Konkurrencebegrænsende jobklausuler er en hæmsko for lønmodtageres mobilitet på arbejdsmarkedet - og kan i visse tilfælde direkte forhindre personer i at arbejde inden for deres fagområde.
Men man kan selv gøre en indsats for at minimere eller helt undgå de ubehagelige følger af jobklausuler.
En kundeklausul er en bestemmelse, der forbyder/begrænser din mulighed for at have erhvervsmæssig kontakt med virksomhedens kunder eller andre forretningsforbindelser i en fastsat periode efter ansættelsens ophør.
En konkurrenceklausul er en bestemmelse/aftale, der begrænser din mulighed for ansættelse i en bestemt type virksomhed eller branche efter at arbejdsforholdet med nuværende arbejdsgiver er endt.
Business Danmark anbefaler, at du
- ikke underskriver nogen form for klausul. Det gælder både kunde-klausuler, konkurrenceklausuler og medarbejderklausuler.
- forsøger at begrænse klausulerne mest muligt - både tidsmæssigt, geografisk og produktmæssigt.
Ved tidsmæssigt menes, at du ikke bør binde dig i længere perioder - og ved geografisk, at du ikke bliver forhindret i at sælge et tilsvarende produkt i et andet distrikt eller anden del af landet. Med produktmæssigt menes, at en sælger, der f.eks. har siddet i "afdelingen for søm og skruer" hos en arbejdsgiver, ikke behøver være begrænset hos en ny arbejdsgiver i forhold til at sælge andre produkter til de samme kunder, som tidligere. - sikrer dig kompensation for de begrænsninger, du påtager dig.
Under alle omstændigheder råder vi dig til at kontakte Juridisk Service, før du underskriver en klausul eller en ny ansættelseskontrakt.