Nye afgifter ændrer skatten på din firmabil

Stor afgiftsomlægning skal frem mod 2030 skaffe 775.000 grønne biler på vejene. Se, hvad det betyder for dig som firmabilist og tilmeld dig webinar

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

Regeringen og støttepartierne har givet hinanden håndslag på en ny aftale, som pr. 18. december 2020 ændrede bilafgifterne, som vi kendte dem – enkelte detaljer kan dog stadig ændres, da loven først forventes vedtaget i løbet af første kvartal. Din nye bil vil dog fortsat blive indregistreret efter de nuværende ”gamle” regler frem til 1. juli – herefter vil den blive efterreguleret, når Motorstyrelsens systemer er på plads.

Ambitionen med de nye bilafgifter er at få 775.000 el- og hybridbiler på gaden senest i 2030 – det vil i perioden reducere udledningen af drivhusgasser med 2,1 mio. tons. Samtidig vil partierne bag aftalen i EU-regi arbejde for et stop af nye benzin- og dieselbiler i senest 2030.

Der er tale om en større omlægning med mange elementer, som over tid skal skal fremme de grønneste biler.

For eksempel skrottes alle fradrag og tillæg for sikkerhedsudstyr og antal kørte kilometer pr. liter. Den endelige registreringsafgift sættes efter bilens værdi og hvor meget CO2 den udleder pr. kilometer.

Loven byder også på en lempelig indfasning af registreringsafgiften og fortsat billig opladningsstrøm, så elbilen ikke bare miljømæssigt, men også økonomisk bliver et reelt alternativ til benzin- og dieselbiler.

Fortsat en firmabil for enhver smag

Økonomisk vil danskerne fortsat have adgang til biler med forskellige drivlinjer efter afgiftsomlægningen. Men pilen peger mod el og hybrid.

Eksempelvis vil benzin- og dieselbiler i det mellem og store firmabilsklasse kun blive marginalt dyrere - 1.500-3.000 kr. årligt. Derimod vil en elbil som Tesla 3 og en Mitsubishi Outlander Plugin hybrid vil blive 14.000-34.000 kr. billigere i forhold til 2020.

- Når vi kigger ind i 2021, kan vi se, at elbiler op til 500.000 kr. er fritaget for afgift, og at hybridbiler fra ca. 350.000 kr. tilgodeses. Desuden forventer vi et større udvalg af elbiler i midtersegmentet. Samtidig vil mange hybridbiler over 400.000 kr. blive billigere end dieselbiler, så der er helt klart et momentum i forhold til at få flere til at vælge de grønne biler, siger Michael Olsen direktør i LeasePlan, som oplever, at mange virksomheder opfordrer deres medarbejdere til at vælge grønne firmabiler.

Det glæder trafikpolitisk formand i Business Danmark, Lars Bundgaard, at politikerne har fundet en langsigtet og salomonisk løsning med plads til både el, hybrid og konventionel teknologi.

- Det giver årets BusinessBil 2021, Peugeot 508 Plugin Hybrid en chance – den første grønne vinder i kåringens mangeårige historie. En sådan hybridbil er stærkt kort, hvis man har et moderat kørselsbehov på et nogle hundrede kilometer om dagen, men kører man meget, og især på motorvej, er en dieseludgave stadig et rentabelt og grønnere valg. Det er kørselsmønstret, der afgør det grønneste valg, siger han.

Din skat beregnes på en ny måde

For firmabilister er beskatningsmodellen alfa og omega. Også her bliver der vendt op og ned på det normale oplagte valg, nemlig dieselbilen, siger Jesper Lyndberg, country manager for Alphabet Danmark, der er en del af Europas fjerdestørste leasingselskab.

- Firmabilister vil opleve at miljøtillægget - som er en del af beskatningen - vil blive mangedoblet over en årrække. Omvendt fjerner man i samme periode gradvist beskatningsknækket, så man i 2025 bliver beskattet 22,5 procent af hele bilens pris. Det er alt andet lige en fordel for grønne biler og biler under 600.000 kr. Det betyder, det åbenlyse dieselvalg måske ikke er så åbenlyst mere, siger Jesper Lyndberg, der fortæller, hvad de nye regler betyder for dit valg af firmabil ved tre Business Danmark webinarer i uge 9-10.

Webinar: Sådan vælger du den rigtige firmabil

De rullende forandringer de næste fem år, vil også give travlhed på lønkontoret i de danske virksomheder.

- Bilaftalen vil medføre et betydeligt merarbejde på lønkontoret i alle virksomheder med firmabiler på hvide plader, fordi beskatningsgrundlaget for de medarbejdere, der kører privat i bilerne, nu i en årrække skal ændres ganske mange gange. For el- og pluginhybridbiler skal den første ændring endda ske med det samme, siger Lars Jacobsen direktør i skatteafdelingen i revisionsselskabet BDO.

 De væsentligste skattemæssige ændringer

  • Knækket forsvinder så man fremover beskattes af 22,5 % af bilens nyvognsværdi. Det er en fordel for biler under 600.000 kr.
  • Miljøtillægget for firmabiler stiger markant. I 2020 udgjorde den 150 pct. af den årlige ejerafgift – i 2025 vil den være steget til 700 pct. Det vil ramme biler på konventionelt brændstof hårdest.
  • Beskatningen af arbejdsgiverbetalte ladestandere til elbiler på privatadressen forsvinder.
Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

0 Kommentarer

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Kommentarerne bliver offentlig tilgængelige og kan fremsøges via en søgemaskine, så undgå personfølsomme oplysninger.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.