5 ting giver dit content værdi

Vi sprøjter indhold ud på sociale medier som aldrig før. Men meget af det er ubrugeligt. Gør din indholdsplan relevant for modtageren

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

Vær på. Konstant. Det har længe været normen for både private og virksomheder på sociale medier. Tag bare markeringen af Valentinsdag. Her forsøger mange virksomheder desperat at presse kærlighedsfesten ind i deres indhold. Skidt være med om budskabet så lige spiller sammen med virksomhedens produkter.

Head of content & brand activation hos reklamebureauet Advice, Rikke Østergaard, opfordrer virksomhederne til at gå i front og producere begavet indhold, der rent faktisk giver brugerne værdi.

- Vi slynger om os med content, fordi vi tror, vi skal dække alle vores kanaler og målgrupper på alle tidspunkter af døgnet. Det er helt misforstået. Det har den konsekvens, at 60 procent af alt det indhold brands producerer opfattes som enten dårligt, irrelevant eller ubrugeligt, sagde hun ved et foredrag for medlemmerne af fagforeningen Business Danmark. Se det her

- På den ene side er sociale medier blevet vores indgangsvinkel til verden. På den anden side har vi lav tillid til det, vi ser, hører og læser i vores feed på Facebook og Twitter. Det placerer et stort ansvar hos os kommunikatører i salg og marketing, da vi skal give folk den viden og information, de efterspørger og samtidig skabe resultater for vores virksomhed.

- Som jeg ser det, er grunden til, vi bliver ved med at lave dårligt content, at sociale medier er bygget op med et mål for øje. At folk skal engagere sig. Så skeler vi mindre til, om det vi spreder er korrekt, skaber værdi eller er relevant for målgruppen – så længe de belønner os med et like eller en kommentar.

Sociale medier ændrer kravene til godt indhold

For rigtig mange er sociale medier blevet den primære kanal til viden, nyheder og underholdning. Det er en ret stor forandring, fordi det betyder, at vores content nu skal kunne meget mere.

- Kravene til content har ændret sig. Sociale og digitale medier har sat nogle forventninger hos vores målgruppe, som vi bliver nødt til at indrette os efter. De vil have engagerende, aktuelt og målrettet indhold, så vi må i højere grad fokusere på, hvordan vi skaber mere kvalitet og mindre kvantitet, siger Rikke Østergaard.

Og det er der i den grad brug for. Den store mængde content betyder, at modtageren skal navigere rundt i flere budskaber end nogensinde. Vi bliver overvældet af så mange budskaber, at det er ligesom at drikke vand af en åben brandhane, påpeger Rikke Østergaard.

Sådan skaber du god content

Velskrevet, relevant og interessant er nøgleord i godt content, som giver modtageren lyst til at se, høre, læse og engagere sig. Rikke Østergaard giver her 5 bud på ting, du skal overveje, hver gang du laver indhold.

Kvalitet fremfor kvantitet
Det første skridt er banalt, men ofte overset. Spørg altid dig selv ”Hvorfor er det egentlig, vi laver det her? Hvilken betydning har det for min virksomhed og hvordan modtageren opfatter os?”. Kan du ikke svare på de spørgsmål, så skal du ganske enkelt droppe indholdet, så du ikke fylder op i statistikken med ubrugeligt indhold.

Udpeg i stedet emner som din virksomhed skal være kendt for og forfølge dem over tid. Skal dine følgere for eksempel huske dig som spydspids inden for digital transformation, så lav et strategisk spor, som udelukkende udfolder historien om, hvor dygtige I er og den forskel I gør for kunderne.

Medieformat er vigtigere end du tror
Video, livestreaming, 3D billeder. Der opstår hele tiden nye medieformater. Selvom det føles uvant, så kast dig hurtigt ud i det. Også selv om du ligner en glad amatør. For når de nye formater lanceres, hjælper platformene successen på vej ved at forære dig ekstra rækkevidde. I starten er brugerne også langt mere nysgerrige og tilgiver, at du eksperimenterer lidt.

Personlighed skaber engagement
Content har i mange tilfælde erstattet den menneskelige interaktion, og kundeservice er i dag ofte en chatbot eller en fin hjemmeside med svar på de 15 mest stillede spørgsmål. Vi mennesker hungrer efter kontakt med rigtige mennesker. Overvej derfor, at bruge influencers, som kan styrke troværdigheden forbundet med dit indhold og prioriter community management.

KPI’er skaber resultater
Vi glemmer tit KPI’erne, når det kommer til content-produktion. Det er så fristende at måle successen på antallet af likes. Men der er brug for at opsætte reelle målsætninger, som markerer, hvad du egentlig vil opnå med din kommunikation. Sæt mål som konkretiserer, hvorfor du har lavet dem og hvad modtageren skal gøre med dit indhold. Mål hellere på værdi, konverteringsrate, churn og bouncerates, end kliks, reach, impressions og likes.

Genbrug er guld
Mange tænker, at de skal lave noget nyt til alle kanaler. Noget til Facebook, LinkedIn, livestreame, sælgeren, kundemagasinet. Det vi glemmer, når vi producerer til højre og venstre er, at digitale medier ikke er en bog, som læses fra ende til anden. Det samme stykke indhold kan få liv mange forskellige steder.

I stedet for at poste noget nyt på alle kanaler, skal vi lære at bruge indholdet rigtigt og få folk til at se det. Digitale medier er et flow, som målgruppen hopper vilkårligt ind og ud af. Vi skal kigge på vores identitet og spørge os selv ”Hvad er det vi gerne vil ud med?” Er det en kernefortælling, et tema eller en konkret historie? Først her kan vi beslutte os for, hvor det skal bo henne.

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

0 Kommentarer

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Kommentarerne bliver offentlig tilgængelige og kan fremsøges via en søgemaskine, så undgå personfølsomme oplysninger.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.