Ejerleders værdier driver Danmarks bedste salgsorganisation

Den globale virksomhed Blue Water Shipping er kåret til ”Årets Salgsorganisation” af DI Handel, CBS, TACK International og Business Danmark

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

Blue Water Shipping kan i år fejre 50 års jubilæum – og selv om det er år og dag siden eventyret begyndte i Esbjerg, kan prisen ifølge virksomhedens Global Sales and Marketing Director, Martin Brandstrup, i høj grad tilskrives medarbejderne og den karismatiske ejerleder Kurt Skov, hvis væremåde og ordentlighed gennemsyrer hele organisationen i dag.

- Vi er utrolig stolte af at blive kåret til årets salgsorganisation i Danmark. Det er et kæmpe klap på skulderen til alle i virksomheden. For netop salg og det at sætte kunden i centrum ligger i hele Blue Water Shippings DNA.

- Kurt har bygget en fantastisk virksomhed op, og det tror jeg ikke havde været muligt, hvis ikke hans mantra var og altid har været, at man lytter og tager afsæt i kundens behov og prioriter at løse deres problemstilling – for netop kundeorientering er en af de syv salgsdyder i forskningsprojekt Morgendagens Salg, fortæller Martin Brandstrup, som fik overrakt prisen ved Business Danmarks landsrådsmøde og vinderdiplomet, som nu pryder væggen hos Blue Water Shipping i Esbjerg.

Martin Brandstrup påpeger samtidig, at virksomhedens succes også udspringer af den kultur, som gennemsyrer hele organisationen.

- Det skal være sjovt at gå på arbejde – arbejdsglæde er utroligt vigtigt, fastslår han - og tilføjer:

- For nogle år tilbage blev 75 procent af Blue Water Shipping lagt ind under en fond for at forebygge fjendtlig overtagelse. For Kurt Skov har medarbejdernes ve og vel altid haft førsteprioritet. Og filosofien om, at glade og tilfredse medarbejdere involverer og engagerer sig i virksomheden, holder til fulde i en organisation som vores – når det så er opfyldt, så skal resultaterne nok komme, forklarer han.

KurtSkovBWS.png

Virksomhedstifter og -ejer Kurt Skov
 

Et ord er et ord

For Martin Brandstrup er det at sætte kunden i centrum et af de parametre, som Blue Water er særligt gode til. Og når man har lavet en aftale med en kunde – hvad enten den er mundtlig eller skriftlig – så holder man ved.

- Vi er en transport- og logistikvirksomhed inden for sø, luft og land. Og er der noget Blue Water Shipping – og ikke mindst Kurt Skov – er kendt for i markedet, så er det, at når man har lavet en aftale, så holder man den også. Man kan komme rigtig langt med meget i Blue Water Shipping - men et ord er altid et ord, understreger han.

- Som de fleste andre virksomheder var vi udfordret under pandemien. Og ikke mindst kæmpede vi med at efterkomme vores kunders efterspørgsel i forhold til fragt og logistik. På et tidspunkt da pandemien toppede, og hvor flere af vores kunder skulle have varer hjem, satte vi ekstraordinære tiltag i værk. Vi hyrede 11 jumbojets fra Kina, så kunderne kunne få blandt andet værnemidler hjem. Alle i organisationen bidrog til, at det skulle lykkedes, hvilket et eller anden omfang trækker tråde over til endnu en af salgsdyderne – tværgående samarbejde og fælles mål, påpeger han.

Ledelse: Keep it simple

Martin Brandstrup blev ansat i Blue Water shipping i 2018. Før det var han mange år i TNT, der senere blev opkøbt af FedEx – en virksomhed med over 800.000 ansatte og væsentlig større end Blue Water Shipping med deres cirka 2.000 medarbejdere.

- Da jeg for nogle år siden skiftede til Blue Water Shipping, var der mange, der stillede spørgsmål til hvorfor nu det – du har jo et godt job i en global organisation. Men jeg var nået en alder, hvor hvis jeg skulle gøre karriere andetsteds, så var det nu. Og så syntes jeg ikke mindst, at det var en helt utrolig spændende virksomhed med dertilhørende muligheder ikke mindst i et ledelsesmæssigt perspektiv, fortæller han og fremhæver en af forskellene mellem Blue Water og FedEx.

- I FedEx havde vi en masse KPI´ere, som vi hele tiden blev målt på, og det kan også være værdifuldt langt hen ad vejen, men det er samtidig en meget amerikansk måde at lede en virksomhed på.

- I Blue Water Shipping arbejder vi derimod med langt færre salgs-KPI’ere – og dermed fokuserer vi på de vigtigste, som for os er en ordentlig salgspipeline, evnen til at lukke aftaler og graden af aktivitetsniveau. Det gør det hele meget mere enkelt og transparent, og ikke mindst, gør det os meget operationelle og konkrete i forhold til salget, forklarer han.

BWSoverrækkelse.png

Martin Brandstrup med vinderdiplomet flankeret af kollegerne Lise Handberg og Jeppe Rind Stentoft fra Blue Water Shipping 
 

Fokus på data

Skal Martin Brandstrup fremhæve endnu en salgsdyd, som står stærkt i dag i Blue Water Shipping, så er det hele datadelen.

- Jeg kommer selv fra en organisation, hvor data fyldte rigtig meget. Det gør det i dag også hos Blue Water Shipping, og jeg vil sige, det er et must i en salgsorganisation anno 2022. Vi skal have styr på vores pipeline, CRM-system med videre, for det er hele fundamentet og vores ledestjerne i det daglige arbejde, fortæller han.

Passioneret omkring sport

Hvad enten man er aktiv sportsudøver eller dyrker sport fra sofaen, så er det svært på et tidspunkt ikke at støde på Blue Water Shipping. Ikke bare er virksomheden til stede overalt i lokalområdet, hvor de blandt andet lægger navn til Esbjergs stadion Blue Water Arena, så har de også sponsorater over hele landet.

- Kurt er vild med sport, og i Blue Water Shipping elsker vi at vinde præcis som i sportens verden. Det er nok en af årsagerne til, at vi er meget synlige i dette univers. Men alt andet lige handler det naturligvis også om at generere forretning i den kontekst. Og det synes, jeg mange af vores medarbejdere er gode til. Opskriften er egentlig meget simpel – hvis man skal skabe forretning i forhold til et sponsorat, så handler det om, at ville det, og at der er en person, der tager ejerskab for det, slutter Martin Brandstrup.

Juryens bedømmelse af Blue Water Shipping

Juryen fremhævede, at Blue Water Shipping i 2021 udmærkede sig med en tocifret vækstrate i et stærkt konkurrenceudsat marked, og at virksomheden under vanskelige vilkår under pandemien formåede at sikre høj forsyningssikkerhed for deres B2B-kunder.

I Blue Water Shipping er der både styr på sales management - ressourceallokering, salgspipeline og it- og systemunderstøtning - og der er en sikker hånd på rattet, når det gælder leadership med fokus på medarbejderudvikling, tværgående samarbejde og at udleve virksomhedens brandløfte ”Vi finder en løsning”.

Juryen bestod af Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI Handel, Mogens Bjerre, associate professor på Copenhagen Business School, Jens Dalgaard ejer af TACK International i Danmark og Jens Neustrup Simonsen, landsformand i Business Danmark.

De fem øvrige nominerede virksomheder til 2021-titlen var: Abena, Brødrene Dahl, EG, Viking Life-saving Equipment og Visma. Virksomhederne var udvalgt og screenet ved hjælp af SalgsScoreCardet brugt i Danmarks største salgsforskningsprojekt Morgendagens Salg, som DI Handel, CBS, Customer Agency og Business Danmark står bag.

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

0 Kommentarer

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Kommentarerne bliver offentlig tilgængelige og kan fremsøges via en søgemaskine, så undgå personfølsomme oplysninger.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.