Kunder bruger butikker som showrooms

Vi ser, rører og afprøver ofte produkter i butikkerne. Mange har dog ikke kvaler ved at google og købe hos den billigste leverandør på nettet bagefter

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

Bruger vi i højere grad butikkerne som de rene showrooms, før vi bestiller varerne billigst muligt på nettet?

Det tyder en ny undersøgelse foretaget af Business Danmark på. Mere end hver tredje dansker har nemlig prøvet at gå i en butik alene for at teste en vare og derefter købe den online hos en anden virksomhed.

Selv om vi stadig spenderer størstedelen af husholdningsbudgettet i de fysiske butikker, er nethandel i dag så populære, at otte ud af ti danskere handler online flere gange om året. Men inden vi putter varerne i den digitale indkøbskurv, slår vi altså ofte et smut forbi en fysisk butik for lige at få rådgivning og teste varen. Det viser undersøgelsen fra fagforeningen Business Danmark, der er lavet af Userneeds blandt 1.000 danske forbrugere.

- Det er jo selvfølgelig positivt for detailbranchen, at forbrugerne stadig har lyst til at komme i de fysiske butikker, men der er ingen tvivl om, at i takt med onlinehandlen stiger, får synergien mellem butik og webshop en helt afgørende betydning for, om virksomheder fremover kan bevare en position i markedet, siger Jens Neustrup Simonsen, landsformand i Business Danmark, der organiserer 27.500 medlemmer beskæftiget med salg og marketing.

Ifølge undersøgelsen mener mere end hver tredje i øvrigt, at det er helt ok at teste en vare i en butik for herefter at købe den på en anden virksomheds hjemmeside.

Der er altså ikke noget der tyder på, at det er en tendens, der vil forsvinde.

”Jeg går lige hjem og tænker over det”

En branche, der oplever at kunderne ofte søger råd i butikken, men køber på nettet, er elektronikbranchen.

Ifølge landechef hos HIFI Klubben, Henrik Wieben, kommer kunder dagligt for at få en demonstration uden at købe produktet i butikken.

- Vi oplever en stadig stigende tendens til, at forbrugerne køber deres elektronik på nettet, også nogle gange i andre webshops end vores. Sådan er udviklingen, og den kan vi ikke gøre så meget ved. Men det er klart, at det selvfølgelig får os til at gøre en ekstra indsats for at give en rigtig god kundeoplevelse i butikkerne, så kunderne får lyst til at købe produktet med det samme, siger Henrik Wieben.

Læs: Shopper du on- eller offline?

Bastryk og gåsehud skal sælge i butikken

Derfor har HiFi Klubben det seneste år investerer massivt i digital transformation, der skal forandre kædens 99 butikker til showrooms, hvor kunder kan mærke bastryk og få gåsehud.

- Vi tror på de fysiske butikker, men de skal have en ny rolle i fremtiden. De skal i højere grad være showrooms, hvor medarbejderne præsenterer vilde lydoplevelser, vejleder kunderne og herefter hjælper dem med at bestille over nettet. Samtidig er vi ved at skabe et digitalt univers, som fortæller meget mere om, hvad vi står for, fortæller Christoffer Arensbach, CEO i HiFi Klubben.

Trods stigende onlinehandel foretrækker knap halvdelen af danskerne stadig de fysiske butikker, hvor de kan få rådgivning og blive inspireret på en måde, som ikke sker i samme grad online. Samtidig er de fysiske butikker, ifølge Jens Neustrup Simonsen, vigtige at bevare, fordi de kan skabe loyalitet og tillid.

- Tendensen er jo ret tydelig: Vil man overleve som butik i dag, skal man indrette sig efter den ændrede kundeadfærd. Det behøver ikke at betyde, at vores handelsgader lige om lidt ligger øde hen, for der findes rigtigt mange gode eksempler på, at man sagtens kan drive god forretning ved at skabe unikke kundeoplevelser i de fysiske butikker, der gør, at man også køber varen det samme sted online, siger Jens Neustrup Simonsen.

Læs: For få gode købsoplevelser

Klar til kamp mod Amazon

I HiFi Klubben skal kasseapparater på sigt ud af butikkerne og de lokale lagre minimeres, så der bliver mere plads til lytterum og oplevelser. Varerne skal i stedet sælges via HiFi Klubbens hjemmeside - også inde i butikkerne.

For at motivere salgsmedarbejderne til at skabe gode kundeoplevelser har HiFi-klubben valgt at fordele al onlineomsætning ud på butikkerne, så onlinesalget i fx Odense tilfalder den fysiske HiFi-butik i Odense. På den måde kanaliseres salget ud til de butikker, hvor sælgerne i mange tilfælde har været med til at inspirere og rådgive kunden til købet.

HiFi Klubbens digitale rejse skal gøre virksomheden kampklar til de store internationale kæder indtog i Danmark. Ikke mindst internetgiganten Amazon.

–Vi er ydmyg overfor Amazon, men ikke bange. Vi kan tilbyde noget helt andet, end de kan. Vores sælgere elsker virkelig musik og god lyd, og passionen ude i butikkerne er vores helt store styrke. Denne ekspertise skal vi have til at skinne igennem på alle platforme, siger Christoffer Arensbach, CEO i HiFi Klubben.

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

0 Kommentarer

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Kommentarerne bliver offentlig tilgængelige og kan fremsøges via en søgemaskine, så undgå personfølsomme oplysninger.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.