Køreglad tysker er ”Årets BusinessBil 2020”

En sjov, hurtig og komfortabel køremaskine. Tre stærke argumenter for at den nye BMW 320d Touring nu kan kalde sig Årets BusinessBil 2020

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

Sjældent har finalefeltet haft så stærkt besat, og aldrig har slutspurten været så tæt som til kåringen af BusinessBilen 2020, der sætter fokus på bilen som arbejdsplads.

I år bestod slutrunden ikke alene af tre premiumbiler, hvor alle i princippet kunne være en værdig vinder af Jyllands-Postens og fagforeningen Business Danmarks traditionsrige kåring. De endelige stemmer i finalefeltet lå også meget tæt. Det blev dog den spritnye BMW 320d Touring, som trak det længste strå med en kneben sejr foran Mercedes C220d stationcar og Volvo V60 D4.

Her var dyder som sportslige køreegenskaber, fin komfort, moderne motorer og et nyt brugervenligt infotainmentsystem med til at bringe 3-serien øverst på sejrsskamlen.

Foto: Jonas Ahlstrøm
Kåringen foregik over to dage på Fyn, hvor juryen - bestående af otte professionelle firmabilister, der kører op mod 90.000 km årligt, en fysioterapeut og to motorjournalister – testede 10 af årets mest relevante firmabiler.

De andre biler, som måtte køre hjem med uforrettet sag, var Audi A4, VW Passat, Ford Mondeo, Skoda Superb, Peugeot 508, Toyota Camry og Kia Optima. Alle de deltagende biler var stationcars med automatgear og dieselmotorer på 150 hk-190 hk. Toyota Camry fås dog kun som sedan og med hybridteknik, mens Kia Optima er en plug-in-hybrid.

Hør JP-podcast om Businessbilen 2020

Bimmer kan det hele

Vinderbilen starter fra godt 408.000 kr. i beskatning for en BMW 320d Connected Touring aut. Det er ikke feltets billigste, men den tyske atlet vinder til gengæld samlet på de fleste discipliner.

Til den pris får man en bil, som sætter nye standarder for, hvor velkørende en firmabil kan være. Den byder på et fornemt kompromis mellem sportsligt præcist antrit og komfort, og har en vifte af økonomiske og letløbende motorer, avancerede sikkerhedssystemer samt feltets mest komplette og brugervenlige infotainment-system.

Lars Bundgaard, der er formand for Trafikpolitisk udvalg hos Business Danmark, uddyber juryens valg.

- BMW 320d Touring er en vinder, som har de klassiske firmabilsdyder. Men den er samtidig en bil, hvor der er lagt vægt på køreglæde og fantastiske køreegenskaber uden at gå på kompromis med komforten. Tag dertil et meget brugervenligt infotainmentsystem og mulighed for avanceret sikkerhedsudstyr, siger Lars Bundgaard.

Tobias Bai, formand for Arbejdsmiljøudvalget i Business Danmark uddyber.

- BMW´ens køreegenskaber begejstrede virkelig testkørerne. Motoren har stort overskud, bilen ligger knivskarpt på vejen og sædet kan bedst sammenlignes med et skræddersyet jakkesæt, og det er vigtigt, når man ligger mange timer på vejen, siger Tobias Bai.

Firmabilisternes dom

Martin Drescher, der er ansat hos OKI Danmark, er en af de jurymedlemmer, der havde 3-serien som favorit. Han uddyber, hvad han ser som plusser og minusser.

- BMW 320d Touring har de bedste køreegenskaber og det mest brugervenlige instrumentbord. Det er en bil, som er meget nem at betjene, både når du drejer rattet og bruger touchskærmen. Men den er også komfortabel til lange ture. Hvis man er af en vis statur, skal man dog klemme sig sammen for at komme ind og ud, prisniveauet er også til den lidt dyrere side. Hvis der skal udstyr ombord, kan det hurtigt løbe op, siger Martin Drescher.

Christina Sandorff Honoré, Bring Express Danmark, havde BMW’en i kikkerten, men var en af de, der i sidste ende pegede på Mercedes C-Klasse.

- Du får mere for pengene i Mercedes C-klasse. Det var en bil, man tager på og bare flyder ind i bliver i et med. Og så er den klassisk, æstetisk flot, siger Christina Sandorff Honoré.

Et stærkt testfelt

BMW 3-serie, der blev lanceret herhjemme tidligere på året som sedan, er den nyeste bil i feltet. Men modeller som Audi A4, VW Passat og Skoda Superb har dog også fået større facelifts, mens Ford Mondeo har fået en mindre opgradering. VW Passat, der kæmper med Mercedes C-Klasse om at være danskernes mest solgte firmabil, kom sammen med netop Audi A4 tæt på finalen, men de to ellers populære firmabiler fik ikke nok point til de afgørende finalepladser.

Selv om den ellers stilrene og veludstyrede Peugeot 508 netop er lanceret i stationcarudgaven SW og hvor beskatningsværdien er sænket, var det heller ikke nok til at tiltrække sig opmærksomhed i det skarpe felt af konkurrenter, hvor Skoda Superb havde visse tilhængere i juryen. Den aldrende Ford Mondeo blev sammen med outsiderne Toyota Camry og Kia Optima PHEV hurtigt kørt ud på et sidespor.

Mercedes har det bedste sæde

Stig Holm, der er fysioterapeut og leder af Arbejdsmiljøcentret i Kolding, gennemgik sæder og ergonomi i bilerne. Han kunne notere sig, at niveauet bliver højere år for år.

- Set med sundhedsfaglige briller har firmabilsklassen i den grad oppet sig de seneste par år. Bundniveauet er utroligt højt, når det gælder indstillingsmuligheder af rat og sæder, som kan spare dig for ryg- og nakkeskader, siger Stig Holm.

Han havde Mercedes C-klasse, der ikke var med i fjor, som sin favorit.

- Mercedes C-klasse er en knivspids bedre på alle områder. Det gælder især førersædet, der har den bedste lændestøtte, mens den er helt i top, når det gælder indstillingsmuligheder for rat og sæde, der har ben-forlængelse.

- BMW 3-serie har ben-forlængelse og tiltning af sædet, men den mangler lændestøtte. Ind- og udstigningen er god og fornuftig. Fordelen er, at midterskærmen er vinklet hen mod føreren. Hvis man er over 1,90 meter, kan det dog være at en udfordring at komme ind og ud af BMW‘en, siger Stig Holm, som placerer sidste års vinder, Volvo V60, der har formidable sæder med mange justeringsmuligheder, på en andenplads.

Køreglæden er stor, men også prisen

Kasper Andersen, som er chef for det direkte salg hos Nordania Leasing, der er af at de helt store selskaber, vurderer, at BMW 3-serie har kvaliteter, men også udfordringer.

- Den nye BMW 3-serie er en utroligt velkørende bil og en god jobbil. Men prisen løber hurtigt op, når der skal sættes krydser i listen over udstyr. Det er en premium-bil, der henvender sig til de, der først og fremmest prioriterer køreegenskaber og kørsel på for eks. autobahn, og vægter dette. De, som ikke går så meget op i dette og mere ser på udstyret, går typisk efter en Mercedes C-Klasse, siger Kasper Andersen, der vurderer, at nye 3-serie trods kvaliteterne, ikke bliver den mest solgte firmabil, netop på grund af prisen.

Mens den udgående – men bedagede - 3-serie blev afsat til en spot-beskatning på under 350.000 kr. for en Touring med den tilsvarende motor, er den nye model altså steget omkring 60.000 kr.

Kasper Andersen peger på, at bilens TCO, der er de samlede omkostninger for firmaet, ligger på linje med konkurrenter som Mercedes C- Klasse, Audi A4 og Volvo V60. Men for brugeren bliver den dyrere, da de andre modeller typisk har mere basisudstyr end 3-serien, hvor man skal bygge på. BMW’s firmabiler har til gengæld metallak som standardudstyr.

Tidligere vindere

2019: Volvo V60 D4 aut. Momentum
2018: Opel Insignia Sportstourer 2,0 turbo D Dynamic Best Line Plus. aut.
2017: Renault Talisman Talisman, DCi Intense
2016: Ford Mondeo 2,0 TDCi 180 Titanium
2015: Ford Mondeo 2,0 TDCi 180 Titanium
2014: Skoda Octavia 2,0 TDi elegance Combi
2013: Volvo V40D2
2012: VW Passat 1,6 BMT
2011: Audi A4 2,0 TDI
2010: Opel Insignia 160 CDTI
2009: VW Passat 2,0 TDI
2008: VW Passat 2,0 TDI
2007: Mazda6 2,0

Læs om alle tidligere vindere

Om testen og kåringen

  • Den eneste biltest med fokus på bilen som arbejdsplads og hvor brugerne har det afgørende ord.
  • Første kåring fandt sted i 2006 og blev navngivet ”BusinessBilen 2007”.
  • Fagforeningen Business Danmark og Jyllands-Posten står bag testen.
  • Juryen består af otte professionelle firmabilister, to motorjournalister og en fysioterapeut. Business Danmark har som organisation ikke direkte indflydelse på valg af vinderen.
  • Testen foregår over to dage, hvor juryen vurderer bilernes køreegenskaber, komfort, ergonomi, udstyr og økonomi.
  • I år deltager 10 biler. Det er ni stationcars og en sedan. De otte har dieselmotor og automatgear, en er en hybrid med benzinmotor og en er opladningshybrid med benzinmotor. Alle har i basisversionerne en beskatningsværdi mellem 300.000-400.000 kr.
Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

5 Kommentarer

  • Ole Faaborg, Rapportér som upassende

    Svar til Michael Krag-Svendsen, Kalibrerer for udstyr og undervogn, spændende. Hvordan gøres dette? Det tror jeg, vi er mange der er interesseret i at høre om hvordan det fixes. Mvh Ole Faaborg.

  • Mads Aakjær, Rapportér som upassende

    Hvor heldigt at BMW kunne stille med M Sports version. M Sport er bare en verden til forskel på især køreegenskaber - testpersonerne sjovt nok også fremhæver. Som at teste fly på business class og så anmelde oplevelsen mod tilsvarende ture på monkey class! Sorry MEN Om igen!

  • Søren Gerdt, Rapportér som upassende

    Der vises flere billeder af BMW´en. Samtidig med videoen afslører dette ikke at basis Advantage udgaven som i oplyser beskatningsprisen på jo ikke fremkommer med det lækre ydre (M Version i video/billeder) - ej heller digital instrumentering eller navigation prof. Dette skal man min i Sport Line for at få - og så starter beskatningen på 441.000 - billigste mulighed for at for bare noget af det gode udstyr. Når i oplyser at adaptiv koster ekstra, burde i også fremhæve at den testede version langt fra er udstyret som Advantage.....

  • Administrator, Rapportér som upassende

    Hej Søren. Testbilen er korrekt nok en M Sport-version til en højere beskatning, som BMW havde mulighed for at stille med. Men i afstemning kalibrerer vi for det.Mvh. Michael Krag-Svendsen, Business Danmark

  • Søren Gerdt, Rapportér som upassende

    Der vises flere billeder af BMW´en. Samtidig med videoen afslører dette ikke at basis Advantage udgaven som i oplyser beskatningsprisen på jo ikke fremkommer med det lækre ydre (M Version i video/billeder) - ej heller digital instrumentering eller navigation prof. Dette skal man min i Sport Line for at få - og så starter beskatningen på 441.000 - billigste mulighed for at for bare noget af det gode udstyr. Når i oplyser at adaptiv koster ekstra, burde i også fremhæve at den testede version langt fra er udstyret som Advantage.....

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Kommentarerne bliver offentlig tilgængelige og kan fremsøges via en søgemaskine, så undgå personfølsomme oplysninger.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.