Den perfekte storm har gjort os til netshoppere

Vi svinger dankortet online oftere end nogensinde. En pandemi og teknologisk parathed har på rekordtid gjort Danmark til en nation af netshoppere

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

Før coronaen i 2019 var det fortsat trængsel på butiksstrøg, i restauranter og i byernes kulturliv, selv om hver tiende dengang onlineshoppede mindst én gang om ugen.

Men under coronakrisen er nethandlen eksploderet, så hver fjerde gør det mindst hver uge, viser ny Wilke-undersøgelse lavet for fagforeningen Business Danmark.

Lukkede butikker og frygten for coronasmitte har på rekordtid ændret danskernes handelsmønstre og gjort nethandel til en del af hverdagen. Ifølge detailhandelsekspert Bruno Christensen er der ét klart svar på, hvorfor andelen er steget så massivt, lød det da Berlingske spurgte ind til fænomenet og undersøgelsen.

- Det er corona, der har skabt den eksplosive udvikling i handlen på nettet. Før var der en stille og rolig vækst, som vi mest så hos de internationale beklædningsbutikker. Men da coronaen kom, blev alle opfordret til at blive hjemme, og især de ældre til at handle på nettet, siger han.

Bruger penge på ting fremfor oplevelser

Det enorme fremgang hos onlinesupermarkedet Nemlig.com er et godt billede på danskernes adfærd påpeger, Jens Neustrup Simonsen, landsformand i Business Danmark.

- Coronaen har været den perfekte storm, som har fået vores lyst til at shoppe online til at eksplodere. I takt med at den fysiske adgang til køb af serviceydelser og oplevelser, som rejser, restaurantbesøg, har lukket ned, så har vi i stedet brugt pengene på køb af ting. På den spillebane er nettet uovertruffen som et uudtømmeligt varekatalog med gennemskuelige priser, siger han.

- Men begejstringen for at shoppe online har kun været mulig, fordi vi har et gennemdigitaliseret samfund og fordi netbutikker over en bred kam har gjort det supernemt og bekvemt at købe online, så de i dag kan leve op til kundernes forventninger om nem retur, gratis fragt og hurtig levering. Når coronaen slipper sit tag, vil en del af disse vaner hænge ved, siger han.

Business Danmark har sammen med DI Handel, CBS og Customer Agency i forskningsprojekt Morgendagens Salg afdækket de syv nøgler, som kan gøre danske virksomheder op til fire gange bedre til salg - her er evnen til at afkode og opfylde kundernes behov særlig vigtig.

Prof-indkøbere køber også online

Andelen af små og mellemstore virksomheder, der af lyst eller nød er sprunget med på e-handelsbølgen, er ligeledes steget fra 26 til 32 pct. siden 2019. Det er den største stigning på et enkelt år nogensinde, viser tal fra Danmarks Statistik.

Det betyder, at hver tiende omsætningskrone i dag kommer fra netsalg og især handel mellem virksomheder eller til det offentlige vækster.  

- Forbrugerne har i den grad fået smag for at researche og købe over nettet, og de vaner og præferencer tager vi med over i vores professionelle virke, når der skal indkøbes professionelt. Det er derfor ikke overraskende, at webomsætningen især sker B2B. Vi så også i vores B2B e-handelsanalyse i foråret, at de virksomheder, der har digitalt salg, oplever en øget omsætning og nye kunder, som de største gevinster ved online salg, siger Sidsel Dyrholm Holst, branchedirektør i DI Handel.

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

0 Kommentarer

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Kommentarerne bliver offentlig tilgængelige og kan fremsøges via en søgemaskine, så undgå personfølsomme oplysninger.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.