160.000 kr.
202648%155.400 kr.
202756%150.800 kr.
202864%146.200 kr.
202972%141.600 kr.
203080%137.000 kr.
203184%137.000 kr.
203288%137.000 kr.
203392%137.000 kr.
203496%137.000 kr.
2035100%137.000 kr.

Kilde: Folketinget

Få nyheder og trends inden for salg og marketing direkte i din mailbox.