Firmabilister har fået blik for hybrid- og elbiler

De store leasingselskaber mærker nu firmabilisternes interesse for hybrid- og elbiler. Krav om mindre C02-udledning skubber på udviklingen

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

Viften af modeller, som firmabilisterne kan vælge mellem, er vokset kraftigt i år, hvor mange nye modeller med el har holdt deres indtog. I billedet er fire gode bud på plug-in hybridmodeller, som deltog i den netop afsluttede test af Årets Businessbil 2021.

Samtidig har de store leasingselskaber mærket en stigende interesse for elbiler og plug-in hybrider som alternativ til de klassiske diesel- og benzinbiler.

Sådan lyder meldingen fra Leaseplan Danmarks direktør, Michael Olsen.

- Mange firmaer vil være mere miljøbevidste og har løbende hævet kravene til, hvor meget CO2 per km, deres biler må udlede. Den ligger mange steder på maks. 130 gram per km., mens de nuværende fradrag i år har gjort plug-in hybriderne ekstra attraktive, siger han.

Hos Leaseplan udgør de elektrificerede biler således nu en femtedel af afsætningen.

Plug-in hybriderne byder ofte også på mere motorkraft og udstyr end de konventionelle firmabiler. Her er især vinder af Businessbilen 2021, Peugeot 508 Plug-in Hybrid, attraktiv med en beskatningsværdi på godt 300.000 kr. Det samme gælder årets topsællert Ford Kuga Plug-in Hybrid med en beskatning på cirka 280.000 kr - tekniske problemer har dog midlertidig bremset salget af bilen.

Testkører Jeanette Dahlmann er klar til at give BMW 330 Hybrid en køretur

Tjek dit kørselsmønster

Hvor den fine linje mellem valg af benzin eller diesel har ligget omkring 25.000 km om året, er det nu mere nuanceret. Det handler nemlig ikke nødvendigvis kun om antal km, når man skal regne på, om det er rentabelt at vælge en plug-in hybrid, der skal lades op i stikkontakten, og typisk har en rækkevidde på 50 km på ren strøm.

- Selv om man kører 50.000 km om året, kan man godt have et kørselsmønster, hvor man kører mange ture i byerne, og så gælder det om at bruge teknologien klogt, siger Michael Olsen.

Han peger på, at det er mest optimalt, at man både har en boks til opladning af plug-in hybriden hjemme og på arbejdspladsen, så man reelt kan køre 50 km hver vej på strøm. Men det er meget få arbejdspladser, som har ladebokse i dag.

Højere satsning på plug-in hybrider betyder i alle tilfælde, at der skal planlægges mere i virksomhederne, der også i højere grad skal analysere medarbejdernes kørselsmønster ud over det samlede antal km.

Meget at hente

Michael Olsen vurderer, at 70-80 pct. af alle firmabilister ville kunne opnå rigtigt gode forbrugstal, hvis de husker at lade op. De fleste af de plug-in hybridbiler, der på markedet i dag, kan køre 50-60 km på ren el. Det betyder ifølge Leaseplan, at mange vil kunne på strøm hele 80 pct. af tiden.

Hvis man udelukkende kører længere ture, kan det give en ringere brændstoføkonomi end en almindelig dieselbil, da plug-in hybriden skal slæbe rundt på batteri og elmotor, og så lade benzinmotoren gøre arbejdet.

Mercedes er indtil videre det eneste mærke, der også har diesel plug-in hybrider i programmet, hvilket kan være et bedre kompromis, hvis man kører mange km.

Nye bilafgifter på vej

Den usikkerhed, der er om, hvordan beskatningen bliver fra nytår, har dog fået bilkøberne til at afvente pt. Her forsvinder, der fradrag på 40.000 kr. i beskatningsværdien for plug-in hybrider og elbiler og registreringsafgiften stiger. Men politikerne forhandler om fortsatte begunstigelser.

Foto: Jonas Ahlstrøm

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

0 Kommentarer

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Kommentarerne bliver offentlig tilgængelige og kan fremsøges via en søgemaskine, så undgå personfølsomme oplysninger.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.