Seks ud af ti: Ring bare headhunter

Virksomheder skriger på arbejdskraft, og danskere er åbne for jobskifte. Vi søger dog sjældent selv, vi vil håndplukkes. Se, hvordan du bliver spottet

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

Stolelegen på jobmarkedet kører i højeste gear. Ifølge Jobindsats skiftede cirka 700.000 arbejdsgiver sidste år trods corona og nedlukninger - det er næsten hver fjerde arbejdende dansker.

Alligevel står flere hænder højt på arbejdsgivernes ønskeseddel op til jul, og politikerne har trukket i reformtøjet for at udvide arbejdsstyrken.

Men den største pulje tilgængelige medarbejdere er hverken yderligere udenlandsk arbejdskraft, ledige eller aktivt jobsøgende i beskæftigelse. Virksomhederne skal interessere sig langt mere for de passivt jobsøgende på nabovirksomheden.

For mens 8 pct. af danskerne aktivt søger job, så er 53 pct. klar til at høre nærmere, hvis en virksomhed eller headhunter kontakter dem med et godt jobtilbud, viser en ny undersøgelse gennemført af YouGov for fagforeningen Business Danmark.

- Det er interessant, så mange er klar, hvis det rigtige tilbud dukker op. Jeg oplever, at flere ser efterspørgslen som en chance for at optimere karrieren og ansættelsesforholdet. Mange er dog stadig lidt passive, fordi vi lige er kommet ud af en pandemi, hvor tryghed fylder meget. Bolden er derved spillet over til de proaktive virksomheder, som evner at udnytte trenden ved at være opsøgende og fremstå som en attraktiv arbejdsplads, siger Kasper Rubæk, ansvarlig for karriererådgivning i Business Danmark.

Kampen om de inaktive jobsøgende

Arbejdsgivere skal dog gøre sig ekstra umage for at friste disse lydhøre, men inaktive, jobsøgende.

- De er ofte en anden støbning end de aktive. De er grundlæggende tilfredse medarbejdere, som vil optimere dele af deres arbejdsliv. Det kan være alt fra nye udfordringer, nye opgaver, øget ansvar - til højere løn, mindre transport eller øget work-life balance.

- Virksomhederne skal altså tune sig ind på, hvad der er vigtigt for den enkelte. Det kræver lidt omstilling i flere virksomheder, som under krisen har vænnet sig til, det var arbejdsgivers marked, siger han.

Hos rekrutteringsbureauet Moment mærker man tydeligt, at nye medarbejdere er i høj kurs.

- Det er helt klart, at udbuddet af arbejdskraft er rekordlavt i øjeblikket. Man kan ikke bare slå et job op så ellers bare sidde vente på ansøgningerne. Derfor arbejder virksomhederne meget med employer branding og bruger sine medarbejdere til at fremstå som en attraktiv arbejdsplads, fortæller Morten Højberg, administrerende direktør i Moment.

Selv om vi befinder os i opgangstider, har krisen gjort, at flere forsøger at gardere sig mod risikoen ved et jobskifte, fortæller Kasper Rubæk.

- Når man skifter job, giver man ofte afkald på tre til seks måneders opsigelsesvarsel med løn, mens man kan miste et nyt job med kun en måneds varsel. Derfor foreslår vi typisk, man bringer alternative parametre i spil under lønforhandlingen - for eksempel en mulig fratrædelsesgodtgørelse, forlænget opsigelsesvarsel eller at virksomheden betaler en lønsikring i en given periode.

Hent headhunterguiden

Kom på headhunterens radar

Det professionelle onlinenetværk LinkedIn er en uomgængelig faktor, hvis du vil i spil til attraktive job, som ellers aldrig når at se dagens lys.

- Rigtig mange job bliver besat via medarbejdernes eller headhunterens netværk uden at blive slået officielt op. Her er LinkedIn headhunterens vigtigste redskab, så det er her, du skal være synlig for at blive jobspottet, siger Kasper Rubæk.

For at stå skarpt skal du opfylde nogle minimumskriterier, forklarer han.

- Du skal naturligvis altid have en opdateret LinkedIn-profil med et godt, vellignende og professionelt billede - og så skal headhunteren have mulighed for at komme i kontakt med dig – også gerne telefonisk. Og husk også at hakke af, at du er åben for jobtilbud og inden for hvilke kategorier.

- Hav også en kort klar profiltekst, der fortæller, hvad du laver og om den værdi du skaber. Og udnyt resumefeltet med plads til 2600 tegn til at komme med en uddybende beskrivelse af dig, det du brænder for og de resultater du har skabt, siger han.

Hent linkedIn-guiden

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

0 Kommentarer

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Kommentarerne bliver offentlig tilgængelige og kan fremsøges via en søgemaskine, så undgå personfølsomme oplysninger.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.