Nu styrtdykker ledigheden i salg og marketing

Jagten er sat ind på ansatte, der kan afsætte virksomhedernes produkter. Ledigheden falder nu næsten lige så brat, som den steg under pandemien

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

Det går op og ned i showbizz. Frasen beskriver ganske godt ledighedsudviklingen blandt salgs- og marketingansatte de seneste par år.

Lige efter coronaens indtog i Danmark foråret 2020 steg ledigheden 47 pct. Men siden sidste sommer - hvor ledigheden toppede – er den igen faldet 35 pct.

Det betyder, at ledigheden snart nærme sig niveauet før coronaen, fortæller Vivian Andersen, projektchef i Min A-kasse, der er en paraplyorganisation for blandt andre Business Danmarks medlemmer.

Især det seneste halve år efter genåbningen i år er ledigheden styrtdykket blandt Business Danmarks medlemmer. Det sker i et tempo, så der er håb for, vi til foråret er tilbage på før-coronaniveau, siger hun. 

Er du interesseret i nyt job, så opret en jobagent hos vores samarbejdspartner Stepstone - som er specialiseret i salg, marketing og ledelse.

ledighedkot21.png

Træerne vokser ikke ind i himlen

Udviklingen er især godt nyt for unge og færdiguddannede, som under nedlukningen har haft svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet.

- Hver tredje ledig er i dag under 30 år og langt de fleste af dem er nyuddannede. Det er en guldgrube for arbejdsgivere, for de unge er sultne, de kommer med frisk faglig viden og så er de formbare for virksomheden.

Med 4,1 pct. ledige går det fremad for salg og marketing, men faget er stadig præget af overledighed sammenlignet med andre faggrupper i Danmark, hvor ledigheden i snit ligge helt nede på 3,3 pct.

Bestil karrieresparring

I opgangstider kan en fyring ramme ekstra hårdt

Og selv om virksomheder hiver nye medarbejdere ind gennem svingdøren, så er der selv i opgangstider medarbejdere, som ryger den anden vej.

Ifølge ny YouGov-undersøgelse fra fagforeningen Business Danmark har knapt halvdelen af danske lønmodtagere prøvet at blive fyret en eller flere gange.

- Det er svært ikke at gå gennem et arbejdsliv uden at blive mødt med en opsigelse, og selv om det gør rigtig ondt i nuet – så tvinger det også en til at kigge efter nye muligheder og det kan være med til at åbne nye døre, siger Kasper Rubæk, ansvarlig for karriererådgivning i Business Danmark.

Og han påpeger, at det at blive opsagt i opgangstider kan være ekstra hårdt for selvværdet, men at det også er her mulighederne er størst.

- Mere end hver tredje dansker siger, at opsigelsen svækkede deres selvværd. Og bliver man opsagt i denne tid, hvor mediebilledet flyder over med mangel på arbejdskraft, kan det naturligvis ramme selvværdet ekstra hårdt, end hvis det var sket på grund af ordretørke under coronaen. Men omvendt er det måske også den mest gunstige tid for at få kickstartet sit arbejdsliv igen og også den tid hvor udbuddet af jobs er allerstørst, siger han.

- Og så må du ikke glemme at udnytte tiden som ledig til at efteruddanne dig – for eksempel i akademi- og diplomfag, som i dag er blevet standardniveau i mange virksomheder. Det ser godt ud på dit cv og i din jobsøgning, hvor du viser du er proaktiv og forandringsparat, siger han.

Se uddannelser

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

0 Kommentarer

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Kommentarerne bliver offentlig tilgængelige og kan fremsøges via en søgemaskine, så undgå personfølsomme oplysninger.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.