Kunden forventer 6 ting af dig

Lyt nøje til kundens ønsker og forventninger, hvis du vil vækste. Disse seks principper bør styre dit salg, anbefaler Ph.d. i kundeadfærd

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

Ph.d. i kundeadfærd Heidi Boye fra Implement Consulting Group satte ved DI Handels nytårskur ord på de trends, du skal bide mest mærke i, hvis du vil tækkes dine kunder. Brug de seks adfærdstrends som værdikompas og involver hele organisationen - lige fra salg og markedsføringen til it og samarbejdspartnere.

Se mig, hør mig, involver mig

Surprise…vi lever i individualismens tidsalder. Vi indsamler data om vores kunder hver dag gennem deres digitale fodspor og deres feedback. Vi har opdraget forbrugerne til at, de kan kontakte os på alle tænkelige medier 24/7. Det er de udmærket klar over. Derfor forventer de også, at vi som virksomhed bruger deres tilbagemeldinger aktivt. At vi ser og lytter til dem, og ikke mindst reagerer. At følge denne trend kræver en agil virksomhedsstruktur. I skal samle al relevant data og være gearet til at transformere den viden til værdifulde tiltag på kort tid. Derefter skal I kommunikere det ud og derved gøre opmærksom på, at I lytter til jeres kunder.

Vær ærlig over for mig

Fake news, hvidvask af penge og hemmelige søgealgoritmer. Vi oplever i øjeblikket en kæmpe mistillidskrise, fordi kunderne ikke kan gennemskue, hvilken information der er rigtigt og forkert. Derfor er autenticitet en værdifuld handelsvare. Faktisk vil 73 pct. gerne betale mere for et produkt, hvor der eksisterer transparens. Du kan for eksempel skabe transparens i din virksomhed ved at synliggøre, hvordan prisen bliver givet, hvor jeres produkter produceres eller hvordan jeres produktionsprocesser er. På den måde tager I synligt ansvar for, hvordan virksomheden bliver drevet. Det kan være en god ide at starte internt med transparens i værdikæden hele vejen ud.

Mød mig som et menneske

Virksomhederne kører derudad med digitalisering, men det er ikke altid, at kunderne er med. Nogle kunder har brug for at blive mødt af et rigtigt menneske eller i det mindste have en følelse af at blive behandlet som et menneske. Derfor er det vigtigere end nogensinde, at I har fuldt overblik over alle kontaktpunker på kunderejsen, så I kan møde jeres kunders behov både digitalt og på andre måder. Teknologien skal ikke være styrende, men understøtte jeres services.  

Gør det nemt for mig

Fordi vi digitalt er på 24/7, har virksomheder tendens til at tro, at alle kunder vil interagere med dem løbende, og derfor laver mange alverdens bindinger og medlemskaber. Men det ønsker mange kunder slet ikke. 47 pct. af generation Z har aktivt fravalgt produkter eller services, fordi de ikke gad melde sig ind i noget. At tvinge en relation eller binde kunderne til alt muligt er hverken gavnligt for virksomheden eller kunderne. Det handler om at forstå, hvilken værdi I giver kunderne og pakketerer den, så de har let adgang til både at komme ind og ud.

Jeg er en unik kunde

Oplevelsen af, at I kan genkende en kunde, er meget vigtig. Selv efter den første kundekontakt. I har i dag så meget tilgængeligt data, at I hurtigt kan og skal forstå, hvem kunden er og hvad de er på udkig efter. 79 pct. af kunderne forventer nemlig, at du allerede ved det første møde tuner dig ind på dem, så du kan personificere dine produkter og services efter deres individuelle behov.

Team up for min skyld

I kan ikke mestre alle discipliner selv, slutter Heidi Boye. Udviklingen går sindssygt stærkt og virksomheder kan ikke følge med alene. Kunderne forventer nye tiltag, nye produkter… nyt, nyt, nyt. Vejen til nye produkter, markeder og kunder går ofte gennem strategiske partnerskaber, da de færreste virksomheder kan oparbejde specialkompetencer på alle områder.

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

0 Kommentarer

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Kommentarerne bliver offentlig tilgængelige og kan fremsøges via en søgemaskine, så undgå personfølsomme oplysninger.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.