Ny bog tager fat om akilleshælen i salg og marketing

Den hurtige digitale omstilling er en presbal, men også en ny chance i salg og marketing. Ny bog viser, hvordan du holder trit og booster samarbejdet

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

Om ganske få år vil otte ud af ti interaktioner mellem B2B-kunder og leverandører foregå digitalt. Sådan lyder forudsigelsen i ”The Gartner Future of Sales 2025”.

Dystopi eller utopi? Du bestemmer selv.

Men et er sikkert. Den accelererende brug af e-handel, onlinemøder samt digital indholdsudvikling og lead-generering er i dag et uomgængeligt vilkår. Og det udfordrer virksomheder og ansatte.

Over halvdelen (55 pct.) i salg og marketing mener, at deres kompetencer er outdated inden for få år, medmindre de får en gennemgribende faglig opgradering. Og fire ud af ti mener ikke, de får nok videreuddannelse via arbejdspladsen, viser ny undersøgelse fra fagforeningen Business Danmark med svar fra flere end 3.000 ledere og medarbejdere.

Bygger digital bro mellem salg og marketing

Ny bog fra Business Danmark forsøger nu at sætte skub i opkvalificeringen ved at adressere de to fags historiske hovedudfordring, fortæller fagforeningens landsformand, Jens Neustrup Simonsen.

-Samarbejde har altid været lettere sagt end gjort i vores fag, fordi salg og marketing ofte har fokuseret på forskellige mål. Men på mange måder har den gensidige afhængighed af digitale kanaler rykket fagene tættere på hinanden og er en fantastisk anledning til endelig at få gjort noget ved sagen.

- Bogen viser, hvordan du i praksis sammentænker de to discipliner og laver forretning med et menneskeligt ansigt via digitale virkemidler som blandt andet social selling, content marketing, kunderejsen og indkøberens nye supervåben e-auktioner, siger han.

Bogen bygger ovenpå erfaringerne fra Danmarks til dato største salgsforskningsprojekt ”Morgendagens Salg” – der er økonomisk støttet af Business Danmark og DI Handel. I 2019 dokumenterede projektet blandt andet, at kun 17 pct. syntes, at deres virksomheds markedsføringsindsatser støttede op om salget - og kun 14 pct. havde relevante data om kunderne i deres CRM-systemer, som de kunne agere proaktivt på.

Jacob Kjeldsen, direktør i DI Handel ser bogen som kærkommen inspiration til, hvordan virksomheder digitalt kan skabe værdi for kunderne og finde nye intelligente måder at samarbejde på.

- Bogen kommer på det helt rigtige tidspunkt med svar på meget konkrete udfordringer i mange virksomheder og med meget praktiske indspark, der vil forbedre deres processer og resultater i salget, skriver han på bogens bagside.

Tommy Ahlers: Digitaliseringen er en ny chance

Også serieiværksætter og tidligere uddannelses- og forskningsminister, Tommy Ahlers, taler i bogens forord for at se digitalisering som en mulighed frem for en trussel.

- Digitaliseringen er en nødvendighed, men er samtidig fuld af muligheder – og der kommer hele tiden nye til. Derfor skal vi passe på med at tænke, at digitaliseringen er fikset en gang for alle, skriver han.

- COVID-pandemien slog os alle sammen omkuld og gjorde danske virksomheder meget bevidste om, at de ikke kan regne med business as usual. De skal være agile og klar til forandring – hele tiden.

- Det er her denne bog kommer ind i billedet. Den gennemgår hele processen fra digital salgsstrategi til praktisk udførelse. Sidstnævnte er bogens helt store styrke, for digitalisering bliver hurtigt et buzzword politikere, meningsdannere og virksomhedsledere bruger uden at blive tydelige omkring, hvad det egentlig betyder i praksis, siger han.

Bogen samler de vigtigste praktiske værktøjer

Forfatterne til ”Morgendagens Digitale Salg & Markedsføring” er uddannelsesleder Andreas Bach-Laursen og selvstændig kommunikationsrådgiver Jeannette Refstrup – der begge også underviser i digitalt salg, markedsføring og kommunikation på Erhvervsakademiet IBA i Kolding for både fuldtids-businessstuderende samt praktikere på videreuddannelse.

Bogens tager derfor det bedste fra begge verdener ved at koge videnskabelige metoder ned til praktiske værktøjer, som kan lette læserens digitale udviklingsrejse i hverdagen – fra salgsstrategi til praktisk udførelse. Af samme grund er den rig på eksempler og cases og er skrevet i et lettilgængeligt sprog samtidig med, at den er den velunderbygget med kilder hentet fra både klassiske og nye teorier inden for markedsføring, kommunikation, salg og journalistik.

Den er målrettet sælgere og businessstuderende på akademi-/bachelorniveau og giver en praktisk introduktion til, hvordan man strategisk og praktisk arbejder med digitalt salg og markedsføring – i dag og i fremtiden. Men bogen giver også marketers indsigt i salgets verden og hvordan marketing bedst understøtter salg.

Køb bogen

Dette er den tredje bog, som er født ud af eller inspireret Danmarks til dato største salgsforskningsprojekt ”Morgendagens Salg”, som Business Danmark står bag sammen med Copenhagen Business School, konsulentvirksomheden Customer Agency og DI Handel.

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

0 Kommentarer

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Kommentarerne bliver offentlig tilgængelige og kan fremsøges via en søgemaskine, så undgå personfølsomme oplysninger.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.