Sådan sender du dine apps på fyraften

Er din mobil blevet en tidsrøver? Se, hvordan du sætter en prop i mobilforbruget med hjælp fra synderen selv

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

Vores mobil er knudepunkt for de fleste aktiviteter. Notifikationer popper op i tide og allermest i utide. Både privat og på jobbet. I Norden har vi et særligt nært forhold til mobilen. Her tjekker hver femte mellem 18-75 år telefonen mindst 50 gange dagligt, viser undersøgelse fra Deloitte.

Telefonen frister dig konstant, men den kan også give dig en hjælpende hånd, hvis du bruger for meget tid med din elektroniske soulmate.

Lad skærmtid blive din øjenåbner

Med introduktionen af iPhones styresystem iOS 12 kom funktionen ”Skærmtid”. Den giver dig indblik i, hvor mange timer du har brugt på din telefon den pågældende dag, og hvilke apps, som sluger mest af din tid. Er du androidejer, er funktionen endnu ikke en del af styresystemet - dog findes der et utal af apps til download, som kan give dig samme indblik i dit androidliv – Quality Time, Break Free, Dinner Time m.m.

Er du en af de mange iPhone-ejere, som allerede har aktiveret funktionen? Og faldt du ned af stolen, da du opdagede, hvor mange timer du i realiteten spenderer på arbejdsmailen derhjemme eller fordriver på Instagram om søndagen? Så er du langt fra alene.

Lever du til gengæld stadig i lykkelig uvidenhed om, hvor usundt et kærlighedsforhold du og din smartphone har kørende, så kan du tjekke dit forbrug under Indstillinger à Skærmtid. Når du har aktiveret funktionen - og er kommet dig over chokket - kan du læse, hvordan du kan påvirke jeres forhold i en sundere retning.

Sæt loft over din skærmtid

Løsningen på mindre skærmtid finder du faktisk hos selve kilden til problemet. Du kan nemlig sætte loft over hvornår, hvor længe og hvilke apps du kan bruge i løbet af dagen.

Rejsen mod en mere skærmfri tilværelse starter du med funktionen ”Skærmfri tid” under IndstillingeràSkærmtidàSkærmfri tid. Her slår du skærmfri tid til og aktiverer hvilke dage og tidspunkter, du ikke gider modtage notifikationer fra de apps, som ellers står i kø for at stjæle din opmærksomhed. Det handler altså om at snyde hjernen. Så snart notifikationerne dukker frem på skærmen, har vi menneske helt instinktivt behov for at tjekke dem.

Sluk dine apps efter fyraften

Nu er det tid til, at du skal beslutte, hvilke apps du ikke vil have adgang til på de valgte dage i det valgte tidsrum. Vælg funktionen ”Tillad altid” og derefter markerer du, hvilke apps du ønsker låst i den skærmfrie tid. ”Telefon” er den eneste app, som du ikke kan sætte begrænsning på. Ellers er der frit valg på alle hylder, så det er bare om at komme i gang med at sammensætte dit fremtidige telefonforbrug – både til fordel for kærlighedsforholdet mellem dig og din telefon samt til dine omgivelser.

Alligevel er der et smuthul. Kender du det, når du har besluttet dig for, at det er slut med at spise chokolade. Sjovt nok er det fra det sekund beslutningen er taget, at du oplever en større trang til chokolade end nogensinde før. Samme gør sig gældende, når den minimerede adgang til dine apps er aktiveret. Har du låst din adgang til eksempelvis Instagram, så kan du gennemtvinge en åbning, hvis en uimodståelig trang til en SoMe opdatering opstår i løbet af aftenen. Dog skal du ved tryk på den låste app aktivere adgangen på ny, hvor du enten kan slå låsen fra eller blot tillade adgangen i 1 eller 15 minutter.

Men husk, samme dårlige samvittighed, som rammer, når man alligevel tager det stykke chokolade, rammer dig, når du genaktiverer de låste apps.

Tidsgrænse på udvalgte apps

Ønsker du at minimere dit forbrug yderligere, kan du samtidig sætte begrænsning på, hvor lang tid du kan bruge på dine apps uden for den skærmfrie tid. Funktionen finder du under SkærmtidàApptidsgrænser.

Vælg hvilke apps du ønsker at have et tidsmæssigt forbrugsloft på og vælg derefter, hvor mange minutter eller timer du må bruge på app’en, mens den er tilgængelig.

Snup en digital pause i ny og næ?

Selvfølgelig gør telefonen mange ting langt lettere og det er nok de færreste, som kunne forestille sig en tilværelse, hvor den telefoniske kontakt afhænger af en god gammeldags fastnets forbindelse. Alligevel har vi tillagt os ekstreme telefonvaner, hvilket nødvendigheden af ”Skærmtid” funktionen er det perfekte eksempel på.

Som modreaktion på det moderne menneskes telefonafhængighed har den svenske hjerneforsker Katarina Gospic i fællesskab med forfatteren Micke Darmell samlet 6 tips, som giver mere nærvær og mindre mobiltid.

1. Skærmfrie zoner
Udpeg nogle skærmfri zoner, hvor I kommer hinanden ved.

2. Dage uden skærmtid
Hold en skærmfri dag om ugen. Du og kollegerne/familien kan eventuelt udfordre hinanden i, hvem der kan klare sig længst uden telefonen.

3. Mere motion
Balancér fysisk aktivitet og skærmtid. Gå for eksempel en tur en halv time, hvis du har siddet med mobilen en halv time.

4. Søvn uden skærm
Mobiltelefonen forstyrrer din søvn. Sig godnat til den to timer, før du går i seng. Læs i stedet en bog. Det stimulerer søvnhormonet melatonin.

5. Ryd op i dine apps
Behold kun dine favorit-apps. Slå push-notifikationerne fra.

6. Vær social uden telefonen
Lev i nu’et. Gå i biffen og på restaurant, uden mobiltelefon.

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

0 Kommentarer

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Kommentarerne bliver offentlig tilgængelige og kan fremsøges via en søgemaskine, så undgå personfølsomme oplysninger.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.