Vil du have flere ambassadør-kunder?

Dårlig service koster dagligt danske virksomheder kunder. Ny ebog, workshops og firmabesøg sætter nu spot på, hvordan du styrker dit kundefokus

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

Tre ud af fire danskere har undladt at købe en vare eller service på grund af en dårlig kundeoplevelse. Det er den åbenlyse downside på ny undersøgelse fra fagforeningen Business Danmark foretaget gennem Epinion.

Det skrantende serviceniveau bør vække opsigt i danske virksomheder, som i stigende grad må tilpasse sig kundens individuelle behov og tænke kommercielt på tværs af forretningen, hvis de vil overleve i en digital forbundet verden, hvor kunderne har fri adgang til viden, fluks kan dele dårlige brugeroplevelser online og har langt flere valgmuligheder i både ind- og udland, når der skal købes varer og services.

Undersøgelsens upside er til gengæld, at lige så mange belønner en god kundeoplevelse og har givet deres anbefaling videre til andre.

- Kundeoplevelsen er enormt afgørende for, hvor vi handler, så den skal danske virksomheder dyrke i den globale kamp om kunderne. B2B-virksomheder skal bliver langt bedre til at tage kundens briller på, næranalysere alle kundens kontaktpunkter og tilpasse forretningen derefter, siger landsformand i Business Danmark, Jens Neustrup Simonsen.

Sådan skaber du wow-oplevelser - tilmeld foredrag

Oplevelser er en holdpræstation

Og hele organisationen skal involveres for at gøre danske virksomheder mere kundeorienterede.

- Det er lettere sagt end gjort at levere gode 360 graders oplevelser, fordi virksomheder typisk har adskillige berøringsflader med deres kunder. Det kræver ledelsesmæssigt mod til at løsrive sig fra den traditionelle siloopdeling mellem forretningskritiske områder som produktudvikling, marketing, IT, kundeservice og salg, så indsigter og -data kan bringes i spil i alle dele af forretningen og komme kunden til gavn, siger han.

- Vi kommer til at se langt mere teamsalg, fordi der på kundesiden typisk er mange interessenter, og fordi stadig flere virksomheder indser at de forskellige forretningsområder kan byde ind med værdifulde perspektiver på kundernes forretning, siger han.

Skal Danmark blive en førende kundeorienteret salgsnation, kræver det, at virksomheder, uddannelsesinstitutioner og interesseorganisationer trækker i samme retning.  Sammen med DI Handel, virksomheder og eksperter sætter Business Danmark nu turbo på at styrke det gode kundefokus ved at forsyne salgs- og marketingfolk i danske virksomheder med ny viden og værktøjer. Til efteråret planlægger Business Danmark og DI Handel en stor salgskonference, men også i 1. halvår kan du styrke dit og din virksomheds kundefokus gennem:

En sur kunde med en smartphone koster indtjening

Business Danmarks kundeundersøgelse viser, at halvdelen af danskerne laver brugeranmeldelser på tjenester som eksempelvis Trustpilot og at sociale platforme som Facebook og Instagram får stadig større betydning for, hvilke varer og tjenesteydelser vi vælger. Det er også blevet helt almindeligt, at professionelle indkøbere spørger deres omfattende LinkedIn-netværk om erfaringer med forskellige leverandører.

- Word of mouth-begrebet har fået en helt anden betydning, fordi digitaliseringen har givet os alle en megafon, hvor vi kan give vores mening til kende og blive hørt af tusindvis af mennesker. Det gælder ikke kun B2C, også B2B. Det tvinger alle til at tænke langt mere kundeorienteret, fordi både ind- og udenlandske konkurrenter, som står klar til at stjæle kundernes opmærksomhed, siger han.

- Du kan ikke overtrumfe de sociale samtaler med reklamer. Derfor skal virksomheder konstant gøde jorden for de gode kundeoplevelser og få styr på deres digitale aftryk, fordi vi researcher og orienterer os online mere end nogensinde før.

Lige nu kan du også gratis downloade ebog om, hvordan salg og marketing kan designe engagerende kunderejser og levere stærke følelsesmæssige oplevelser.  Så stærke, at de gør tilfredse kunder loyale og de loyale kunder til aktive ambassadør, som skaffer dig endnu flere kunder.

Med udgangspunkt i ebogen - skrevet af J. Christian Andersen fra Relationwise og Thomas Kjær fra Salesculture - stabler Business Danmark to arrangementer om kundeoplevelser på benene i april øst og vest for Storebælt.

Kunder: For mange ligegyldige købsoplevelser

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

0 Kommentarer

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Kommentarerne bliver offentlig tilgængelige og kan fremsøges via en søgemaskine, så undgå personfølsomme oplysninger.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.