Headhuntere jager dygtige sælgere

Manglen på dygtige sælgere er netop nu rekordhøj. Det har fået headhunterne ud af busken. Se, hvad du kan gøre for at blive jobspottet

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

Der er godt nyt, hvis du savner nye karriereudfordringer.

Manglen på kvalificerede sælgere er i eksplosiv vækst og på højeste niveau i 10 år, viser nye tal fra Business Danmarks salgsbarometer.

Siden 2017 er andelen af virksomheder, der har svært ved at finde det rette salgspersonale, næsten fordoblet fra 33 til 62 pct. Men selv om salgsstillinger, ifølge rekrutteringsselskabet Randstad, er i top fem over nyopslåede jobs, har det ikke lokket sælgerne ud af busken og i gang med jobsøgningen.

Hver fjerde i salg og marketing ser sig som aktiv jobsøgende, men det stiller ikke virksomhedernes sult efter nye medarbejdere. Det har løftet andelen, der er forsøgt headhuntet, til nye højder. I 2018 blev 66 pct. af Business Danmarks medlemmer opsøgt af en headhunter eller forsøgt hentet til en ny stilling, mod kun 57 pct. året før.

Din LinkedInprofil skal sidde i skabet

- LinkedIn har bare gjort det nemt og bekvemt at vente på det gode jobtilbud. Så sociale medier har uden tvivl ændret vores jobsøgningsmønster og gjort os lidt mindre risikobetonede. Ved at vente på det gode jobtilbud sætter du jo ikke så meget på spil og står i en gunstig forhandlingssituation, siger landsformand i fagforeningen Business Danmark, Jens Neustrup Simonsen.

- Men vil du selv sætte kursen for din karriere, er det nødvendigt at være opsøgende. Også selv om der i dag stilles højere krav til kvaliteten af dit materiale og du må forvente at lægge flere kræfter i din jobsøgning end tidligere.

Men selv på LinkedIn kommer de bedste jobtilbud sjældent af sig selv. Vil du tiltrække de rette headhuntere, skal du allerførst sikre, at du er er nem at finde. Se, hvordan du gør. Dernæst skal du i arbejdstøjet og finpolere din profiltekst og dit resume og cv. Se, hvordan du gør.

Du skal være strategisk og digital

Men ikke alle typer sælgere er lige ombejlet, fastslår Jens Neustrup Simonsen, der ser, at salgsrollen er under radikal forandring.

- Kunder kan i dag godt selv researche og købe på nettet. Så det er ikke længere nok, du kan sælge. Du skal kunne udvikle både din og kunden forretning. Det kræver dyb indsigt i strategi, data og teknologi. Kan du ikke skabe selvstændig værdi gennem din viden og løsninger, er du blot et fordyrende, undværligt led, siger han.

For at styrke medlemmernes strategiske og digitale kompetencer har Business Danmark etableret videreuddannelsen Sales & Customer Development, seminarrækken Marketing Update og er partner på forskningsprojektet Morgendagens Salg, der skal give ny viden og værktøjer til virksomhedernes salgsafdelinger.

- Salg er blevet alt for komplekst til, at salg og marketing kan løfte opgaven alene. Det kræver, vi gør op med silotænkningen i salg, marketing, kundeservice, produktion, logistik og økonomi og i stedet designer sammenhængende kunderejser. Det kræver et helt andet mindset og kompetencer.

Læs: Vil du i headhunterens søgelys?

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

0 Kommentarer

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Kommentarerne bliver offentlig tilgængelige og kan fremsøges via en søgemaskine, så undgå personfølsomme oplysninger.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.