Ingen hjælp til firmabilister i klemme

Skatten stiger på alle leasede firmabiler indregistreret fra 1. februar. Der kan gå op til fire måneder før brugeren ved, hvad firmabilen reelt koster

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

Skal du have en leaset firmabil indregistreret fra 1. februar 2020, så læs godt med. Fra og med denne dato skal beskatningsgrundlaget nemlig op i niveau med priserne for biler i almindelig handel.

Konkret skal bilens beskatningsgrundlag genberegnes senest fire måneder efter 1. indregistrering. Det betyder, at bilens bruger skal forvente, at det bliver dyrere at have firmabil og først kan få klart svar på, hvad bilen koster pr. måned, når bilen er genberegnet.

Det fremgår af ny lov om firmabiler, som alle Folketingets partier - på nær det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Nye Borgerlige – har givet hinanden håndslag på at stemme for 30. januar - er nu vedtaget.

Landsformand i Business Danmark, Jens Neustrup Simonsen, var torsdag 16. januar til foretræde i Folketingets skatteudvalg for at foreslå en mere brugeregnet beregningsmodel.

- Det er en unødvendig hasteløsning, når nu en regeringskommission senere i år skal komme med et bud på en grøn omstilling af bilparken. Det er ikke rimeligt, at firmabilister ikke kan få klart svar på, hvad firmabilen vil koste dem, når de indgår aftalen. Det ville man aldrig acceptere, hvis det handlede om boliglån, siger han.

Ingen hjælp til klemte firmabilister

Loven kommer også til at gælde alle, som på grund af lange leveringstider har indgået en leasingaftale på en bil til levering efter 1. februar - altså længe før loven blev kendt og dermed uden chance for at tage pejling af det nye regelsæt.

Business Danmark er blevet kontaktet af adskillige firmabilbrugere, som i efteråret 2019 blev opfordret af deres arbejdsplads til at indgå en ny leasingaftale på en bil til levering i foråret 2020. De er principielt bundet af disse aftaler og flere frygter, at deres beskatning stiger med 10.000 nettokroner årligt de næste tre år, som beskrevet i Børsen 16. januar.

Trods ønsker fra både Venstre og Business Danmark om at friholde denne gruppe fra lovforslaget, står skatteminister Morten Bødskov fast og begrunder i et skriftligt svar til Folketingets skatteudvalg, at det er for bøvlet at dokumentere sådanne aftaler.

- Om man har en bil til privat rådighed fra og med en given dato - den 1. februar 2020 eller fra et senere tidspunkt - er en relativ enkel og entydig afgrænsning. Særlige overgangsregler - fx baseret på bestillingstidspunktet - vil indebære øget behov for dokumentation, fortolkning m.v. i flere år fremover, ligesom visse persongrupper, fx ansatte hovedaktionærer, vil have mulighed for at planlægge leasing af biler til levering lang tid ud i fremtiden, skriver han.

Men det kræver blot, at firmabilisten over for Skat dokumenterer datoen for leasingaftalen og 1. indregistrering, eventuelt med en bagkant så bilen senest skal være indregistreret 1. juli i år for at blive friholdt, påpeger Jens Neustrup Simonsen.

- Hvor der er vilje, er der en vej. Det er stærkt kritisabelt, at man sætter nemhed for systemet højere end fairness over for borgerne. Specielt når det handler om så mange penge og når aftalerne er indgået uden viden om konsekvenserne og det vil være så nemt at dokumentere, hvornår aftalen er indgået, siger han.

Se den nye lov her

Sådan kan du sænke beskatningen

Har du indgået en leasingaftale på en ny bil indregistreret fra 1. februar, er du i udgangspunktet bundet af aftalen, med mindre dit dit leasingselskab senest 31. januar lader dig fravælge ekstraudstyr eller annullere aftalen. Men det er næppe uden omkostninger.

Hos Nordania Leasing oplyser forretningsområdechef Kasper Andersen, at det er muligt at rive leasingaftalen over mod at betale et fee til billeverandøren, som dog kan være på adskillige tusind kroner, så længe bilen ikke er leveret og indregistreret.

Står du over for at lave en ny leasingaftale, har du følgende muligheder for at sænke beskatningen.

  1. Skift fra dieselmotor til benzin, her sænker du rask væk beskatningsgrundlaget med 40.000 kr.
  2. Vælg manuel frem for automatgear – du sparer ofte 20-30.000 kr. på beskatningsgrundlaget.
  3. Vælg en mindre motor og færre heste – du sænker let beskatningsgrundlaget 40.000 kr.
  4. Skræl bilen for dyre komfort- og udstyrspakker.
  5. Vælg en bil, der er 36 måneder gammel, så falder beskatningen 25%.
  6. Beregn om det bedst svarer sig at have fri firmabil eller bruge egen bil og få kørepenge.
Beregn nemt din firmabilskat hos Nordania Leasing. Her kan du lege lidt med beskatningsgrundlaget, og få svar på, hvad det vil koste dig pr. måned, hvis dit beskatningsgrundlag for eksempel stiger 50.000 kr.
Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

9 Kommentarer

  • Jeppe Hjørngaard, Rapportér som upassende

    Det er jo reelt set ikke en netto rabat på 40.000 kr i 2020 til el - og hybridbiler, da de 40.000 kr er på "årsniveau" og fradraget er kun gældende i 9 måneder fra 1. april. Dvs det faktiske fradrag er: 9*3.333 = 30.000 kr. Det er der ingen medier som har gravet i? Hvad er jeres forventning til 2021? Tror i regeringen forlænger med endnu et fradrag til el-og hybridbiler på årsniveau?

  • Administrator, Rapportér som upassende

    Hej Jeppe. Det er for tidligt at spå om. Det afhænger også af, hvad kommissionen for grøn omstilling kommer med af udspil i år. De bedste hilsner Michael Krag-Svendsen, kommunikationschef Business Danmark

  • Lars Neerskov, Rapportér som upassende

    Er der helt samme basatning hvis man vælger lease en el-bil, eller der det noget rabat her.

  • Administrator, Rapportér som upassende

    Hej Lars. Regeringen har vedtaget fradrag i beskatningsgrundlaget for grønne firmabiler (elbiler og pluginhybridbiler) på 40.000 kr. fra 1. april til 31. december 2020. Se mere her: https://www.ft.dk/samling/20191/lovforslag/L90/som_fremsat.htm Hvad der sker efter den dato vides endnu ikke. Senere i 2020 skal kommissionen for grøn omstilling af personbiler med et bud på, hvordan man fremadrettet kan indrette de danske afgifter på biler. Mvh. Michael Krag-Svendsen, kommunikationschef Business Danmark

  • Torben Bo Nielsen, Rapportér som upassende

    Jeg tror ikke på elbilerne. Jeg har lige været en uge på landevejen til Sverige. Hvis jeg max kan køre ca. 400 km på en fuld opladning (også afhængig af temperaturen), da vil jeg have meget svært ved at nå mine kundebesøg på den første dag og samtidig nå frem til min overnatning...og sådan går det i en hel uge - har ikke tid til opladningen i mit program. For mit vedkommende er Elbiler slet ikke en løsning, desuden er elbiler jo heller ikke grønne (men det er en anden snak).

  • Thomas Christiansen, Rapportér som upassende

    Hvad med rabatten til hybrid og elbiler?

  • Administrator, Rapportér som upassende

    Morgen Thomas. Det er der også forslag til ny lov om, at give et nedslag i beskatningsgrundlaget på 40.000 i en tidsbegrænset periode fra 1. april og året ud. Næppe noget der vil ændre det helt store. Se lovforslaget her: https://www.ft.dk/samling/20191/lovforslag/L90/som_fremsat.htm De bedste hilsner Michael Krag-Svendsen, kommunikationschef Business Danmark

  • Lars Boje Mathiesen, Rapportér som upassende

    Jeg ved ikke hvilken agenda business Danmark har. Men når man henviser til en betænkning fra et skatteudvalg, så burde man i det mindste gøre læserne opmærksom på at ikke alle partier sidder deri, og derfor ikke kan stemme. Men man kunne så have kontaktet de partier som ikke sidder heri og spurgt til deres holdning. Så ville man have fået at vide at Nye Borgerlige selvfølgelig ikke støtter dette her. Det er derfor ganske enkelt ikke sandt som man skriver her at LA og konservative er de eneste som vil stemme imod. Vi er vant til at den ræverøde presse konstant forsøger at stille NB i et dårligt lys, ved at fordreje sagerne. Men jeg havde dog ikke forventet det af business Danmark. Jeg håber dette er en enkeltstående fejl, og man derfor straks retter artiklen.

  • Administrator, Rapportér som upassende

    Tak for kommentaren Lars. Det er nu præciseret. Ole Birk Olesen LA nævnte det til sidst i sin ordførertale under 1. behandlingen, at Nye Borgerlige også var imod lovforslaget. Mvh. Michael Krag-Svendsen, kommunikationschef Business Danmark

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Kommentarerne bliver offentlig tilgængelige og kan fremsøges via en søgemaskine, så undgå personfølsomme oplysninger.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.