Vi skal genvinde optimismen

Corona har været en solid mavepuster, der har sendt salget i flere brancher til tælling. Forventningen til årets omsætning er det laveste i årsvis

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

Man siger, at tro kan flytte bjerge. Og tro skal der til, hvis forbruget og danske virksomheder hurtigt skal op i gear igen.

En ny undersøgelse lavet af Norstat for Business Danmark viser, at coronatiden har slidt på de normalt så optimistiske sælgere.

Næsten halvdelen (47 procent) af de adspurgte sælgere, der i dag har et salgsbudget, forventer ikke at kunne indfri målet i 2020. Til sammenligning frygtede kun hver tiende sidste år faldende omsætning på trods af politisk uro omkring Brexit og en lurende global handelskrig.

- Det er klart, at mange brancher - særligt inden for oplevelsesøkonomien - lider i disse tider, og at sælgerne her i vid udstrækning ikke vil kunne opnå deres opsatte mål. Endnu mere skræmmende er det måske, at næsten en fjerdedel (22 procent) af de, der ikke forventer at ramme budgettet, forventer at gå mere end 50 procent under, og netop det kan få store konsekvenser, hvilket allerede de seneste måneder har fået hundredvis til at tegne en lønsikring, fastslår Jens Neustrup Simonsen, landsformand i Business Danmark.

”Sol, højt humør og højt forbrug”

Langt de fleste danskere har ikke været direkte økonomisk berørt af coronakrisen. Men krisen har varet længe og givet os nye vaner, som vi har brug for at ryste af os igen.

- Under nedlukningen har danskerne på helt utrolig vis stået sammen og bakket op om diverse initiativer. Og vi skal naturligvis holde fast i de mange gode hygiejneråd og mulighed for hjemmearbejde, men nu skal vi i fællesskab sikre, at samfundet kommer hurtigst muligt i gang igen. Der er som Konservativ Folkepartis formand, Søren Pape Poulsen, sagde ved lanceringen af den nye genopretningsplan og frigivelse af tre ugers feriepenge ”tid til sol, højt humør og højt forbrug”, siger han.

Jens Neustrup Simonsen erkender, at det kan være svært for den enkelte dansker at give los, når usikkerhed har hængt over os som grå skyer de seneste måneder. Men holder alle igen, bliver det svært at komme ud af den negative spiral.

- I efteråret 2019 fremlagde vi det første forskningsprojekt om salg nogensinde ”Morgendagens salg”. Her fremgår det blandt andet, hvilken kolossal betydning salget har, som i de fleste steder sidestilles med livsnerven i virksomheden. Hvis først sælgeren mister troen på, at man vil lykkedes, så vil der gå langt tid førend, vi når tilbage til momentum, fastslår han.

Undersøgelsen er gennemført af Norstat for Business Danmark uge 21, blandt 312 sælgere med eget salgsbudget.

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

0 Kommentarer

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Kommentarerne bliver offentlig tilgængelige og kan fremsøges via en søgemaskine, så undgå personfølsomme oplysninger.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.