Vi har mest fidus til danske virksomheder

Der er håb for dansk detailhandel trods rygter om Amazons indtog. Nethandlen er nemlig stadig beskeden og forbrugertilliden til danske sites størst

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

Under den lange nedtælling til e-handelsgiganten Amazons indtog på det danske marked, har det ikke skortet på rædselsscenarierne for detailhandlen og webshops i Danmark.

Selv om det danske marked er Amazon-modent med en it-vant befolkning og uden store lokale konkurrenter, vil den globale digitale markedsplads Amazon i en dansksproget udgave næppe lægge butiksstrøgene ødede, hvis man skal tro analyse fra Dansk Erhverv.

Årsagen er enkel. De fysiske butikker er nemlig fortsat danskernes foretrukne butiksvindue, om end nethandlen år for år tager en større bid af kagen. I 2018 købte forbrugerne varer for over 400 milliarder kroner i Danmark, og kun 10 ud af 100 kroner blev soldet op online.

På baggrund af tyske erfaringer vurderer Dansk Erhverv, at Amazon med et indtog på det digitale detailmarked næppe vil kapre mere end 12 milliarder af varesalget online, svarende til 3-4 pct. af det totale salg.

Mange støtter bevidst danske butikker

Dansk detailhandel kan også glæde sig over resultaterne af en forbrugerundersøgelse lavet for fagforeningen Business Danmark. Her svarer 62 pct. af de danske forbrugere, at de helst vil shoppe online på danske hjemmesider - overvejende fordi de hellere vil støtte og har større tillid til en dansk virksomhed fremfor en udenlandsk.

Danskernes præference for virksomheder med rod i Danmark handler ikke kun om nemhed og nærhed. Det er også båret frem af et stigende fokus på etik, brug af kundedata, skattely og bæredygtighed, vurderer formand for Business Danmark, Jens Neustrup Simonsen.

- Vi vil med sikkerhed se onlinehandlen vokse totalt set, men forbrugerne interesserer sig i stigende grad for, hvem der ejer og har deres data og hvad de bliver brugt til. Men også for hvor, hvordan og under hvilke forhold tingene er produceret og om, hvor og hvor meget virksomheder betaler skat og bidrager til at skabe job, vækst og velfærd lokalt, siger han.

Det er kritikpunkter, som Amazon tumler med. Se 1½ times dokumentar på DR TV – Amazon kommer – Verdens største netbutik

Også interessen for detailhandlens betydning for bæredygtigheden af de små lokalsamfund spirer, som modvægt til den identitetsløse digitale markedsplads. I efteråret lancerede Landdistrikternes Fællesråd, Mobilepay og De Samvirkende Købmænd en kampagne, der skal få danskerne til at handle i lokale fysiske butikker for at sikre bæredygtige, attraktive bysamfund.

De største webshops bliver større

Danske virksomheder kommer ikke uden om at afgive en større del af hjemmemarkedet til udenlandske spillere. Siden 2014 er danskernes forbrug i udenlandske webshops steget 84 pct., mens omsætningen i danske webshops er vokset 71%, viser tal fra Foreningen for Danske Internethandel, FDIH. Det bekymrer foreningens adm. direktør i Niels Ralund.

- Den stigende digitale grænsehandel presser virkelig de danske virksomheder, og hvis det fortsætter, risikerer vi at miste arbejdspladser og penge til fællesskabet, siger han i forbindelse med foreningens årlige e-handelsanalyse.

 

Selv om danske forbrugere lægger to kroner i en dansk webshop, hver gang de bruger en krone i en udenlandsk, så domineres de fem mest brugte webshops af udenlandske giganter, mens danske virksomheder sætter sig på de næste fem pladser. I 2018 snuppede de ti største webshops knap hver femte handel på nettet i Danmark. Med Amazons forventelige indtog skal danske virksomheder stramme sig an, siger Niels Ralund.

- Det bliver svært at slå giganterne på prisen, derfor skal de danske netbutikker være helt skarpe på udvalg og service. Heldigvis kan vi se, at de danske butikker generelt bliver rosende omtalt af kunderne. Eksempelvis er nemlig.com den butik blandt de 20 største, som relativt flest vil anbefale til andre.

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

0 Kommentarer

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Kommentarerne bliver offentlig tilgængelige og kan fremsøges via en søgemaskine, så undgå personfølsomme oplysninger.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.