Har du styr på dine fodspor på nettet?

Rekrutteringseksperter tjekker din profil på nettet, før du får jobchancen. SEO-optimer dig selv til et bedre online-brand, råder advokat

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

Vi elsker at poste og dele - og like andres opslag på nettet – og gerne skrive en lille frisk kommentar. I langt de fleste tilfælde er det ganske harmløst, men det kan ske, at man krydser en usynlig grænse og poster noget, andre finder upassende.

Og det er ikke altid nemt at forudse, hvad der kan virke negativt - både i dag og i fremtiden. Derfor er det vigtigt, at du tænker dig ekstra godt om, før du poster noget, som kan være kontroversielt. Men også fordi en kommende arbejdsgiver med stor sandsynlighed vil tage et røntgenbillede af dig og dine meritter på sociale medier, påpeger advokat.

En ny stor Wilke-undersøgelse lavet for Business Danmark viser, at helt op til hver tredje mellem 18 og 40 år har fortrudt noget, de har lagt op på nettet, fordi de frygter, at det kan skade dem senere i livet.

Kristian Nærø, direktør i rekrutteringsvirksomheden TeamVikaren, som er en del af Moment, bekræfter, at arbejdsgivere især bruger LinkedIn og Google, når de skal danne sig et helhedsindtryk af mulige jobkandidater. Men han understreger, at folk som udgangspunkt ikke har noget at frygte.

- Som rekrutteringsbureau er det vores opgave at sikre det optimale match mellem virksomhed og kandidat - og det er i alles interesse, at det sker på en god måde. Og derfor går vi selvfølgelig også i dybden med begge parter og foretager en grundig research. Det skal dog siges, at et enkelt kontroversielt opslag i sig selv sjældent kan gøre, at man bliver fravalgt til et job - men man må være forberedt på, at der kan blive spurgt ind til opslaget i forbindelse med en jobsamtale, siger han og tilføjer:

- Som rekrutteringskonsulent har man nogle indøvede spørgeteknikker, der gør en i stand til at komme hele vejen rundt i et jobinterview inden for de lovbestemte retningslinjer. Og støder man på et opslag for eksempel på LinkedIn, som ikke umiddelbart harmonerer med det indtryk, kandidaten ellers har givet, er det oplagt for intervieweren at spørge ind til det, forklarer Kristian Nærø.

Læs Headhunterguiden

Google dig selv og tænk SEO

I Business Danmark råder juridisk chef, Frank Kanlund, især unge til at tænke sig om en ekstra gang.

- Jeg synes, at det er høje tal at hver tredje fortryder et eller flere opslag, når det i værste fald kan spille dem af banen til drømmejobbet, siger han.

Han understreger dog samtidig, at han godt tror, at en arbejdsgiver eller rekrutteringskonsulent kan skelne mellem enkelt hændelser og gentagne mønstre.

- Jeg tror ikke, at nogen kan sige sig fri for at have været i en uheldig situation på et givent tidspunkt, og det er jeg sikker på, at rekrutteringskonsulenter er professionelle nok til at se gennem fingre med. Men meget handler også om, hvilke platforme man anvender og lægger billeder ud på. Poster du et festbillede Facebook er det ok, mens samme billede er no-go på eksempelvis LinkedIn, siger han.

Af undersøgelsen fremgår det desuden, at næsten halvdelen af danskerne - 47 pct. - af og til googler sig selv, og det er ifølge Frank Kanlund en rigtig god ide.

- Det er fornuftigt en gang i mellem lige at se, hvad der først popper op, når ens navn optræder i søgefeltet. Kollegerne i vores karrierecenter er ofte i dialog med unge, der gerne vil arbejde med deres personlig brand, og har set eksempler på unge, der har en Facebook profil med hadske udsagn om konkurrerende fodboldklubber eller lignende, mens de på cv-et beskriver sig selv som lyttende, respektfulde og empatiske.

Frank Kanlund anbefaler, at man arbejder med sit brand og fremmer positive historier om sig selv.

- Man kan tænke i SEO-optimering af sig selv - på sammen måde som mange virksomheder gør, når de gerne ville ligge øverst på bestemte søgeord. For eksempel kan man eksponere sig i en positiv sammenhæng i forskellige fora, som scorer højt på søgemaskinerne generelt, fastslår han.

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

0 Kommentarer

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Kommentarerne bliver offentlig tilgængelige og kan fremsøges via en søgemaskine, så undgå personfølsomme oplysninger.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.