”I svære tider kan du skabe en livslang kunderelation”

Det er nu, hvor nøden er størst, du - på godt og ondt - kan gøre et livsvarigt indtryk på dine kunder, lyder det fra brandingguru Martin Lindstrøm

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

”For omkring 50 år siden, under oliekrisen i 1970’erne, løb min fars bedste ven tør for penge og bragte herved sit firmas og dens ansattes fremtid i fare. Han forklarede situationen til sin bankbestyrer over en middag. På mindre end to timer havde bankbestyreren taget en beslutning langt ud over sit mandat, der reddede virksomheden og dens ansatte. Ingen kunne have dengang have forudset, at virksomheden ville blive en af Europas største farmaselskaber med tæt på 50.000 ansatte. De bruger stadig den samme bank”.

Sådan indleder brandingguru og forfatter Martin Lindstrøm bloggen i sit seneste nyhedsbrev, hvor han sætter fokus på, hvordan du undgår at smadre dit brand i coronatiden.

Han fortsætter:

”I går ringede jeg til Qantas, Australiens nationale flyselskab, for at ombooke min rejse, men fik at vide, at de ikke ville ombooke eller aflyse nogen billetter i disse coronatider. Personen i telefonen sagde “vi har travlt” og lagde på”.

”Hos Qatar Airways tager de 50 dollars for hvert opkald, de modtager. Det er lige meget, hvad dit opkald handler om. Og så er der flyselskaber, som helt har trukket stikket. Intet svar, ingen respons. De er i krise. Men det er resten af verden jo også. Alle er i nød”.

”Gamle mennesker har svært ved at handle uden at forlade hjemmet og udsætte sig for smittefare. Tjenere, bartendere og flypersonale har mistet deres job og har ikke nye job i sigte. Børnenes skoler har lukket, men mor og far forventes stadig at arbejde. Sygeplejersker arbejder dag og nat. Listen er lang”, skriver han.

Gå den ekstra mil

Heldigvis vælter det også frem med positive historier, hvor virksomheder og privatpersoner omstiller sig til den nye virkelighed og gør en ekstra indsats for kunder, medarbejdere og samfundet.

I Danmark har Naturfrisk Group for eksempel omstillet produktionen sprut til håndsprit. Virksomheder tilbyder faglige webinarer og e-learning på stribe, blandt andre LinkedIn. Og på kort tid har Esben Lund Mølhede Thøstesens Facebook gruppe #skridtogskrald fået 18.000 følgere, hvor familier befrier naturen for skrald, når hjemmeskole og indekuller alligevel kalder på en gåtur i det fri.

Martin Lindstrøm anbefaler, at virksomheder, trods krisen, opper sig og gør lidt ekstra for kunderne.

”Det er i nødens stund, du virkelig kan gøre en forskel, som dine kunder vil bemærke. Glem alt om CRM-systemer, komplicerede bonuspointsystemer og big data-kundeanalyser. Lige nu har du chancen for at gøre en livslang forskel for dine kunder – på godt eller ondt”.

”Og ja, selvfølgelig kommer til at koste penge, og det vil måske også kræve lidt mod. Men husk tommelfingerreglen om, at det koster ti gange mere at få en ny kunde end at fastholde en. Så mens alle kæmper, bør du tænke på dine kunder og skabe en livslang relation”.

Læs hele Lindstrøms indlæg på LinkedIn

6 ting du kan hjælpe kunderne med

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

0 Kommentarer

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Kommentarerne bliver offentlig tilgængelige og kan fremsøges via en søgemaskine, så undgå personfølsomme oplysninger.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.