Leasingaftaler forlænges i flæng

Regler om genberegning, lange leveringstider og politiske forhandlinger om bilafgifter, gør det sikrest at forlænge sin leasingaftale

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

7. september spillede Eldrup-kommissionen ud med fire scenarier for, hvordan Danmark får flere grønne biler og mindsker CO2-udslippet – uden at det koster statskassen afgiftskroner på bilområdet.

Som det er i dag, betales der ikke registreringsafgift af elbiler under 400.000 kr. Derfor er det politisk umuligt at erstatte benzin- og dieselbiler med flere afgiftsfri elbiler - uden samtidig at hente de tabte afgiftskroner ind et andet sted i systemet.

Behov for en bæredygtig aftale

I øjeblikket forhandler politikerne på Christiansborg på livet løs for at lande en aftale. Mest af alt er der brug for en bred aftale, der holder mange år frem, lyder ønsket fra direktør i LeasePlan Danmark, Michael Olsen.

- Usikkerheden om, hvad der kommer til at ske, er det værste for alle parter; blisterne, virksomhederne og bilbranchen. Vores allerstørste ønske er at få ro om bilafgifterne og få en grundig gennemarbejdet plan, som et bredt flertal står bag. Om den kommer i dag, i morgen eller om et halvt år betyder mindre, så længe vi ved, hvornår den kommer, siger han.   

- Vi har levet med usikkerheden i kølvandet på den politisk nedsatte Eldrup-kommission og COVID-19, hvor midlertidige nedlukninger af bilfabrikkerne har påvirket hele pipelinen af biler. Det seneste halve år har det drejet leasingmarkedet væk fra langtidsleasing og hen mod kortere leasingperioder og forlængelser af eksisterende aftaler.

Væk med genberegningsprincip

I Business Danmark ønsker formand for trafikpolitisk udvalg, Lars Bundgaard, at politikerne skrotter princippet om genberegning af beskatningen på firmabiler, som blev indført 1. februar 2020. Reglen har medført, at firmabilisten først kender sin endelige beskatning op til fire måneder efter 1. indregistrering.

Business Danmarks bilundersøgelse 2020 viste, at sådanne genberegninger i snit har øget beskatningen med 450 kr. om måneden for de berørte firmabilister. Knap af halvdelen giver derfor udtryk for at de i fremtiden vil vælge en lidt billigere firmabil, så de samlet set ikke kommer til at sidde dyrere end før indførelsen af genberegningsprincippet, som eller skulle skrabe 100 mio. kr. ekstra ind i statskassen.

- Det er en uholdbar løsning. Ingen vil købe hus efter de samme principper. Fair nok at firmabiler beskattes efter, hvad biler handles til privat. Men det skal være gennemskueligt, siger Lars Bundgaard.

Topbillede: Jonas Ahlstrøm

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

0 Kommentarer

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Kommentarerne bliver offentlig tilgængelige og kan fremsøges via en søgemaskine, så undgå personfølsomme oplysninger.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.