Dit CV skal besvare 2 spørgsmål

Der findes et hav af tips om det perfekte CV. Men skåret ind til benet skal dit CV blot besvare to simple spørgsmål

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

En google-søgning afslører hurtigt et væld af genveje til, hvordan du skriver det helt perfekte CV - og med god grund. CV’et er dit vigtigste våben i jobsøgningskampen, da det tit er det første, og nogle gange det eneste, arbejdsgiveren ser på, før de vælger, hvem der slipper gennem nåleøjet.

Når jeg som leder gennemgår en bunke CV’er, er det vigtigste dog, at jeg hurtigt får svar på:

1. Kan du løse opgaven?

2. … og gider jeg og mit team arbejde sammen med dig?

Første spørgsmål knytter sig til dine kompetencer. Det andet handler om dig som person. Derfor er det utrolig vigtigt, at du både giver svar på, hvad du kan, og hvem du er.

Overbevis mig på få sekunder

I min tid som leder har jeg konstateret én ting. Det tager sjældent mere end 10 sekunder at skanne et CV, så sørg for at være skarp og konkret.

I første omgang kigger en arbejdsgiver på helhedsindtrykket, dit foto, din overskrift og seneste ansættelse – altså hvem du er, og hvad du kan. At CV’et er grafisk lækkert og overskueligt giver modtageren lyst til at læse videre, hvorimod et gnidret CV med lille skrifttype og uden grafiske effekter nemmere bliver overset.

Hvis du kommer igennem nåleøjet, er det først nu, luppen findes frem, og CV’et nærlæses for at se, hvilken uddannelse du har, din ansættelseshistorik og hvilke resultater, du har opnået. Først derefter læses ansøgningen.

Jeg har frasorteret mange CV’er, fordi de har manglet beskrivelser af konkrete resultater. Sørg derfor for at målrette dit CV mod den virksomhed, du søger hos. Send ikke det samme CV igen og igen. Overvej hvilke succeser, der er væsentlige at fremhæve i dette fora og fortæl om dem så konkret muligt.

Mange glemmer noget så banalt som at lave en rammende overskrift øverst i CV’et. Den skal fortælle lidt om, hvem du er, og hvorfor din kommende arbejdsplads skal have lyst til at arbejde sammen med dig. Det handler om at skabe interesse og motivation til at læse CV’et grundigt.

Tænk på det sådan her: Hvis du var en film – hvordan ville du så lave en beskrivelse, der skulle få mig til at se den? Din overskrift og dine konkrete resultater er det, der skiller dig ud fra mængden.

Læs: Skriv en motiveret ansøgning

Bak buzzwords op med eksempler

Er du energisk, struktureret, omgængelig, pligtopfyldende eller noget helt femte, så skriv det gerne i din overskrift eller under dine personlige kvalifikationer. Du skal ikke være bange for at bruge populære buzzwords, så længe du kan bakke dine påstande op med eksempler. Hvis du ikke kan beskrive, hvordan du er energisk, struktureret og pligtopfyldende, så klinger ordene hult.

Har du eksempel fremhævet, at du er kreativ og god til at se løsninger, så fortæl om dengang du øgede salget med fem pct. ved at revidere og omlægge virksomhedens salgsstrategi. Hvis du har solgt dig selv som en teamplayer så fremhæv en situation, hvor du gjorde det ekstra for at opgaven i fællesskab blev løst på bedste vis.

Vil du også have inspiration til at skrive en motiveret ansøgning, så læs mine tips her.

Læs: 10 tips til din næste jobsamtale

Tag det næste skridt

Mangler du mere inspiration til, hvilke informationer dit CV og din ansøgning skal indeholde, kan du downloade vores karrierehåndbog eller få personlig sparring.

Tipsene er leveret af Kasper Rubæk, CCO i Business Danmark og ansvarlig for foreningens jobsparring. I en serie artikler vil han fodre dig med gode råd til, hvordan du sammensætter et appetitvækkende CV og en målrettet ansøgning, og hvordan du runder af med den succesfulde jobsamtale. Du kan trygt følge rådene fra Kasper Rubæk, som selv har ansat mere end 500 forskellige mennesker og ydet rådgivning omkring ansættelsesprocesser.

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

1 Kommentar

  • Flemming Pedersen, Rapportér som upassende

    Hej Kasper Har du tid til en lille snak i morgen torsdag d 31/10-19 på et tidspunkt du helt selv bestemmer. Skriv gerne på mailen inden. Jeg har virkelig brug for din hjælp Venlig hilsen Flemming Pedersen

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Kommentarerne bliver offentlig tilgængelige og kan fremsøges via en søgemaskine, så undgå personfølsomme oplysninger.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.