Firmaer forbyder mobilsnak i bilen

Flere firmaer forbyder nu sælgerne at tale i mobil under kørsel. Men hvad med kunderne, kan det overhovedet fungere? Ja det kan det, siger sælger

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

Hos olie- og gasgiganten Total arbejder man med regelsættet ”safety first”, og det afspejler sig i alle kroge af den daglige drift. Ikke kun for de tunge maskiner, der skal opereres med fuld koncentration, men også for koncernens ca. 15.000 sælgere, som hver dag repræsenterer Total på vejene rundt omkring i verden, kommer sikkerheden først.

Derfor er det slut med at ringe til ringe hjem eller besvare opkald fra kunder i firmabilen. Hos virksomheden medfører al form for telefoni under kørsel sandsynligvis en afskedigelse. Area Manager hos Total i Danmark, Morten Salomonsen, ser i dag ingen problemer ved det tiltag, der er nedfældet i hans kontrakt, selv om han var skeptisk til at begynde med

- For at være ærlig, havde jeg mine forbehold i begyndelsen. Når jeg nævner over for andre i branchen, jeg slet ikke må tale med kunder, når jeg er bag rattet, bliver jeg som regel mødt af negative holdninger, fordi mange ikke kan undvære kundekontakten, når de er på farten. Men jeg ser kun positivt på det, fordi jeg ved, at det handler om min sikkerhed, siger han.

Frustrerende, når man ikke kan få fat på kunderne

Ifølge Morten Salomonsen har kundekontakten ikke lidt særligt under tiltaget. Alligevel melder frustrationen sig sommetider, når kunderne eller han selv må ringe forgæves.

- Jeg fortæller altid mine kunder, der er en grund, når jeg ikke svarer. Det er de aldrig uforstående over for, men selv kan jeg godt mærke frustrationen melde sig en gang imellem, når kunden og jeg ender med at ringe forbi hinanden.

For at aflaste sælgeren er det derfor afgørende, at organisationsstrukturen afspejler sikkerhedspolitikken, så sælgeren belastes mindst muligt, når opkaldende hober sig op, mener Morten Salomonsen.

- Det er helt centralt, at vi har et center, vi kan henvise kunderne til, hvis de skal have ekspederet en ordre hurtigere, end vi kan, når vi er på farten. Men det fungerer hos os, fordi det er, sådan virksomheden er indrettet. Uden en velfungerende kundeservice ville vi ikke være i stand til at gøre vores job, fortæller han.

Læs: Forstyr ikke, jeg kører bil

Behov for ændringer, hvis mobilsnak skal udfases

Total er dog ikke et enestående eksempel på, hvordan headsets og andre trådløse løsninger måske bliver et levn fra fortiden. I Shell har det siden 2004 været fyringsgrundlag at benytte mobiltelefonen under kørsel.

Og det er heller ikke uden grund, at flere virksomheder skærper deres retningslinjer for mobilsnak. Uopmærksomhed er nemlig en af de helt store dræbere i trafikken. Ved årsskiftet strammede Folketinget loven for brug af håndholdt mobiltelefon under kørsel, så det i dag både udløser en bøde og et klip i kørekortet. En stramning Business Danmark bakker op om.

Men sikkerhedsreglerne hos Shell og Total går skridtet videre for forbyder al mobilsnak. De stramme restriktioner gavner ikke alene sælgerens sikkerhed. Det kan også være med til at lette stressbyrden for den enkelte. Det mener Kenneth Skov Olsen, Offer Deployment Manager i Air Liquide, der inden længe står over for samme mobilpolitik. Derudover er han repræsentant for Business Danmarks arbejdsmiljøpolitiske udvalg.

- Set fra et arbejdsmiljøperspektiv giver det selvfølgelig nogle fordele for sælgerne. Det kan være med til at lette stressbyrden, fordi man simpelthen kan være til stede der, hvor man er. Og så giver det sælgeren bedre mulighed for at forberede sig til det næste kundemøde uden at blive forstyrret af administrative opgaver, siger han.

Men for at lette stressbyrden kræver det i høj grad en omfordeling af arbejdsopgaver og et sikkert bagland. Ellers risikerer tiltaget at få den stik modsatte effekt, mener han.

- Hvis man, som Morten fortæller, ender med at ringe forbi hinanden, kan det pludselig ende med at blive endnu en stressfaktor, fordi man ikke når sine arbejdsopgaver. Hvis projektet skal lykkedes, kræver det organisatoriske ændringer, så sælgeren har et sikkerhedsnet, som de mere administrative opgaver kan falde tilbage på. Hvis vi begynder at revidere arbejdsopgaverne, så kan det måske lykkedes, for det er helt klart et initiativ, der har potentiale, siger han.

Mindre mobilsnak i bilen har størst værdi i byer og på landeveje, hvor der sker flest ulykker.

Indstil din iPhone og undgå forstyrrelser

Vil du selv undgå opkald under kørslen? Så aktiver tilstanden "Forstyr mig ikke under kørslen" på din iPhone. Funktionen slår automatisk til, når du kører og fra igen, når du parkerer bilen.

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

0 Kommentarer

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Kommentarerne bliver offentlig tilgængelige og kan fremsøges via en søgemaskine, så undgå personfølsomme oplysninger.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.