Flyforsinkelse kan give dig stor kompensation

Danskere på familie- eller forretningsrejse kan få tusinder i kompensation for bøvlet, det giver, når deres fly er forsinket eller aflyst for sent

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

Skal du på flyrejse? Så skal du vide, at flyselskaber ikke kun er forpligtet til at erstatte billetter, kost og logi - men også din spildtid.

I kampen for at styrke forbrugernes rettigheder og stramme op på flyselskabernes rettidighed indførte EU i 2004 regler om økonomisk kompensation til passagerer, som får forstyrret deres rejse på grund af overbookede og for sent aflyste fly.

Senere har EU-domstolen udvidet kompensation til også at gælde forsinkede fly. Disse regler kan kun afviges i særlig udefrakommende tilfælde som ekstremt vejr, politisk uro og strejker hos leverandører – men ikke ved strejker blandt flyselskabets egne ansatte, som lige nu truer SAS, eller på grund af tekniske fejl.

Det betyder, at du i dag kan gøre krav på flere tusind kroner i kompensation, hvis du ankommer mere end tre timer for sent eller dit fly aflyses mindre end 7-14 dage før afgang – hvis ikke der er tale om force majeure.

Og vigtigst af alt kompensationen tilfalder dig personligt – medmindre andet er aftalt – uanset om du rejser privat eller er på forretningsrejse, fordi det er dig, der er blevet ulejliget og kommer for sent ud eller hjem.

Det er blevet nemmere at få kompensation

Du kan vælge at køre sagen mod flyselskabet selv, eller du kan bruge et af de mange selskaber – som for eksempel Flyforsinkelse.dk, Flyhjælp, Rejseforsinkelse og Flypenge – der tilbyder at føre sagen for dig ofte ud fra et ”no cure, no pay" perspektiv.

Hos Flyforsinkelse.dk har man de sidste ti år rådgivet hundredtusindvis af danskere om deres kompensationssager, fortæller selskabets administrerende direktør Johan Fugmann.

- Siden vi etablerede flyforsinkelse.dk i 2012 har vi anslået vurderet 400.000 passagerers ret til kompensation – de fleste ligger lige til højrebenet, og i mange tilfælde betaler flyselskabet en bod med det samme. Vi har i en 10-årig periode ført mere end 10.000 sager ved retten, hvor vi har vundet 98,5 procent af dem – hvilket naturligvis fortæller lidt om, at chancerne for kompensation er gode.

- Mange tænker, at det nok ikke lige er mig, der er berettiget til en kompensation, eller pengene tilfalder nok den virksomhed, jeg er på forretningsrejse for. Og derved gør de ikke noget videre ved det.

- Andre prøver sagen af selv og bliver hurtigt afvist af flyselskabet. Men hitraten hos dem, der bruger et selskab specialiseret i at køre sager mod flyselskaberne, er ofte langt større – det skyldes blandt andet, at flyselskaberne ved, at vi vil gå hele vejen. Og dermed kompenseres man ofte tidligt i forløbet, så de undgår yderligere omkostninger, siger Johan Fugmann.

Forventer mange forsinkelser de næste måneder

Johan Fugmann antager, at vi efter pandemien og på vej ind i en ferietid kan forvente rigtig mange forsinkelser og aflysninger. Oveni er kommet strejkevarslet fra piloterne i SAS.

- Vi mærker lige nu, at flyselskaberne har rygende travlt med at udbyde en række afgange, men ofte følger kapaciteten ikke med – og de er udfordret på bemandingsdelen og er enten nødsaget til at lægge afgange sammen eller helt at aflyse. Og den tendens tror jeg vil eskalere hen over sommeren, i takt med selskaberne forsøger at indhente den tabte indtjening, som de mistede under covid-19, fastslår han.

30,3 mio. passagerer rejste ind og ud af Kastrup Lufthavn i 2019 – året før coronaen – og ifølge Johan Fugmann var cirka to procent af flyafgangene enten aflyst eller forsinket mere end tre timer. Det betyder, at over 500.000 passagerer potentielt har været berørt i Danmark i 2019, fortæller han.

Nye billetter og ekstraudgifter

Bliver dit fly forsinket kan også få godtgjort ekstraudgifter til mad, drikke, hotel og transport til dit midlertidige hotel, så husk at gemme alle kvitteringer. Det gælder, hvis dit fly er over 2 timer forsinket på flyvninger op til 1.500 og 3-4 timer hvis rejsen er længere eller oversøisk. Du er selvfølgelig også berettiget til at få refunderet din billet, hvis dit fly er aflyst.

Se dine rettigheder her

Baggrund

Tilbage i 2004 vedtog EU, at du som passager har krav på en kompensation, hvis dit fly var overbooket eller aflyst. Det skete for at fremme flypassagerers interesser og sikre at luftfartsselskaberne overholder deres ankomsttider - medmindre der er tale om ”særlige usædvanlige omstændigheder”.

I en årrække var netop ”særlige usædvanlige omstændigheder” noget som flyselskaberne dækkede sig ind under og brugte i vidt omfang.

Men i 2008 besluttede tyske Friederike Wallentin-Hermann at prøve sin sag af hos EU-domstolene. Her vandt hun retten til en godtgørelse fra flyselskabet Alitalia, og det dannede præcedens for lignende hændelser, så de ”særlige udsædvanlige omstændigheder” ikke længere kunne gradbøjes, men nu kun gjaldt force majeure situationer og udefrakommende hændelser som flyselskabet på ingen måde kunne gardere sig i mod. Og i 2009 udvidede retten til kompensation til også at gælde flyforsinkelser på tre timer eller mere.

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

0 Kommentarer

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Kommentarerne bliver offentlig tilgængelige og kan fremsøges via en søgemaskine, så undgå personfølsomme oplysninger.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.