Soundboks: Lyden af succes

En af de største iværksætterhistorier i de senere år kommer ud af højtaleren. Sådan fik Soundboks succes - læs om 3 tips til dit iværksættereventyr

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

Soundboks hedder produktet, som mange mennesker kender og har en holdning til, og som både er elsket og hadet.

For de fleste er Roskildefestivalen forbundet med fest, god musik og masser af socialt samvær, men for Jesper og drengene bag Soundboks var det også her, deres iværksættereventyr startede.

- Det helt begyndte tilbage i 2011, da min kammerat og jeg skulle på vores første Roskildefestival. Vi havde hørt, at hvis man skulle have en god fest i sin camp, var det vigtigt med godt musikudstyr i form af højtalere. Derfor byggede vi vores egen højtaler, som vi faktisk endte med at være godt tilfredse med – selv om den døde efter 20 minutter, fordi en ven spildte en øl ned i den, fortæller Jesper Theil Thomsen, der dengang lige var begyndt i gymnasiet.

De fortsatte med at udvikle på højtaleren til festivalerne de følgende år, og det blev mere og mere tydeligt, at de havde fat i noget af det rigtige. I 2014 besluttede de sig for at rykke en annonce i Den Blå Avis, hvor de annoncerede, at de gerne ville bygge en højtaler til folk, der skulle på Roskildefestival. Og så strømmede henvendelserne ellers ind.

- Vi tilbød at levere en solid højtaler til folk, der skulle på festival, og i løbet af meget kort tid havde vi 200 henvendelser, hvilket var langt flere, end vi overhovedet kunne nå at producere. Vi endte med at producere fem stykker, men vi blev så også klar over, at der var et marked her, så efter festivalen i 2014, etablerede vi en virksomhed, og siden da har efterspørgslen bare accelereret, fortæller Jesper Theil Thomsen th. på billedet, der stiftede Soundboks sammen med Cristoffer Nyvold og Hjalte Wieth

I dag består virksomheden - med kontor i København, Shenzhen og Los Angeles - af 60 medarbejdere. Soundboks har en årlig omsætning på næsten 200 millioner kroner, og virksomheden har for nyligt lanceret tredje generation af højtaleren.

COVID19 gav interferens i systemet

Sundhedskrisen har haft stor betydning for mange virksomheder, og i Soundboks har det været lidt ligesom med gyngerne og karrusellerne.

- Et af vores helt store markeder er festivaler, og da de jo var lukket ned i 2020, har det naturligvis haft betydning for vores salg. Til gengæld har der jo været afholdt en del private og mindre arrangementer, hvor folk skulle bruge musik og har kigget i vores retning. Dermed ikke sagt, at COVID19 alt i alt har haft en positiv effekt for os - men det endelige resultat for vores forretning er nok nogenlunde det samme, som hvis pandemien ikke havde hærget, fortæller Jesper Theil Thomsen.

Salget foregår over nettet og gennem to nøje udvalgte partnere. Og mens grunden til virksomhedens succes nok i høj grad handler om, at Soundboks er et unikt produkt, og at de tre iværksættere har ramt en behov i markedet, så er det også utroligt vigtigt for Jesper og hans kolleger at være tæt på forbrugerne og skabe relevans for dem.

- Vi sælger vores produkt online og dels igennem HiFi Klubben og 3. For os er det afgørende, at vi har et kvalitetsprodukt og er i tæt dialog med kunderne, og derfor har vi valgt to partnere, som vi mener kan gøre os stærkere. Vi ønsker at have fingeren på pulsen i forhold til kunderne, for det mener vi, er altafgørende, fortæller den succesfulde iværksætteren og understreger, at det nok også er en af årsagerne til, at virksomheden er kommet godt igennem pandemien.

- Udover det at vi naturligvis laver markedsføring sammen med vores partnere, hvor vi komplimenterer hinanden, har vi har også vores egen marketing inhouse. Det har den fordel, at vi hurtigt kan justere vores strategi og ændre vores budskaber i forhold til kundernes behov, og det har der ikke mindst været brug for i 2020, hvor COVID19 forandrede rigtig mange ting, understreger Jesper Theil Thomsen.

3 iværksætterråd

Hvis Jesper Theil Thomsen skal give tre meget enkle råd til dig, der ønsker at starte din egen forretning, er det følgende:

  1. Test dit produkt hele tiden, så du ved, at det løser det behov, som dine kunder har. Det hele handler om kundeoplevelsen og om, at kunden efterfølgende skal tale godt om dig og dit produkt.
  2. Vær tæt på dine kunder og lyt til dem. Det er dem, der kan fortælle dig, hvor du kan blive bedre, og hvad det er, der skal justeres. Se det som en løbende proces.
  3. Vær relevant for forbrugeren og sæt dig i kundens sted. Hvilke behov har din kunde lige nu?
Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

0 Kommentarer

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Kommentarerne bliver offentlig tilgængelige og kan fremsøges via en søgemaskine, så undgå personfølsomme oplysninger.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.