B2B boomer online

Dansk B2B-markedsplatform online er i kraftig vækst og skaber store muligheder for eksport - benyttes nu af virksomheder i 28 lande

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

B2B rykker online i rivende hast, og i USA er markedet allerede dobbelt så stort som B2C. Det skyldes, at online er en hurtig, nem, sikker og overskuelig måde at handle på - og er derfor også i hastig fremmarch, når professionelle handler sammen.

- I 2017 vil amerikanske B2B-virksomheder købe halvdelen af deres varer online, og 75 procent af alle amerikanske B2B-købere mener, at det er nemmere at handle på en e-website end via en sælger. Europa begynder at komme godt efter det.

Det siger adm. direktør Birthe Udsen, StockonDeals, med henvisning til analyser fra Forrester Research og retailresearch.org.

Danske StockonDeals.com var i 2014 den første herhjemme til at lancere en rendyrket B2B online markedsplads med fokus på køb og salg af overskudsproduktion. Nu har virksomheden lanceret en udvidet løsning, hvor producenter, grossister og kæder kan handle med deres fulde sortimenter og på den måde hurtigt og økonomisk komme ind på nye markeder.

Dermed kan brugerne af platformen komme med på udviklingen inden for B2B online handel, der kommer til at gå rigtigt stærkt.

- En væsentlig grund til hastig vækst er reduktion af omkostninger for B2B-virksomhederne. Erfaringerne viser besparelser på 50-90 pct. af salgsudgifterne ved at flytte online. Knap 50 pct. af B2B-indkøberne er vokset op med internettet, og de forventer, at handlen foregår online, siger Birthe Udsen og fortsætter:

- Ydermere foretrækker 93 pct. af køberne at handle online, når de ved, hvad de skal have.  Derfor er europæiske B2B-virksomheder nu for alvor er ved at få øjnene op for mulighederne ved online handel, og allerede nu anvendes StockonDeals' platform af virksomheder i 28 lande.

Birthe Udsen forklarer, at for B2B-virksomheder er det altafgørende, at der ikke skabes kanalkonflikter. De går online for at skabe forretningsmæssig succes i det hastigt voksende marked både med egne og nye kunder.

- Derfor har virksomhederne på platformen direkte adgang til et antal registrerede professionelle købere og sælgere fra kæder, producenter, indkøbsforeninger mv. i hele Europa. Produkterne kan blive handlet til en fastlagt pris eller via bud. Sælger kan selv sætte en minimumspris og samtidig fastlægge, hvilke markeder produktet må udbydes på, så virksomhederne undgår kanalkonflikter. Desuden kan der etableres individuelle marketing-aktiviteter på sitet.

De primære fokusområder er fødevareindustrien, forbrugerelektronik, gør det selv-produkter og industri. StockonDeals tager et honorar på en vis procentdel af salgsprisen, og det er inkluderet i salgsprisen på sitet.

Stockondeals.com blev etableret i 2013 og har 10 ansatte. Bag virksomheden står en række erfarne danske erhvervsfolk og venturefonden Capnova. Læs mere her.

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

0 Kommentarer

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Kommentarerne bliver offentlig tilgængelige og kan fremsøges via en søgemaskine, så undgå personfølsomme oplysninger.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.