Elbiler er billigere end diesel og hybrid

Leasingselskab: Elbiler er det billigste valg for firmabilisten, og belaster typisk virksomhedens bilbudget mindst, viser prissammenligning

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

Det er langt billigere for en firmabilist at lease en elbil frem for en plug-in-hybrid eller en dieselbil. Samtidig er elbilen i de fleste tilfælde også billigst for arbejdsgiveren. Det viser en gennemgang, som leasingselskabet Alphabet har lavet i anledning af Business Danmarks og Jyllands-Postens kåringen af Årets Businessbil.

Den helt store forskel udgøres af reglerne om genberegning af bilens værdi efter fire måneder. Da især elbiler under 400.000 kr., har en beskatningsværdi, der ligger tæt de vejledende priser, er forskellen her ofte stort set nul.  Omvendt skal brugeren af en diesel eller plug-in hybrid i 400. 000 kronersklassen typisk forvente, at beskatningsgrundlaget stiger med 40.000 kr. efter genberegningen, hvilket betyder en merudgift på 400 nettokroner per måned for firmabilisten.

Samtidig medfører stigende grønne afgifter og ændrede skatteregler frem mod 2025, at fordelen for elbilen bliver endnu større.

Det betyder, at du skal være skeptisk over for ekstra gode tilbud på biler,med en lav beskatningsværdi, fordi forskellen op til den vejledende pris bliver endnu større. Der er typisk større leasingrabatter på dyrere biler, fordi der er mere at give af. Men det kan også medføre en større efterregning.

Risikoen for en uventet efterregning på grund af genberegningen er størst, hvis bilen leveres i månederne lige før og efter nytår. Her er der ofte ikke mange af de nyere brugte af samme årgang på markedet, som Skat kan genberegne efter, og så tillægges der ekstra 10 pct. på beskatningsværdien. Derfor er den mest sikre periode at få leveret en dieselbil, benzinbil eller plug-in hybrid i fra april til oktober, hvis du vil undgå uventede ekstraregninger. Det er elbilerne ude over, da de i forvejen har en beskatningsværdi tæt på udsalgsprisen.

ID.4 på el slår klart Passat i dieseludgave

For at illustrere forskellene har Alphabet lavet en sammenligning mellem en VW Passat Variant diesel, en VW Passat Variant GTE plug-in-hybrid Variant og en elektrisk VW ID.4, der alle har beskatningsværdier omkring 400.000 kr.

Hovedbudskabet er klart.

- Når man vælger sin firmabil, skal man sørge for, at der ikke er den store forskel mellem beskatningsgrundlaget og den pris, som Hr. og Fru Danmark betaler. Her bliver elbilen ikke så hårdt ramt af genberegningen som plug-in hybriden og dieselbilen, og den bliver heller ikke så hårdt ramt af ændringen i miljøtillægget, pointerer Jesper Lyndberg, som er landechef for Alphabet.

Jesper.Lyndberg.Alphabet.png

Billedet tegner sig tydeligt, når man ser på totaløkonomien for bilisten ved at indregne regulering efter fire måneder, skattemæssige justeringer og stigende grønne afgifter.

I forvejen er dieselbilen dyrest, og den får også den største stigning ved de kommende ændringer i miljøtillægget og skatteregulering. Helt konkret har Passat-diesel-køreren efter tre år en månedlig nettoydelse på cirka 5.700 kr., plug-in bilisten har 4.500 kr., mens elbils-ejeren har en ydelse på 3.000 kr., altså en forskel på 2.700 kr. Her er Passaten steget 1.100 kr. i perioden, mens elbilen kun er steget 200 kr.

Billigere i drift

Elbilen er også en fordel for firmaet. Med flatrate-abonnement er strømmen nemlig betalt. Ser man på teoretiske tal for forbrug, vil dieselen være dyrest, fulgt af plug-in hybriden, mens elbilen er billigst.

Det forudsætter dog, at plugin-hybriden lades op hele tiden, hvis PHEV’en kun lades op hver anden dag, vil den være dyrest ved 35.000 km om året, og hvis den aldrig oplades, er det allerede ved 15.000 km, mens den med opladning en eller to gange dagligt ligger midt imellem. Elbilen er fortsat billigst.

- For virksomheder med et fastpris-abonnement på deres el er der langt større sikkerhed for, hvad man faktisk skal betale, så der er sikkerhed for driftsomkostningerne ved en elbil, siger Jesper Lyndberg.

Plug-in hybriderne kræver mere planlægning fra virksomhedens side.

- Regnestykket afhænger af, hvor ofte man oplader plug-in hybriden. Den er måske opgivet til 58 km/l, men hvis man ikke oplader den, er det måske kun 20 km/l. Virksomheden skal være klar over, at hvis man ikke har nogle incitamenter for at få medarbejderne til at oplade plug-in hybriden, så kan det blive markant dyrere, siger han.

Elbilen Audi Q4 e-tron er Årets Firmabil 2022

Stor interesse for elbiler

Hos Alphabet mærker man en fortsat stigende interesse for elbiler.

Mens der i fjor stort set ikke blev bestilt nogle elbiler, udgør de nu en tredjedel, mens plug-in hybrider og dieselbiler hver også udgør en tredjedel.

- Der er sket et kæmpe skift, efter man nu er begyndt at kunne bestille modeller som bl.a. Hyundai Ioniq 5, Polestar 2, VW ID4., BMW i4 og Audi Q4 e-tron. For et år siden kunne man stort set kun bestille Tesla Model 3. Nu har vi en bred pallette. Det, som driver denne omstilling, er bl.a., at udvalget er blevet større og bedre med længere rækkevidde. Det er blevet mere attraktivt at bestille elbil, siger Jesper Lyndberg.

BBprissammenligning.png

Fakta: Beregningerne tager udgangspunkt i biler med en beskatningsværdi omkring 400.000 kr. Her er indregnet ny skattemæssig vurdering fire måneder efter levering, kommende skattemæssige justeringer og ændringer i miljøtillægget grønne ejerafgifter. En elbil bliver ikke lige så hårdt ramt af genberegningen af beskatningsgrundlaget som en dieselbil eller plug-in hybrid, og den bliver heller ikke så hårdt ramt af de kommende ændringer af miljøtillægget. Det gør elbilen markant billigere.

Artikelbilleder: Jonas Fotografi

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

0 Kommentarer

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Kommentarerne bliver offentlig tilgængelige og kan fremsøges via en søgemaskine, så undgå personfølsomme oplysninger.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.