Vil du i headhunterens søgelys?

LinkedIn hitter blandt headhuntere. Men det kræver en toptrimmet profil, hvis du vil med til jobfesten. 3 ting skal sidde lige i skabet

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

Sociale medier, især LinkedIn, er blevet et af de vigtigste værktøjer i jagten på nye interessante medarbejdere. En jagt, som snerper til. For ifølge fagforeningen Business Danmark har virksomheder og headhuntere særdeles svært ved at finde de rette jobkandidater.

Vil du lokke headhunteren ud af busken, ja så skal du lægge lidt lokkemad ind på din profil.

Når Naja Nastaran Jeloudar, teamleder hos Randstad, søger jobkandidater på LinkedIn, er hendes blik stift rettet mod tre ting.

- Vigtigst af alt er, at din profil-overskrift hænger tæt sammen med dit resume og CV, siger hun.

Overskriften giver adgang til jobfesten

Når din profil forhåbentligt dukker op i headhunterens søgning, er dit bedste våben straks at fange opmærksomheden med en knivskarp overskrift, som vises sammen med dit navn og billede.

Ifølge Naja Nastaran Jeloudar skal din overskrift tjene to vigtige funktioner:

  1. Den skal favne bredt, så du ender i flest mulige søgninger
  2. Den skal friste til at læse videre

- Udgaver af en salgstitel kommer i mange forskellige afskygninger. I stedet for blot at skrive key account manager, så skriv også noget bredere såsom ”værdibaseret eller opsøgende salg”. På den måde rammer du bredere og ender i flere søgninger, hvor dine kompetencer kan blive fundet relevant.

Så selvom du i dag er key account manager, og søger et job på samme niveau, kan du sagtens bruge brede termer som ”værdibaseret salg”, fordi det på en gang siger noget om, hvordan du arbejder og samtidig gør det let for headhunteren at søge dig under emnet ”salg”.

- Overskriften uddybes i dit resume, hvor du gerne må blive mere specifik om, hvem du er og hvad du kan. Resumeet er jo her, hvor du rigtig kan fange læserens interesse, mens overskriften nærmere fungerer som teaser.

Mange nævner også i profil-overskriften, hvilken virksomhed de arbejder i eller deres branche. Det gør det let at blive fundet af både potentielle kunder og headhuntere, som søgere kandidater inden for specifikke brancher.

Du kan for eksempel skrive: Erfaren KAM, arbejder med værdibaseret salg af medicoudstyr i virksomheden XX.

Men, hvad skriver du så, hvis du pt. er uden for jobmarkedet som ledig eller nyuddannet? Det har karrierestrateg og coach i Business Danmark Sparring, Lise Vestergaard, et bud på.

- Kan du ikke knytte dine kompetencer til et nuværende job, bruger du et lille kunstgreb. Vær fremadrettet ved at fokusere på dine evner og dit potentiale frem for din historik. Find et tillægsord og hvad du gerne vil arbejde med. Skriv for eksempel: Talentfuld marketingsassistent, Erfaren salgskonsulent eller Talentfuld salgschef, alt efter hvad der matcher din tidligere erfaring og dine jobønsker, siger hun.

Gratis webinar: Personlig branding

Resumeet gør dig interessant

Nu har du fanget headhunterens opmærksomhed. Så gælder det om at fastholde interessen med et fængende resume, hvor du kort fortæller om dine evner og succeser, påpeger Lise Vestergaard.

- Resumeet skal differentiere dig fra alle de andre jobkandidater, der bruger de samme ord som dig i profil-overskriften. Det er her, du skal give læseren indsigt i, hvad du er for en slags medarbejder ved at fortælle, hvilken succeser du har skabt, hvordan du gjorde det og i hvilken virksomhed, branche og marked.

Hun anbefaler, at du i resumeet skriver tre korte afsnit på 3-5 linjer hver. Udvælg de ord, der bedst brander dig som fagperson.

1. Udfold, hvad du kan, din tyngde og din passion

For eksempel: På baggrund af mange års erfaring med salg på KAM-niveau i flere internationalt førende medicinalvirksomheder har jeg dyb indsigt i og menneskelig forståelse for, hvordan X gør størst mulig gavn for patienter og sundhedssektoren.

2. Vis dine resultater med et konkret eksempel

For eksempel: En af mine største sejre var, da jeg stod i spidsen for at udrulle vores nye præparat X world wide, som forebygger den udbredte dødelige sygdom Y. Vi opnåede…

 3. Fortæl, hvordan du opnår dine resultater

For eksempel: Den succesfulde udrulning understregede at tillid, kulturforståelse og klar kommunikation er vigtige styringsredskaber for at opnå stærke resultater i en international koncern. 

Naja Nastaran Jeloudar fra Randstad understreger vigtigheden af at vedligeholde resumeet.

- Resumeet skal altid stemme overens med, hvad du har stående under din erfaring. Hav derfor aldrig noget stående i dit resume, som du ikke har angivet på dit CV.

Hendes vigtigste råd er således, at du sørger for at opdatere din profil. En opdatering er relevant, så snart du oplever ændringer såsom ny uddannelse, nyt job eller andre faglige skift, som du ønsker, skal være en del af dit personlige brand.

Dit LinkedIn-CV skal gøre dig uimodståelig

Fænger dit resume vil headhunteren scrolle ned i din jobhistorik. Set med headhunterøjne er det vigtigt, at dit LinkedIn-CV er gennemsigtigt.

- Du må ikke efterlade gabende huller, når du noterer din erfaring på LinkedIn. Så vil jeg og arbejdsgiveren undre os over, hvad du foretog dig i den periode, siger hun og uddyber.

- Hvis du af en eller anden grund har været uden arbejde i 1 eller 2 år, så skriv hvorfor. Var du jobsøgende, så skriv det. Var du på en lang oplevelsesrejse, så skriv det. Det er langt bedre end huller.

Ifølge Lise Vestergaard fra Business Danmark behøver dit CV på LinkedIn ikke være en kopi af det, du har liggende hjemme på computeren. På LinkedIn skal du fokusere på dine seneste job.

- Uddyb dine tre seneste job ligesom i resumeet: Hvad var din udfordring? Hvilke resultater skabte du? Hvordan skabte du dem? Job, der ligger længere end 10 år tilbage, kan du så til gengæld holde på 1-2 linjer.

- Tænk grundigt over, hvordan du vil præsentere dig selv og find så de ord og eksempler, som bedst understøtter præcis det billede, siger hun.

Slå en simpel funktion til på din profil

Efter du har trimmet din profil, så husk at tjekke, at du har sagt ja til at modtage interessante jobtilbud. Det gør du under dine profilindstillinger.

Headhunterne, som du forsøger at tiltrække, vil næsten altid være betalende bruger af LinkedIn Recruiter. Og netop denne gruppe vil være interesseret i dine karriereønsker, så de kan matche dig med den rigtige virksomhed.

For at blive kontaktet af rekrutteringsfolk, bliver du nødt til at skilte med, at du er på markedet. LinkedIn vil sortere de Recruiter-brugere fra, der arbejder i din virksomhed eller tilknyttede, så chefen og kollegaerne ikke støder på dig.

Læs: Bliv headhuntet i hemmelighed

Vil du være ekspert i LinkedIn?

Vi har samlet vores bedste LinkedIn råd til dig, der arbejder med salg og marketing. Vores gratis e-bog guider dig gennem the basics og hjælper dig med, hvordan du eksempelvis arbejder med social selling på LinkedIn.

Hent vores gratis e-bog og få toptunet din personlige profil.

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

0 Kommentarer

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Kommentarerne bliver offentlig tilgængelige og kan fremsøges via en søgemaskine, så undgå personfølsomme oplysninger.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.