Nye skatteregler: Firmabilister i klemme

Har du indgået aftale om ny leasingbil indregistreret efter 1. februar 2020, så hænger du på regningen, selv om beskatning nu stiger voldsomt

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

Fra 1. februar 2020 skal beskatningsgrundlaget for leasingbiler genberegnes senest fire måneder efter første indregistrering, så beskatningsgrundlaget kommer på niveau med prisen for en tilsvarende bil i privat handel.

Det betyder, at du som firmabilist i fremtiden ikke kender det endelige beskatningsgrundlag, når du underskriver aftalen. Det eneste sikre er, at du må forvente, at beskatningen er væsentlig højere end for en tilsvarende bil i dag.

Fanget af ny lovgivning

Brugere af erhvervsleasede biler går altså en mere usikker fremtid i møde, når det gælder deres privatøkonomi. Men de gør det i det mindste med åbne øjne, og kan tage deres forholdsregler ved at vælge en billigere model.

Værre står ansatte - som før lovforslaget blev offentliggjort - havde indgået aftale om at få leveret en nyindregistreret leasingbil efter 1. februar 2020, fastslår chefadvokat i fagforeningen Business Danmark, Frank Kanlund.

- Du er i udgangspunktet bundet af den aftale, du har underskrevet, også selv om loven pludselig bliver ændret og de økonomiske forudsætninger er bristet. Men er leasingselskabet på nogen måde i stand til at imødekomme dine ønsker om en billigere model, skal du selvfølgelig gå efter det. Leasingselskaberne bør jo også være interesseret i at holde på deres loyale kunder, siger han.

Politikere bør frede indgåede aftaler

Business Danmark har de seneste uger fået henvendelser fra firmabilister, som gerne vil ud af en allerede indgået leasingaftale, som først træder i kraft efter lovændringen - og dermed medfører højere beskatning.

Lars Bundgaard, trafikudvalgsformand i Business Danmark, mener, at politikerne bør frede aftaler på nyindregistrerede leasingbiler, som træder i kraft efter 1. februar, hvis de er underskrevet før lovforslaget kom i høring.

- For dem rammer loven som lyn fra en klar himmel. Det kan for nogle betyde en uforudset skatteregning på 1.000-2.000 kr. om måneden. Det er ikke iorden, siger han.

Sådan sænker du din beskatning

Beskatningsgrundlaget stiger i snit 27.000 kr.

Skatteministeriet forventer, at de nye regler vil ramme ca. 20.000 firmabilister årlige, som efter en genberegning af bilens værdi i snit vil få forhøjet beskatningsgrundlaget ca. 27.000 kr., fremgår det af et nyt lovforslag, der har været i høring. Det svarer for en topskattebetaler til 3.800 kr. ekstra i skat om året, skriver revisionsselskabet BDO på deres hjemmeside.

FDM har dog tidligere beregnet, at skatteregningen for manges vedkommende kan blive større. For flere klassiske modeller i firmabilssegmentet vil en stigning på 50-100.000 kr. i beskatningsgrundlaget slet ikke være usandsynligt.

De nye regler rammer ikke biler, som allerede er indregistreret.

Beregn, hvad et højere beskatningsgrundlag koster dig

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

15 Kommentarer

  • Tom Bøjland, Rapportér som upassende

    Hvad kom der ud af mødet den 16.1 mellem BDK og skatteudvalget?

  • Administrator, Rapportér som upassende

    Hej Tom. Fint møde. Så må vi håbe, at politikerne også kan se fornuften. Følg også med i debatten her: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6623916013769629696/ Mvh. Michael Krag-Svendsen, kommunikationschef Business Danmark

  • Anja Søderstrøm , Rapportér som upassende

    Der er så mange ting i denne nye aftale, der bekymrer mig. Nu er det ikke mig der bliver ramt i første omgang, da min nuværende bil blev indregistreret i 2019, men det sætter alligevel tankerne i gang. Da jeg første gang skulle købe leaset firmabil, anede jeg ikke hvilken betydning automatgear, ordentlige sæder, assistlane etc., ville have. Men efter at have kørt i min gamle firma, som jeg ellers synes var et hit, så måtte jeg erkende at jeg ofte havde smerter i håndled af at skifte gear, smerter i nakke, ryg og hofter af at sidde så meget i bilen og køreøjne fordi jeg skulle “arbejde” mere med kørsel end godt er. I min nye bil, mærker jeg en klar forskel og har ingen af ovenstående udfordringer. Jeg er også nødt til at spille “enlig mor kortet”, for hvis jeg skal have mulighed for at spare op eller tage på ferie i fremtiden og have en arbejdsplads der ikke gør mig syg, så kan jeg lyn hurtigt regne ud at jeg i fremtiden må tage et valg, for jeg får ikke råd til begge dele og det synes jeg er rigtig ærgerligt. Jeg ved godt at der er mange andre enlige mødre med en væsenligt lavere indkomst, som ikke har råd til ferie eller opsparing og der har jeg også selv tidligere været, men det ændrer ikke på at jeg synes at dette udspil, vil ændre på min livskvalitet i en sådan grad at jeg føler mig banket tilbage til der hvor jeg var inden jeg fik mit nuværende job. Og så har alt mit arbejde for at skabe en skøn tilværelse for min søn og jeg været lidt spild. Jeg knokler gerne derud af, men da ikke hvis alt det jeg knokler for, skal kastes efter en bil. Jeg håber virkelig at I min fagforening, kæmper for mig og alle andre, der står med lignende udfordringer.

  • Administrator, Rapportér som upassende

    Hej Anja. Tak for dine mange gode betragtninger. Børsen havde i dag en stor artikel, hvor vi fremhæver lovforslagets torne: https://borsen.dk/nyheder/avisen/artikel/11/240540/artikel.html. Du kan også følge den aktuelle udvikling i sagen på vores firmasider på LinkedIn og Facebook. Vores formand var torsdag i foretræde for Folketingets skatteudvalg, så vi håber de lytter til fornuft. God weekend. Michael Krag-Svendsen, kommunikationschef Business Danmark

  • Søren Gerdt, Rapportér som upassende

    Med henvisning til Business Danmarks kontakt til Skatteudvalget pr 130120 og fremsendte tilpasninger af lovforslaget. Er det lykkedes Business Danmark at få foretræde hos Skatteudvalget 160120 ?

  • Administrator, Rapportér som upassende

    Hej Søren. Vi er sat på skatteudvalgets agenda i morgen torsdag. Så krydser vi fingrer for, at mødet skrider planmæssigt frem, så vi kan fremlægge synspunkterne. Forslagene er også via udvalget omdelt til de folkevalgte. De bedste hilsner Michael Krag-Svendsen, kommunikationschef, Business Danmark

  • Jens Hirsch Emtkjær, Rapportér som upassende

    Så bør beskatning vel beregnes minimum en gang om året, så værdien svarer til værdien i “privat” handel. Altså en brugt bil som er 2 år gammel og har kørt 100.000-150.000 km - ellers er det vel at snyde en firmabilejer i forhold til en privat som køber en tilsvarende bil i privat handel, da firmabilejeren beskattes af samme værdi i 36 mdr. Mvh. Jens

  • Erik Gorm Ankerstjerne, Rapportér som upassende

    Sikke en skam. Tænk at politikerne ikke kan se et par år tilbage hvor leasing biler blev billigere for den danske borger. Her så vi en stigning på omkring 100 mil. til skattefar, da gennemsnitsborgeren valgte en mere trafik og miljøvenlig bil. Det her er ikke andet end en misundeligheds skat, så den røde regering sender det "rigtige" budskab til deres kernevælgere. Det eneste rigtige er at lave særlige skatter på sikre og miljøvenlige biler, det burde gøre både højre og venstrefløjen tilfredse med den symbolpolitik der bliver lagt for dagen.

  • Nicolaj Mensberg, Rapportér som upassende

    Hej, er det bil registreringsdato eller/og leveringsdato der er afgørende for hvorvidt man er en del af af den nye eller eksisterende beskatningsordning?

  • Administrator, Rapportér som upassende

    Hej Nicolaj. Som det ser ud lige nu, er det datoen for bilens 1. indregistrering, som er afgørende. Der er flertal for loven, men det kan være, at der laves justeringer i lovteksten, før den vedtages. Det følger vi op på. Mvh. Michael Krag-Svendsen, kommunikationschef Business Danmark

  • Torben Bo Nielsen, Rapportér som upassende

    Grundet denne lovændring, så vil jeg igen overveje at hente en "gammel" bil i Tyskland - for at opnå mere komfort til lavere pris, men også med højere CO2 udledning. Synes virkelig at det er hul i hovedet.

  • Tom Rygaard Sølvhøj, Rapportér som upassende

    Det er et indgreb, som er kraftigt diskriminerende over for en enkelt faggruppe. Valget af køretøjet hænger ofte sammen med komforten, som er vigtigt for dem som sidder i deres bil i op til 8 timer om dagen. Tror ikke der er mange politikker som vil nøjes med en stol uden polstring eller en skammel. I sidste ende kan det ende med en større miljø belastning og flere sygedage (grundet billigere biler, med dårlig siddekomfort). Øv De bedste hilsner Tom

  • susanne søvsø, Rapportér som upassende

    Jeg vil gerne vide, hvad I som fagforening gøre rent politisk for at gøre opmærksom på at denne nye lovgivning rammer nogle af os som har underskrevet en licensaftale på betingelser som pludselig ændres over natten? Politikere bør frede indgåede aftaler Business Danmark har de seneste uger fået henvendelser fra firmabilister, som gerne vil ud af en allerede indgået leasingaftale, som først træder i kraft efter lovændringen - og dermed medfører højere beskatning. Lars Bundgaard, trafikudvalgsformand i Business Danmark, mener, at politikerne bør frede aftaler på nyindregistrerede leasingbiler, som træder i kraft efter 1. februar, hvis de er underskrevet før lovforslaget kom i høring.

  • Administrator, Rapportér som upassende

    Hej Susanne. Der er en debat i gang på LinkedIn startet af vores Trafikudvalgsformand Lars Bundgaard. Den vil jeg henvise til da sagen har bred interesse og for at samle debatten. Hvis ikke du finder svar på dit spørgsmål der, så chat endelig med her: https://www.linkedin.com/posts/lars-bundgaard-bb857b13_nye-skatteregler-firmabilister-i-klemme-activity-6613904738822041600-_95L Venlig hilsen Michael Krag-Svendsen Kommunikationschef Business Danmark

  • Christian Anker, Rapportér som upassende

    Såfremt dette lovforslag vedtages, vil jeg personligt gå efter en ældre bil=minde CO2 venlig ifm. mit eget skifte næste gang til anden firmabil. Jeg er sikker på, at mange leasing selskaber, vil tilbyde "gamle" biler over 3 år.

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Kommentarerne bliver offentlig tilgængelige og kan fremsøges via en søgemaskine, så undgå personfølsomme oplysninger.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.