Elbilen Audi Q4 e-tron er årets firmabil

Som den første elbil nogensinde løber Audi Q4 Attitude 40 e-tron med titlen som Årets Businessbil – men kun et mulehår foran ti andre skarpe elbiler

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

8 ud af 10 firmabilister er klar til at skrotte diesel til fordel for el eller hybrid, viser ny Business Danmark undersøgelse. Og aldrig har muligheden været bedre for at finde en egnet model med en god rækkevidde til en fair pris end netop nu.

Årets bedste firmabil er nemlig blevet kåret, og det er en elektrisk suv med fire ringe, som nu kan smykke sig med titlen som Businessbilen 2022. Det står klart, efter Audi Q4 Attitude 40 e-tron hentede titlen efter to dages hård dyst mod ti andre kompetente elbiler.

Kåringen, som er arrangeret af Business Danmark og Morgenavisen Jyllands-Posten, foregik på Fyn, hvor en jury af professionelle firmabilister, to biljournalister og en fysioterapeut testede feltet, der for første gang udelukkende bestod af elbiler.

Tidligere år har det i udpræget grad været dieselbiler, mens plug-in hybrider også har blandet sig. I år ville arrangørerne det dog anderledes, for der er et historisk stort felt af elbiler i firmaklassen.

Audi Q4 e-tron, som søstermodel til VW ID.4 og Skoda Enyaq, hentede bl.a. points for sin letkørthed, indbydende interiør og gode ergonomi og førerstilling bag rattet. Men også pæn rækkevidde, lynladehastighed samt en rimelig grundpris trak op.

Den vindende Audi Q4 Attitude 40 e-tron, yder 204 hk og har en officiel rækkevidde på 508 km, mens den kan lynlade med op til 125 kW. Her skal man dog notere sig, at ladetiden kan være længere om vinteren, da batteriet ofte er koldt.

Vinderen koster fra 414.000 kr., mens beskatningsværdierne starter fra 380.000 kr., men med ekstraudstyr løber den op i 465.000 kr.

Hør JP´s podcast om Businessbilen i dag kl. 14.30

BBcockpit.pngKlassiske Audi-værdier

Lars Bundgaard, der er formand for Trafik- og vejpolitisk udvalg i Business Danmark, fortæller, hvad der trækker op ved vinderen.

- Det er en elektrisk bil, hvor der er styr på det overordnede klassiske velordnede udryk, som en Audi har. Både ude og inde. Her er en funktionel betjening med gode sæder og et godt rat samt en ligefrem betjening frem for et mere futuristisk design. Det betyder, at den er nem at sætte sig ind i og køre med det samme, siger Lars Bundgaard.

Audien vandt foran Skoda Enyaq, BMW iX3 og Tesla Model Y, der var kørt videre til finalen i et felt, der også bestod af skarpe konkurrenter som Polestar 2, VW ID.4., Skoda Enyaq iV, Volvo XC40 Recharge, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, MG Marvel R og Ford Mustang Mach E.

En af de professionelle firmabilister, der havde Q4 som favorit, var Anne Brogaard Artmur, der er 46 år og fra Holmegaard. Hun er ansat ved firmaet, Linds A/S, og kører samlet 45.000-65.000 km årligt. Hun fortæller hvorfor.

- Audi Q4 e-tron er en flot bil, og der er god rummelighed. Helt lavpraktisk spænder den bredt. Den er ikke for kompleks at bruge i hverdagen, og der er store sidespejle og store ruder, siger Anne Brogaard Artmur, der til daglig kører i en Audi A6 3,0 TDI og oplever kåringen som en øjenåbner for verdenen af elbiler.

- Jeg er vildt overrasket over, hvor hurtige, de er. Jeg synes, at de kører meget ens, især når vi snakker om kørekomforten. Men så stikker de ud på nogle forskellige parametre, siger hun.

BBAnne.png

Virkelig komfortabel

Stig Holm, der fysioterapeut og afdelingsleder for Human House i Kolding, som bl.a. rådgiver inden for ledelse og arbejdsmiljø, og er med i juryen, havde Q4 e-tron i toppen som den bil, der bød på den bedste indretning.

- Audi Q4 e-tron fungerer som en rigtig god arbejdsplads. Det er nemt at komme ind i bilen, der har en god og bred indstigning. Sæderne er nemme at indstille, og der er gode vulster og god lændestøtte i sæderne, samtidig kan sædebunden forlænges. Du skal dog indstille sædehøjde og lændestøtte manuelt. Men man sidder supergodt, og så er der et rigtig multifunktionsrat, der fungerer intuitivt godt og kan indstilles i alle retninger. Til en høj person som mig, måtte det dog godt kunne justeres højere op. Samtidig er den centrale storskærm skråt stillet, så den virker som, om, at den er lavet til dig, siger Stig Holm.

Han peger på, at Audi Q4 e-tron også er meget støjsvag i kabinen, lige som Skoda Enyaq og BMW iX3. I den anden ende finder han Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 mere støjende.

BBStigHolm.png

Sæderne bliver bedre

Over en kam vurderer Stig Holm, at niveauet i den nye klasse af høje elektriske crossovere er højt i forhold til tidligere år, hvor det mere var klassiske firmabiler, der dominerede feltet ved kåringen.

- I år har vi haft det højeste niveau i forhold til sæderne og ergonomien generelt. Min oplevelse er, at alle bilmærker går i den rigtige retning, siger Stig Holm.

Morten Dahl, medlem af Arbejdsmiljøpolitisk udvalg i Business Danmark, havde dog forventet at alle de deltagende elbiler også havde sæder med elektrisk indstilling.

- Elektrisk multi indstilling af sæderne er et must i firmabilsklassen. Når man kører mange kilometer, er det vigtigt, man nemt kan variere sin siddeposition hen over dagen. Her ville jeg ikke spare, hvis jeg var bilimportører, fortæller han.

En overkommelig pris for mange

Jesper Lyndberg, som er landechef for leasingselskabet, Alphabet Danmark, vurderer, at årets firmabil har gode kort i klassen.

- Det er en lækker bil med samme gode platform som VW ID.4 og Skoda Enyaq. Her får man den rigtige indbydende finish-feeling, der er i en Audi. Det er noget, man som firmabilsbruger, der anvender sin bil meget, vil sætte pris på. Nemlig den sidste finish og den sidste kvalitet. Det er samtidig en elbil, som de fleste kan komme i nærheden af både beskatningsmæssigt og TCO-mæssigt. Her kan man vælge en elbil fra øverste hylde som firmabil. Det er godt for udbredelsen af elbiler, siger Jesper Lyndberg.

Jesper.Lyndberg.Alphabet.png

I år skulle juryen ud over den direkte bedømmelse af bilerne. der typisk ligger på en beskatningsværdi omkring 400.000 kr., også forholde sig til bl.a. rækkevidde og ladehastighed. Her er alle deltagerne dog godt med. Det handler også i høj grad om, hvordan ens køremønster er, hvor adgangen til lynladere er afgørende for nogle, mens det ikke betyder noget for andre.

De bedste i feltet, inklusive Audi, kan køre op til 400 km ved motorvejskørsel med 110 km/t., et tal, der dog falder op mod 20 pct. om vinteren.

Her har Tesla Model Y en fordel med en kombination af lang rækkevidde og et meget udbygget netværk. Prisen er dog også forholdsvis høj.

Når vi ser på TCO og udgifter for firmabilisten, er det også en fordel, fordi den meget omtalte genberegning af firmabilen efter fire måneder, ikke øger værdien så meget for en elbil som en dieselbil, da afgiften i forvejen er lav.

Alphabet Danmark, har beregnet forskellene for en elbil kontra en dieselbil og en plug-in hybrid med beskatningsværdier omkring 400.000 kr. Beregningerne viser, at en elbil ikke bliver lige så hårdt ramt af genberegningen af beskatningsgrundlaget som en dieselbil eller plug-in hybrid, og den bliver heller ikke så hårdt ramt af de kommende ændringer af miljøtillægget. Det gør elbilen markant billigere for firmabilisten.

Læs: Elbilen billigere end diesel og plug-in hybrid

Fakta: Årets Firmabil 2022

Business Danmark kårer i år Årets Firmabil for 16. gang.

Juryen er professionelle firmabilister fra Business Danmark, to motorjournalister og en fysioterapeut, som bedømmer ergonomi. Testen foregår over to dage i Middelfart, hvor køreegenskaber, komfort, sæder, økonomi og udstyr vurderes. I år deltager 11 biler. Det er alle elektriske crossovere i mellemklassen.

BBallebiler.png

Audi Q4 Attitude 40 e-tron
Rækkevidde: 508 km.
Pris, denne model fra: 414.990 kr. – beskatning fra: 380.000 kr.

Tesla Model Y Long Range AWD
Rækkevidde: 507 km
Pris, fra: 499.412 kr. - beskatning, fra: 499.412 kr.

Polestar 2, Performance AWD
Rækkevidde: 480 km.
Pris, fra: 399.000 kr. (Polestar RWD fra: 375.000 kr.) - beskatning fra: 379.359 kr.

MG Marvel R Performance
Rækkevidde: 370 km.
Pris fra: 379.990 kr. - beskatning fra: 378.000 kr.

VW ID.4 Pro
Rækkevidde: 514 km.
Pris fra: 379.995 kr. – beskatning fra: 354.995 kr.

Skoda Enyaq iV Sportline 80
Rækkevidde: 517 km.
Pris, fra 419.995 kr. – beskatning fra: 394.995 kr.

Volvo XC40 P8 aut. Recharge Twin Pro
Rækkevidde: 418 km.
Pris, fra: 465.080 kr. (XC40 P6 aut. Recharge fra 391.080 kr. – beskatning fra 432.080 kr.

BMW iX3 M Sport Charged
Rækkevidde: 460 km.
Pris, fra: 499.000 kr. – beskatning fra: 493.000 kr.

Ford Mustang Mach-E, RWD, Long Range
Rækkevidde: 610 km.
Pris, fra: 439.900 kr. – beskatning fra: 422.630 kr.

Hyundai Ioniq 5 Ultimate Long Range
Rækkevidde: 451 km.
Pris, fra: 399.995 kr. - beskatning, fra: 374.995 kr.

Kia EV6, Long Range AWD med Upgrade-pakke
Rækkevidde: 528 km.
Pris, fra: 384.200 kr. - beskatning, fra: 376.000 kr.

Tidligere vindere

2021: Peugeot 508 SW Plugin Hybrid
2020: BMW 320d Touring
2019: Volvo V60 D4 aut. Momentum
2018: Opel Insignia Sportstourer 2,0 turbo D
2017: Renault Talisman 160 hk DCi
2016: Ford Mondeo 2,0 TDCi 180
2015: Ford Mondeo 2,0 TDCi 180
2014: Skoda Octavia 2,0 TDi 
2013: Volvo V40D2
2012: VW Passat 1,6 BMT
2011: Audi A4 2,0 TDI
2010: Opel Insignia 160 CDTI
2009: VW Passat 2,0 TDI
2008: VW Passat 2,0 TDI
2007: Mazda6 2,0

Artikelbilleder: Jonas Fotografi

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

8 Kommentarer

  • S Nielsen, Rapportér som upassende

    Jeg syntes test mangle kriterier og point scorer så vi kan se fordelene. Som business bil der skal køre meget på vejene må række vide, lade tid og lade muligheder være vigtige parameter. Hvad er jeres vurderings parametre som indgår i det at kalde den en business bil. Og har i lavet scorer for dem på alle bilerne eller det mere til den enkelte test kørers preferencer?

  • Administrator, Rapportér som upassende

    Hej S. Den enkeltes præferencer og samlede behov er i fokus og juryen er derfor et udvalgt mix i forskellige aldersklasser og kørselsbehov. Juryen vurderer bilerne ud fra en række kriterier fra indretning, siddeposition, komfort, køreegenskaber, sikkerhed og økonomi og der udlederes fakta om opladning og ladekapacitet samt opgivet rækkevidde. Jeg har derfor ikke en pointscore, jeg kan give dig. Bh. Michael Krag-Svendsen, kommunikationschef Business Danmark

  • Mads Aakjær, Rapportér som upassende

    Sidder lidt og tænker hvad jeg Jan bruge denne test til… ikke ret meget. Det er som om at el bil er vedtaget som eneste frelse på vores transportmiljøproblem. Hvis en test skal være med de grønne briller på skal alle “grønne” alternativer inddrages og sammenlignes og bilens samlede klimaaftryk over en typisk 3årig periode regnes med. Hvis alle købte en elbil i morgen ville det klimaaftryksmæssigt set være en katastrofe. Herudover er serbiske moralske problematikker ifht måden den metaller og stoffer der indgår i en elbil bliver til på / udvundet på, som ikke tåler dagens lys og så vil få stadionbyggeriarbejderen i Qatar arbejdsforhold til at ligne en fest! En test af årets firmabil skal til enhver tid afspejle de reelle alternativer den kørende sælger kan vælge imellem. Q4 sikkert fint hvis man køre korte ture og har lade standse hjemme. Rækkevidde på 400-20% om vinteren er jo til grin. Og så skal man jo være sikker på at hælde grøn strøm på og ikke almindelig sort strøm og hvor meget af landets strøm er klimavenligt? Er vindenergi klima venligt når vingerne ender på deponi efter endt turnus? Hvad med solceller? Vi er nød til at diskutere hvad en grøn bil er og ikke naivt og implicit antage at en elbil = grøn bil.

  • Administrator, Rapportér som upassende

    Morgen Mads Der er helt sikkert mange elementer i den grønne ligning. Men kåringen tager afsæt i den virkelighed, vi opererer i, hvor ebiler er politisk prioriteret og derfor også er gjort til det mest økonomiske fordelagtige valg for firmabilister og ofte også for virksomhederne. Bh. Michael Krag-Svendsen, kommunikationschef Business Danmark

  • Kim Kaae, Rapportér som upassende

    Tak for dit svar, Michael. I det år der er gået siden sidste kåring, hvor 508 PHEV vandt, er der sket landevindinger teknisk, så derfor bør I hvert år i de næste 5 år have alle drivliner med for at have et tidsvarende og repræsentativt felt. Desværre kan jeg som medlem af BD og erhvervs bilist ikke bruge kåringen til ret meget i mit næste valg af bil. Min vurdering er at mange erhvervs bilister, der skal skifte bil i 2022 har et brugsmønster, der ikke passer med de nuværende muligheder for ren el kørsel. Det er sandsynligvis anderledes i den kommende kåring af årets bil, hvor alle danske billister er i fokus. Men jeg forventer at et felt og en kåring af min interesse organisation som erhvervs billist fokuserer på erhvervs behov. Mvh og ser frem til næste års felt ;-)

  • Administrator, Rapportér som upassende

    Hej igen Kim. En af årets deltagere kører 75.000 km og indrømmer at elbil er vanskeligt for ham, mens en anden kørte ca. 60.000 i en elbil endda også på udlandsferie. Så grænserne for hvad der kan lade sig gøre rykker sig hastigt, men hænger også sammen med adfærd og ladeinfrastrukturen i det offentlige rum. Valget at rene elbiler i år, hænger også sammen med at vores undersøgelser af medlemmernes om kørselsmønstre viser, at det for det størstedelen sagtens kan lade sig gøre at køre på ren el, med rækkevidden på nutidens biler. Men skal man også trække campingvogn er det umuligt:)God weekend Michael Krag-Svendsen, Business Danmark

  • Kim Kaae, Rapportér som upassende

    En spændende kåring og jeg glæder mig til at høre/læse detaljerne i bedømmelserne. Men ... Det er et alt for ensidigt felt med kun rene el-biler. Hvorfor er der ikke både moderne hybrider og traditionelle benzin/diesel biler med? Jeg er med på at fremtiden er de rene el-biler - men ikke i 2022. F.eks. hører jeg stor interesse for Mercedes nye C-klasse hybrid og når den kan leveres tror jeg den oversælger flere af kandidaterne i feltet. Ærgerligt at vi som erhvervs bilister ikke får en positionering og konkurrence mellem de reelle valg. Nu er det 'bare' en kåring af den bedste el-bil for erhvervs billister - men ingen ved om den reelt er bedre end en hybrid/benzin/diesel?

  • Administrator, Rapportér som upassende

    Hej Kim. Sidste år testede vi de tre teknologier op mod hinanden - og der vandt hybrid. El er endnu ikke for alle, som JP-redaktøren siger i videoen. De næste par år vil vi helt sikkert se el- og plug-in hybrid tage over for diesel. Og 8 ud af 10 vil skifte til el og plug-in hybrid næste gang. Bh. Michael Krag-Svendsen, kommunikationschef Business Danmark

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Kommentarerne bliver offentlig tilgængelige og kan fremsøges via en søgemaskine, så undgå personfølsomme oplysninger.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.