Tilfredse kunder er som et åbent parforhold

Der er ét problem ved tilfredse kunder. Du er langt fra den eneste partner i deres liv. Ny gratis e-bog guider dig i at få flere trofaste kundeforhold

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

Hvem elsker ikke tilfredse kunder? De køber gladelig hos dig og føler sig godt behandlet. Derfor har virksomheder i årevis brugt tilfredshed som pejlemærke i kundeundersøgelser og prognoser for næste års salgsmål.

Der er bare et problem. Et alvorligt et af slagsen. Du har dem nemlig kun til låns. For tilfredse kunder er ikke nødvendigvis mere loyale end, de fluks smutter over gaden, når konkurrenten frister med et godt tilbud. Det er et spørgsmål om tid, før de stryger. Og ofte kan du næsten beregne, hvornår det vil ske.

Dine kunder lever andre ord glad og fro i et åbent forhold til dig og din virksomhed. Den udfordring har sendt J. Christian Andersen fra Relationwise og Thomas Kjær fra Salesculture i skrivehjørnet. På en mission for at skabe stærkere kunderelationer, så stærke, at eksisterende kunder ligefrem hjælper dig med at få nye kunder.

Med en ny praktisk e-bog om salg, kultur og kunderelationer har de to forfattere sat sig for at inspirere ledere og medarbejdere i danske virksomheder. Over 150 sider lærer de dig, hvordan du profiterer af utilfredse kunder, dyrker kundekulturen og gør kunderne så begejstrede, at de bliver ambassadører.

E-bogens titel ”5 minutter med en utilfreds kunde giver mere end… 3 uger med en managementkonsulent” er ironisk nok skrevet af to herre, som i årevis har levet af rådgivning om henholdsvis salg og kunderelationer.

Men det er netop også bogens styrke. For at forvandle utilfredse og tilfredse kunder til passionerede af slagsen, kræver dyb kommerciel indsigt og praktisk erfaring. Samtidig er det en velskrevet, letlæst bog for praktikere, smækfuld af eksempler fra store og små virksomheder, så du nemt kan kopiere ideerne til konkrete løsninger i din virksomhed.

Hent e-bogen gratis

Brug kulturen som stemmegaffel

Forfattermakkerparret kommer med flere konkrete bud på, hvordan du kan arbejde med kundeloyalitet, men du gør klogt i at dele bogen med din nærmeste leder, hvis I skal i mål.

For godt nok er det tit konkrete ekstraordinære oplevelser leveret af medarbejderne, som forvandler tilfredse kunder til ambassadører.

Men forudsætningen for, at medarbejderne kan give kunderne wow-oplevelser, er en tydelig, stærk og autentisk salgs- og servicekultur, som gennemsyrer hele virksomheden. Det kræver ledere som går forrest og oversætter virksomhedens værdier og højstemte payoff om ”kunden i centrum” til konkret adfærd på gulvet. Ikke i form af regler og KPI´er, men ved at give medarbejderne en kulturel stemmegaffel for, hvad der er rigtigt at gøre i en given situation.

Du genkender en stærk kultur, når du møder den. Så tænker eller føler du umiddelbart ”bare jeg arbejdede der” eller ”dér vil jeg aldrig arbejde”. En af delene. For hvis kulturen taler til alle, taler den til ingen. Tænk bare på Joe & The Juice eller Mærsk. Virksomheder de fleste instinktivt har et ret klart billede af og en holdning til.

Vil du brænde endnu mere for dit arbejde og få kunder, der brænder for din virksomhed? Så stempel ud et par timer, læs bogen og stempel ind igen med hovedet proppet med ideer til, hvordan din virksomhed skaber wow-oplevelser, som tænder ilden i dine kunders hjerter.

Læs også: Lyt til kunden, for helvede

Bogens forfattere

J. Christian Andersen er partner i Relationwise A/S, der blev stiftet i 2001, hvor virksomheden vandt en national iværksætterkonkurrence for bedste forretningsplan og ide. Relationwise skaber værktøjer til forandringer i organisationer, og i dag har virksomheden aktiviteter i Danmark, Sverige og UK. Han har tidligere skrevet bogen "Anbefalet - gør dine kunder til ambassadører", som også kan downloades gratis.

Thomas Kjær, stifter af Salesculture i 2010, som rådgiver om salgskultur og adfærdsdesign. At oversætte forkromede værdisæt og strategier til simpel medarbejderadfærd er Thomas’ passion og interessefelt. Han har bl.a. løst opgaver for Vestas, Egmont, Spar Nord og Nyhavn Rejser.

Del på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

0 Kommentarer

Retningslinjer for businessdanmark.dk/InBusiness

Eksterne redaktionelle bidrag (tekst + illustration) må ikke:

  • overtræde dansk lovgivning og/eller opfordre til kriminalitet
  • krænke, true eller forfølge personer eller grupper af personer
  • krænke privatlivets fred
  • linke til/markedsføre hjemmesider, der opfordrer til kriminalitet, krænker, truer eller forfølger personer eller grupper af personer
  • linke til/markedsføre kommercielle hjemmesider, konkrete produkter, firmaer eller salgsmaterialer.

Kommentarer til artikler på businessdanmark.dk/InBusiness skal relatere sig til indholdet, og krænkende/truende sprog tillades ikke.

Kommentarerne bliver offentlig tilgængelige og kan fremsøges via en søgemaskine, så undgå personfølsomme oplysninger.

Alt, der strider mod disse regler, slettes uden varsel.