Gigabøde for at vildlede kunder i tilbudsjungle

Chokpris, særtilbud, spar 50% - men i forhold til hvad? Fra på lørdag skal normalprisen være tydelig for forbrugerne, ellers vanker der kæmpe bøder

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

Den 28. maj strammes reglerne for prismarkedsføring. Det sker som konsekvens af nye EU-regler.

Konkret ændres §9a i bekendtgørelsen om prismarkedsføring. Et nøgleord i de nye regler er ”normalprisen”, som er den laveste pris varen har haft før prisnedsættelsen.

De nye regler kræver lidt mere planlægning af dig. Her er de otte vigtigste ting, du bør vide:

  1. Det vigtigste først. Bøderne for at overtræde de nye regler stiger voldsomt – op til 4 pct. af virksomhedens årlige omsætning, hvis sagen rejses i mindst to andre medlemsstater ud over Danmark - 37 stk. 7.
  2. Du skal skilte tydeligt med normalprisen på alle tilbudsvarer, så man nemt kan gennemskue rabatten. Det kan godt blive en grafisk udfordring.
  3. Normalprisperioden forkortes fra 42 til 30 dage. Sænker du derfor prisen med 30% på jeres 30-års jubilæum, så betragtes denne pris som den nye normalpris, du skal sammenligne med, hvis du laver et nyt tilbud 30 dage frem.
  4. Du kan køre med den nedsatte pris i 10 ud af de 30 dage i normalprisperioden.
  5. For let fordærvelige varer – for eksempel fødevare - gælder normalprisperioden i 14 dage.
  6. Små prisbasker-kampagner – som Black Friday - tæller nu også med i normalprisperioden på 30 dage – det gjorde de ikke tidligere. Så igen, giver du 25% rabat på Black Friday 25. november, så er det den nye normalpris de næste 30 dage.
  7. Sænker du prisen gradvist i en tilbudsperiode – for eksempel fra Black Friday og hen mod julesalget - så må du gerne sammenligne med normalprisen, før den første prisreduktion i perioden. Det måtte man ikke tidligere.
  8. Læs Forbrugerombudsmandens retningslinjer og pressemeddelelse om  prismarkedsføring - og kontakt din brancheorganisation eller dit bureau for mere information.
Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

0 Kommentarer

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Kommentarerne bliver offentlig tilgængelige og kan fremsøges via en søgemaskine, så undgå personfølsomme oplysninger.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.