Lykkelig på 10 minutter

Få energi til at tackle livets skyggesider. Det kræver blot, at du dvæler ved hverdagens lyspunkter i 10 minutter

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

Positiv psykologi er ikke en mirakuløs lykkekur, men det giver de negative tanker modspil, fastslår Nadia Holmgren, socialpædagog, foredragsholder og blogger på Familieflow.dk.

- Positiv psykologi tryller ikke irritationsmomenterne og problemerne væk. Bestemt ikke. Og det skal den heller ikke. Men det giver en anden balance. Det tunge og negative bliver mindre dominerende og dermed mindre drænende. Det giver mentalt overskud til at gå i krig med problemerne på en konstruktiv og effektiv måde, siger hun.

- Forskningen antyder, at vi ikke kan nøjes med et 1:1 forhold mellem positivt og negativt for at være i balance. Snarere et 3:1 forhold. Vores hjerner er nemlig udstyret med en bias, der giver farer og negativitet forrang, så vi har brug for en overvægt at positive følelser og tanker for at modsvare vores evolutionære arv.

Nadia Holmgren

Med udgangspunkt i positiv psykologi deler Nadia Holmgren ud af viden og værktøjer om trivsel i familie- og arbejdslivet.

- Verden er fuld af fejlfindingsstrategier. Og vi er alle sammen verdensmestre i at vide, hvad vi ikke kan, ikke tør og ikke vil. Det behøver jeg ikke bidrage yderligere til.

- Jeg er i stedet optaget af at undersøge og lære af det, der virker. Jeg har fantastiske erfaringer med, at positiv psykologi både øger trivsel og performance, siger hun.

Prøv lykkeøvelsen

Det grænseløse arbejdsliv, hvor vi er på døgnet rundt, er en realitet i mange familier. Nadia Holmgren anbefaler, at du og din partner i 14 dage før sovetid bruger 10 minutter på øvelsen nedenfor. Lav eventuelt også øvelsen i alderstilpasset udgave sammen med dine børn som del af putteritualet.

- Det er min familieversion af en meget veldokumenteret lykkeøvelse, som har vist sig at have imponerende effekter over tid. Resultaterne er gode, fordi metoden lærer vores hjerner at lede efter de gode, konstruktive og energigivende følelser og oplevelser. Når vi aktivt leder efter dem i hukommelsen, træner vi hjernen og styrker vores modstandskraft overfor kommende udfordringer, siger hun.

  • Nævn tre gode ting, som er sket i dag, fx noget der er gået godt, som har gjort dig glad eller givet dig en god fornemmelse.
  • Fortæl om hver oplevelse og om din egen rolle i dem.
  • Overvej, om der også er andre end dig selv, der fortjener en taknemmelig tanke i forbindelse med oplevelserne.
  • Nævn hvilke personlige styrker eller egenskaber du selv havde i spil.
  • Byt, så I begge får nævnt tre gode ting.

Drop positivitetspres

Nadia Holmgren advarer dog mod den stigende positivitetspres på arbejdsmarkedet.

- Flere og flere mennesker føler et stort pres på jobbet og har en oplevelse af, at det ikke er velset at fokusere på problemerne eller at sige, at man har det skidt eller er stresset. Det svarer til at smøre et lag glasur henover problemerne. Hvis man i en virksomhed har etableret en sådan kultur, er man virkelig i gang med at modarbejde sig selv, og det har intet med positive psykologi at gøre, siger hun.

- Hver gang jeg møder kritik af den positive psykologis metoders, bunder det i denne misforståelse. Men det er indlysende, at man hverken kan eller skal tvinge mennesker til at være positive eller tie problemerne ihjel. Det er direkte kontraproduktivt og fremmer blot negativitet, modstand, ubehag, stress samt følelsen af ikke at være autentisk.

Hun anbefaler ledere, at stimulere det energigivende og det meningsfyldte, som fremmer flow og kreativitet, så der er ressourcer til at tackle svære opgaver og problemer. Det handler for lederen især om at;

  • kunne arbejde med medarbejdernes styrker,
  • formulere klare mål og have styr på, hvordan man styrker motivationen,
  • fremme en dynamisk struktur og flow i arbejdet,
  • have klare roller, så alle ved hvad de skal, og sikre at medarbejderne arbejder med det, som giver dem mest mulig energi, glæde og begejstring,
  • være ægte anerkendende – dvs. at man ikke siger ”jeg hører, hvad du siger” for dernæst at underkende personen med sine handlinger.

5 afslapningstips og 5 fælder

Er du presset på tid eller tynget af negative tanker, har Nadia Holmgren fem bud på aktiviteter, som får din hjerne til at koble af. Det mest effektive er:

  1. Sport og motion.
  2. Sociale aktiviteter.
  3. Hobbies, som du mestrer - byg en carport, strik en sweater mv.
  4. Afslapning – fx mindfullness, meditation mv.
  5. Frivilligt arbejde.

Fem ting, der gør det svært at slappe af:

  1. Tidspres – når du oplever at have for lidt tid til dine arbejdsopgaver.
  2. Arbejdspres – når du har for mange arbejdsopgaver, du ikke kan afslutte, før du går hjem.
  3. Sociale udfordringer på jobbet eller i privatlivet.
  4. Manglende motivation og passion kan gøre arbejdet til en tung byrde.
  5. Negative følelser, fx vrede, tristhed, sorg, irritation osv.

Nadia Holmgren er socialpædagog, coach og færdiggør p.t. sin kandidatgrad i pædagogisk psykologi. På Familieflow.dk blogger hun om positiv psykologi, præstation, arbejdsglæde, moderne familieliv og personlig ledelse.

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

2 Kommentarer

  • nepo znat, Rapportér som upassende

    Der er da så meget løgn i hele denne artikel og når kilden er et erhvervsblad gør det artiklen bestemt ikke mere troværdig.

  • Jan Mathiasen, Rapportér som upassende

    Jeg kan kun give Nadia ret i alt. Fint at få det sat på tryk

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Kommentarerne bliver offentlig tilgængelige og kan fremsøges via en søgemaskine, så undgå personfølsomme oplysninger.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.