• Firmabil
  • Skat

Så store skattesmæk får firmabilister ved genberegning

Siger du ja til en firmabil, følger der ofte en klækkelig ekstraregning med fra Skattefar. Men det kan du ofte undgå ved at gå efter denne biltype
  • 15.03.2022
  • Michael Krag-Svendsen

Del artikel

Siger du ja til en firmabil, følger der ofte en klækkelig ekstraregning med fra Skattefar. Men det kan du ofte undgå ved at gå efter denne biltype

Det skulle efter sigende være så ukompliceret at have firmabil. Men det endte brat i februar 2020.

Her indførte regeringen et genberegningsprincip for leasede firmabiler for at sætte en stopper for den store prisforskel mellem biler til erhvervsbrug og til private.

Genberegningsreglen betyder, at firmabilens pris og beskatningsgrundlag skal revurderes og fastsættes efter markedsprisen senest tre måneder efter 1. indregistrering.

Med andre ord kender du som firmabilist kun dine udgifter de første par måneder, mens beskatningen resten af den 3-4-årige leasingperiode med stor sandsynlighed vil stige. Det er helt hen i vejret, påpeger landsformand i Business Danmark, Jens Neustrup Simonsen.

- Man skal selvfølgelig beskattes af bilens fulde værdi. Men det er helt urimeligt, man ikke kan få klart svar på, hvad firmabilen vil koste, når man underskriver leasingaftalen. Den model ville man aldrig acceptere, hvis det handlede om et realkreditlån.

En kritik han også har luftet i dag i Berlingske Business.

Beskatning stiger i snit 20.000 kr.

Nu sætter Business Danmarks dugfriske lønundersøgelse for første gang tal på, hvor meget genberegningen typisk koster firmabilister.

Knap halvdelen – af de 700 firmabilister i undersøgelsen - har siden februar 2020 fået revurderet bilens værdi, og det har medført, at beskatningsgrundlaget i snit er steget knapt 20.000 kr.

Et tal der havde været væsentlig højere, hvis ikke hver tredje i undersøgelsen bevidst havde fravalgt dyrt udstyr, specialmodeller eller downsizet modelstørrelsen for at undgå en høj genberegning.

Efterregning på 50.000 kr. til plug-in og dieselbiler

Europas fjerdestørste leasingselskab, Alphabet, oplever en endnu større spredning i, hvem der bliver ramt og hvor høj genberegningen bliver.

- Nogle går helt fri, mens andre bliver hårdt ramt. Lige over halvdelen af de firmabilister, vi leasede ud til sidste år, fik en højere genberegningen og her steg beskatningsgrundlaget i snit over 50.000 kr. Det ramte især de dyrere biler og brugere af plug-in hybrid- og dieselbiler samt de helt dyre elbiler, fortæller country manager i Alphabet, Jesper Lyndberg og uddyber:

- Det er sådan, at jo dyrere bilen er, desto større rabat har der typisk også været på bilen, og det fører til en større genberegning. Samtidig har den globale chipmangel - og nu situationen i Ukraine – skabt mangel på nye biler i markedet. Det giver lange leveringstider på de eftertragtede firmabiler og er med til at skubbe prisen på brugte biler i vejret. Det øger alt i alt risikoen for en højere genberegning.

I rede penge betyder det, at den gennemsnitlige firmabilist - som får en højere genberegning - får forhøjet sin skattepligtige indkomst med 5.000-13.000 kr. årligt, alt efter om man skeler til Business Danmarks eller Alphabets tal.

Få nyheder og trends inden for salg og marketing direkte i din mailbox.